شناسه خبر:72612
1402/5/26 10:21:59

فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان گفت: 60 درصد مراتع و اراضی منابع طبیعی این استان در مناطق بحرانی ازنظر آتش سوزی هستند و 40 درصد در مناطق نیمه‌بحرانی قرار دارند.

سرهنگ مهدی نوری روز چهارشنبه اظهار کرد: بارندگی‌های پایان سال 1401 و بهار امسال موجب بهبود وضعیت مراتع و پوشش گیاهی شده است و با افزایش دما، احتمال بروز حریق در مراتع طی تابستان امسال افزایش یافت.

وی ادامه داد: بنابراین اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان پیش از آغاز فصل گرما اقدام به شناسایی نقاط بحرانی و نیمه‌بحرانی ازنظر آتش‌سوزی و قرار دادن نقشه اطلاعات این مناطق در اختیار مدیران شهرستانی کرده است.

فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان اظهار کرد: علاوه‌بر شناسایی مناطق بحرانی، نسبت به آموزش همیاران طبیعت، دهیاران، برگزاری مانور اطفای حریق در همه شهرستان‌ها قبل از شروع فصل گرما، بررسی و کنترل وسایل اطفای حریق و رفع نواقص احتمالی، ارتقای آمادگی فیزیکی کارکنان و بهره‌گیری از نیروی بسیج اقدام شد.

سرهنگ نوری افزود: همیاران طبیعت برای رویاروی با حریق احتمالی سامان‌دهی شدند؛ همچنین نسبت به اطلاع‌رسانی به طبیعت‌گردان با نصب بنر و توزیع بروشور حاوی نکات هشداری، اقدام شده است.

وی دیگر اقدامات صورت‌گرفته را ایجاد آتش‌بر دانست و گفت: 150 هکتار آتش‌بر در مناطق بحرانی، حاشیه جاده‌ها و جنگل‌کاری‌های این استان ایجاد شده که نسبت به سال گذشته 50 هکتار افزایش داشته است.

فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان ابراز کرد: با هماهنگی‌های صورت‌گرفته خودروهای سایر نهادها برای تسریع در عملیات اطفای حریق در اختیار منابع طبیعی قرار می‌گیرد.

سرهنگ نوری گفت: سامانه 1504 آماده پاسخگویی به شهروندان است و درصورت دریافت هرگونه گزارش آتش‌سوزی، تخریب و تصرف، بلافاصله مأموران یگان حفاظت محیط‌زیست در محل حاضر می‌شوند.

وی بیان کرد: امسال 22 نیروی جدید در این اداره کل جذب شدند که از توان این افراد برای پیشگیری و مهار حریق استفاده می‌شود؛ 12 دستگاه دمنده نیز خریداری شده و در اختیار شهرستان‌ها قرار گرفته است.

سرهنگ نوری یادآوری کرد: سال گذشته 10 هکتار از اراضی ملی این استان طعمه حریق شد و امسال تاکنون نیز وسعت حریق مراتع به 10 هکتار رسیده است.

 

 

شناسه خبر 72612