شناسه خبر:72893
1402/6/2 11:44:02

استاندار کردستان گفت: تسریع در ساماندهی مرز رسمی باشماق مریوان در اولویت قرار دارد و در این راستا عملیات اجرای فاز توسعه این مرز بزودی آغاز می‌شود.

جلسه هماهنگی برای اجرای طرح توسعه مرز باشماق مریوان با حضور رئیس کل گمرکات کشور، مدیرکل ترانزیت و حمل و نقل جاده‌ای سازمان راهداری، مشاور رئیس سازمان راهداری، استاندار کردستان، نماینده مردم شهرستان‌های مریوان و سروآباد در مجلس شورای اسلامی در محل سالن جلسات گمرک ایران تشکیل شد.

استاندار کردستان در این جلسه با اشاره به اینکه مراحل تملک 25 هکتار اراضی مورد نیاز طرح توسعه باشماق مریوان به اتمام رسیده است، اظهار کرد: این مهم فرصت مناسبی برای تسریع در عملیات عمرانی و ایجاد زیرساخت‌های مورد نیاز در اختیار دستگاه‌های ذی‌ربط قرار داده است.

اسماعیل زارعی کوشا ادامه داد: امیدواریم با برطرف شدن ابهامات موجود و همکاری هرچه بیشتر گمرک و راهداری این مهم تحقق یابد و سایر دستگاه‌های مستقر در مرز هم باید حمایت لازم را در راستای اجرای عملیات عمرانی فاز توسعه باشماق به عمل آورند.

نماینده مردم شهرستان‌های مریوان و سروآباد در مجلس شورای اسلامی نیز در این جلسه گفت: مرزباشماق یکی از مهمترین مبادی ورود و خروج کالا و مسافر است و اگر این ظرفیت به نحو احسن مورد استفاده قرار می‌گرفت امروز شاهد نابسامانی و بی نظمی موجود در آن نبودیم.

شیوا قاسمی‌پور با بیان اینکه مراحل تملک 18 هکتار اراضی مورد نیاز طرح توسعه باشماق فرصت مناسبی برای تسریع در عملیات عمرانی این مرز است، افزود: با این تملک و ساماندهی، مساحت محدوده مرز از هفت هکتار به 25 هکتار توسعه می‌یابد.

وی با اشاره به اینکه توسعه مرز باشماق به دلیل ظرفیت بالای تبادلات تجاری آن امری ضروری است، بیان کرد: می‌طلبد مسئولان دلسوز برای ساماندهی و رفع مشکلات مرز باشماق مریوان به طور جدی ورود پیدا کنند.

مدیرکل ترانزیت و حمل و نقل جاده‌ای سازمان راهداری هم در این جلسه به بیان سابقه‌ای از مصوبات شورای ساماندهی و مراحل تصویب فاز توسعه مرز باشماق پرداخت.

رضوانی فر، رئیس کل گمرک کشور هم ضمن تایید کلیات طرح اولیه اظهار کرد: تفاهم‌نامه‌ای توسط گمرک ایران تنظیم و برای امضا به سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای ارسال شود تا مبنای فعالیت‌های آینده هر دو دستگاه باشد.

مرز بین‌المللی باشماق مریوان از مهم‌ترین ظرفیت‌های استان کردستان است و ساماندهی آن جزو اولویت‌های توسعه‌ای این استان به‌شمار می‌رود.

شهرستان مریوان ظرفیت‌های بی‌بدیلی برای تبدیل به قطب گردشگری دارد و از توانمندی‌های مطلوبی از جمله مرز، دریاچه زریبار و منطقه آزاد برخوردار است و در آینده شاهد تحول چشمگیری در این شهرستان خواهیم بود.

 

شناسه خبر 72893