شناسه خبر:72837
1402/6/1 10:52:09

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کردستان گفت: سند مالکیت تک‌برگ برای سه هزار هکتار از اراضی بستر رودخانه‌ها و مسیل‌های استان با هدف جلوگیری از سوءاستفاده افراد سودجو، صادر شد.

آرش آریانژاد روز سه شنبه اظهار کرد: به‌منظور تثبیت مالکیت، اعمال حاکمیت بهتر و جلوگیری از هرگونه سوءاستفاده افراد سودجو و در راستای اجرایی کردن مفاد قانون جامع حدنگار، با پیگیری‌های ویژه حوزه حقوقی شرکت آب منطقه‌ای استان، این تعداد سند صادر شده است.

وی افزود: با اخذ سند مالکیت برای اراضی بستر مجاری آب‌های سطحی و با تثبیت مالکیت دولت به تولیت وزارت نیرو (شرکت آب منطقه‌ای استان کردستان) هر گونه سوءاستفاده احتمالی برای تصرفات بستر و حریم منتفی خواهد شد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کردستان اضافه کرد: این شرکت برای اراضی حوضه سد قشلاق سنندج 44 فقره سند، سد زیویه کامیاران 6 سند و سد امیرآباد و رمشت کامیاران هر کدام چهار سند صادر کرد.

آریانژاد ادامه داد: همچنین برای زمین‌های پایاب و اطراف مخزن سد سنگ سیاه قروه هشت سند، سد سورال دهگلان هشت سند و سد گاران مریوان نیز 6 سند صادر شده است.

وی با اشاره به صدور دو فقره سند مالکیت تک‌برگ برای ساختمان‌های اداری شهرستان‌های قروه و دهگلان، از مجموعه قضائی و ثبت اسناد و املاک و تعامل دستگاه‌های ذی‌ربط در دریافت و صدور این اسناد بسیار ارزشمند و اثرگذار قدردانی کرد.

کردستان استانی کوهستانی و اقلیم آن متأثر از توده‌های هوای گرم و مرطوب مدیترانه‌ای است که موجب بارندگی‌هایی در بهار و ریزش برف در زمستان‌ها می‌شود.

از حوضه‌های آبریز اصلی این استان می‌توان به خلیج فارس و دریای عمان، دریای خزر و دریاچه ارومیه و حوضه‌های آبریز فرعی نیز به سفیدرود شامل رودخانه‌های تلوار و قزل اوزن، مرزی غرب شامل رودخانه‌های سیروان و زاب کوچک، کرخه شامل رودخانه رازآور و دریاچه ارومیه شامل رودخانه‌های زرینه و سیمینه رود اشاره کرد.

تعداد دشت‌های استان 9 مورد است که پنج دشت آن در نیمه شرقی، دو دشت در غرب و دو مورد دیگر در جنوب استان واقع شده است، دشت‌های قروه، دهگلان و چهاردولی در شرق استان جزو دشت‌های ممنوعه محسوب می‌شود.

18 سد در کردستان وجود دارد که از این تعداد مدیریت 12 سد در اختیار استان و بهره‌برداری مابقی سدها در اختیار استان‌های همجوار از جمله آذربایجان‌غربی و کرمانشاه قرار دارد.

 

شناسه خبر 72837