شناسه خبر:72512
1402/5/24 10:34:18

سپهرغرب-گروه اقتصاد:سال 1401 متوسط هزینه خالص سالانه یک خانوار شهری و یک خانوار روستایی به ترتیب 137 و 79 میلیون تومان برآورد شده است.

رفاه اجتماعی ارتباط مستقیم با اقتصاد کشور و سطح درآمد افراد دارد. کاهش قدرت خرید، تهدیدی برای معیشت جامعه بوده که به میزان دستمزد افراد بر می‌گردد. رفاه به این معنی است که اعضای یک جامعه به چه میزان از درآمد کافی و شغل مناسب و قدرت خرید برخوردارند و به کالاها و خدمات مورد نیاز مثل مسکن، غذا، تفریح و وسایل زندگی مناسب دسترسی دارند. متوسط درآمد سالانه خانوارهای شهری چقدر برآورد می‌شود؟ آمارهای منتشر شده حاکی از آن است که رشد متوسط درآمد سالانه خانوارهای شهری بیشتر از رشد متوسط هزینه کل سالانه است. سال 1401 متوسط هزینه خالص سالانه یک خانوار شهری و یک خانوار روستایی به ترتیب 137 و 79 میلیون تومان برآورد شده است. به گزارش مرکز آمار ایران، طرح آمارگیری هزینه و درآمد خانوار با قدمتی بیش از ٥٠ سال، از مهم‌ترین طرح‌های آماری مرکز آمار ایران است. هدف کلی این طرح، برآورد متوسط هزینه‌ها و درآمد یک خانوار شهری و یک خانوار روستایی در سطح کشور و استان‌ها است. نگاهی به اهم نتایج طرح در سال ١٤٠١ در مناطق شهری و روستایی نشان می‌دهد که

-متوسط هزینه کل خالص سالانه یک خانوار شهری 1.371.460 هزار ریال بوده است که نسبت به رقم مشابه در سال قبل 48.3 درصد افزایش نشان می‌دهد. از هزینه کل سالانه خانوار شهری 376.822 هزار ریال با سهم ٢٧.٥ درصد مربوط به هزینه‌های خوراکی و دخانی و 994.638 هزار ریال با سهم ٧٢.٥ درصد مربوط به هزینه‌های غیرخوراکی بوده است. در بین هزینه‌های خوراکی و دخانی، بیشترین سهم مربوط به هزینه گوشت با سهم ٢٠.٧ درصد و در بین هزینه‌های غیرخوراکی بیشترین سهم با ٥٢.٥ درصد مربوط به هزینه مسکن، سوخت و روشنایی بوده است.

-متوسط درآمد اظهار شده سالانه یک خانوار شهری 1.669.641 هزار ریال بوده است که نسبت به سال قبل، 48.5 درصد افزایش داشته است. بر این اساس در سال ١٤٠١ رشد متوسط درآمد سالانه خانوارهای شهری بیشتر از رشد متوسط هزینه کل سالانه است. منابع تأمین درآمد خانوارهای شهری نشان می‌دهد که 32.8 درصد درآمد از مشاغل مزد و حقوق بگیری، ١٦ درصد از مشاغل آزاد کشاورزی و غیر کشاورزی و 2.51 درصد از محل درآمدهای غیر شغلی خانوار تأمین شده است.

***درآمد خانوار بر اساس تفکیک استانی

بررسی متوسط هزینه کل سالانه یک خانوار شهری نشان می‌دهد که استان تهران با ١.٩٦١.٨٩٤ هزار ریال بیشترین و استان کرمان با ٧٩٠.٥١٧ هزار ریال کمترین هزینه را در سال ١٤٠١ داشته‌اند.

همچنین استان تهران با ٢.٣٠٦.٦٢٢ هزار ریال بیشترین و استان خراسان شمالی با ١.٠٢٤.٦٣٥ هزار ریال، کمترین متوسط درآمد سالانه یک خانوار شهری را در سال ١٤٠١ به خود اختصاص داده است.

بررسی متوسط هزینه کل سالانه یک خانوار روستایی نشان می‌دهد که استان مازندران با ١.٣٠٣.٦٣٩ هزار ریال بیشترین و استان سیستان و بلوچستان با ٤٢١.٤٣٩ هزار ریال کمترین هزینه را در سال ١٤٠١ داشته‌اند.

همچنین استان مازندران با ١.٦٧٦.٢٥٠ هزار ریال بیشترین و استان سیستان و بلوچستان با ٤٤٠.٥٥١ هزار ریال، کمترین متوسط درآمد سالانه یک خانوار روستایی را در سال ١٤٠١ به خود اختصاص داده است.

 

شناسه خبر 72512