شناسه خبر:72647
1402/5/28 09:41:14

سپهرغرب-گروه خانواده: با توجه به دستور رییس جمهوری مبنی بر جمع شدن صف وام ازدواج تا پایان تابستان، معاون اداره اعتبارات بانک‌مرکزی و دبیر کانون بانک‌های خصوصی از متقاضیان خواستند مشکلات خود را از طریق سامانه https://crm.cbi.ir و شماره 2706 بانک مرکزی اعلام کنند.

زوج‌های جوان برای شروع زندگی مشترک خود حساب ویژه‌ای بر روی وام ازدواج باز می‌کنند و از آن برای خرید لوازم شروع زندگی، پول پیش خانه یا موارد دیگر استفاده می‌کنند اما برای دریافت این وام باید هفت‌خوان رستم را پشت سر بگذارند. در همین زمینه موارد متعددی در تماس با ایرنا از مشکلات پیش روی خود از قبیل درخواست چند ضامن، طولانی شدن فرآیند دریافت و دیگر موانع تراشی‌های بانک‌ها گلایه دارند. 

این در حالی است که رئیس جمهوری 14 تیر امسال در نامه‌ای به رئیس‌کل بانک مرکزی، دستورات پنج‌گانه دریافت و پرداخت وام ازدواج را ابلاغ کرد تا صف وام ازدواج تا پایان تابستان صفر شود.

رئیس جمهوری تاکیدکرد که زمان معرفی به شعب باید 15 روز باشد، شعب سخت‌گیری در تضامین نداشته باشند و در غیر این صورت مدیران متخلف پیگیری می‌شوند.

وزیر اقتصاد در جمع خبرنگاران با تایید نارضایتی افراد از صف‌های دریافت وام ازدواج گفت که تا پایان شهریور این صف‌ها برچیده خواهد شد.

درباره مشکلات ذکر شده با «مهدی صحابی» معاون اداره اعتبارات بانک مرکزی و «محمدرضا جمشیدی» دبیر کانون بانک‌ها و موسسات اعتباری خصوصی گفت‌وگویی انجام شد، اما «علیرضا قیطاسی» دبیر شورای هماهنگی بانک‌های دولتی پاسخی نداد.

بخشنامه تسهیل و تسریع اعطای وام 20 خردادماه ابلاغ شده است

معاون اداره اعتبارات بانک مرکزی درباره مانع تراشی بانک‌ها در اعطای وام به ایرنا گفت: مطابق بند (ب) تبصره 16 قانون بودجه 1402 مقرر شد پس از اعتبارسنجی متقاضیان تسهیلات قرض الحسنه ازدواج و در صورت عدم تکافوی اعتبار آنان، برای ‌تامین رکن ضامن، بانک‌ها و موسسات اعتباری غیربانکی موظفند با توثیق حساب یارانه یا سهام عدالت متقاضیان یا بستگان درجه اول از طبقه اول آنان یا سایر دارایی‌های مالی وی یا تنها دریافت یک فقره سفته و یک نفر ضامن، نسبت به پرداخت تسهیلات مزبور اقدام کنند و این موضوع طی مکاتبات متعدد به شبکه بانکی ابلاغ شده است.

«مهدی صحابی» افزود: همچنین مطابق بسته نظارتی- اعتباری که توسط بانک مرکزی درباره تسهیل و تسریع در پرداخت تسهیلات قرض الحسنه ازدواج در 20 خرداد 1402 به شبکه بانکی ابلاغ شده، مقرر شد حداکثر 15 روز پس از ثبت نام متقاضیان، تعیین شعبه ایشان توسط بانک عامل انجام شود؛ بنابراین تعیین شعبه فقط از طریق بانک عامل بوده و توسط بانک مرکزی انجام نمی‌شود.

وی بیان‌داشت: پس از تعیین شعبه و تکمیل مدارک، حداکثر در مدت 10 روز مبلغ تسهیلات به حساب متقاضیان واریز می‌شود و بانک عامل به هیچ وجه اجازه دریافت بیش از یک ضامن بابت پرداخت تسهیلات قرض الحسنه ازدواج را ندارد.

 

 

شناسه خبر 72647