شناسه خبر:73016
1402/6/6 10:05:44

بررسی نشان داد که سهم بریکس از سال 2015 در ورود نامزدهای جدید از 23 درصد به 30 درصد افزایش یافته و جایگزین منطقه یورو، ایالات متحده و سایر اقتصادهای توسعه یافته شده و برخی تحلیلگران می‌گویند ایران و چین از ذینفعان اصلی توسعه هستند.

گسترش گروه کشورهای در حال توسعه بریکس می‌تواند مسیر جدید برای تازه واردانی مانند ایران و آرژانتین باشد اما برخی سرمایه‌گذاران و تحلیلگران معتقدند که سود اقتصادی گسترده‌تر برای اعضای این بلوک قطعی نیست و برخی هم نسبت به اینکه توسعه منجر به افزایش سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در داخل بلوک شود، تردید دارند.

با این حال، رهبران بریکس و سایر سرمایه گذاران افزایش وزن اقتصادی ناشی از توسعه را عنوان کردند. یکی از مقامات ارشد وزارت خارجه چین در یک نشست مطبوعاتی گفت: اعضای جدید سهم بلوک از تولید ناخالص داخلی جهانی را از 26 درصد به 29 درصد و تجارت کالا را از 18 درصد به 21 درصد افزایش خواهند داد.

کریس ترنر، رئیس بازارهای جهانی در ING افزود که به نظر می‌رسد که ارتباط تجاری رو به رشد، زمینه‌ای اساسی برای بیانیه‌های سیاسی فراهم می‌کند.

نتایج بررسی نشان داد که سهم بریکس از سال 2015 در ورود نامزدهای جدید از 23 درصد به 30 درصد افزایش یافته و جایگزین منطقه یورو، ایالات متحده و سایر اقتصادهای توسعه یافته شده است. تحلیلگران و سرمایه‌گذاران می‌گویند ایران و همچنین چین از ذینفعان اصلی توسعه هستند.

یاکوب اکولدت کریستنسن، استراتژیست ارشد درآمد ثابت بازارهای نوظهور در بانک اینوست در کپنهاگ گفت: چین، برزیل و هند از نظر دسترسی آسان به نفت و آرژانتین و به ویژه ایران از نظر دسترسی به بازارها و سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی سود خواهند برد.

طبق گزارش رویترز، افزایش استفاده از ارزهای ملی برای کاهش وابستگی به دلار آمریکا هدف دیگری بود که رهبران بریکس در نشست ژوهانسبورگ مورد بحث قرار گرفتند. آنها گفتند که این مورد به کاهش آسیب پذیری اقتصاد آنها در برابر دلار قوی و نوسانات ارز خارجی کمک می‌کند. سرمایه‌گذاران اظهار کردند که با توجه به وزن سنگین تولیدکنندگان نفت در میان تازه واردان، این گمانه زنی‌ها را تقویت می‌کند که عربستان سعودی ممکن است به طور فزاینده‌ای به ارزهای غیر دلاری برای تجارت نفت روی بیاورد.

 

 

شناسه خبر 73016