شناسه خبر:72491
1402/5/24 09:41:19

سپهرغرب، گروه اقتصادی: تقاضای ضعیف در چین، هند و حتی آمریکا، ممکن است باعث شود عربستان سعودی کاهش تولید عمیق‌تری را اعمال کند.

ماه گذشته، چند کارشناس کالا پیش‌بینی کردند که سعودی‌ها، کاهش داوطلبانه تولید خود را تمدید خواهند کرد، اما با احیای تولید به میزان 250 تا 500 هزار بشکه در روز از این تولید متوقف شده در سپتامبر، کاهش تولید خود را تعدیل خواهند کرد.

یک هفته بعد، خبرگزاری عربستان سعودی تایید کرد که این کشور واقعا کاهش تولید یک میلیون بشکه‌ در روز خود را برای سپتامبر تمدید خواهد کرد، اما نکته‌ مهمی که توسط بسیاری از رسانه‌ها به طور عمده نادیده گرفته شد، این بود که این کاهش ممکن است ادامه پیدا کرده و عمیق‌تر شود.

برای نخستین بار بود که عربستان سعودی این تمایل را نشان داد که در صورت طولانی شدن مدت زمان رسیدن به اهداف مورد نیاز، کاهش تولید عمیق‌تری را اعمال خواهد کرد.

به نظر می‌رسد نخستین کاهش تولید اعمال شده، موثر واقع شده و قیمت نفت برنت در ماه گذشته، 12 درصد افزایش یافت. با این حال، قیمت فعلی نفت ممکن است برای عربستان سعودی بسیار پایین باشد، زیرا این کشور برای متوازن کردن حساب‌های خود، به قیمت 100 دلار هر بشکه نفت نیاز دارد.

ضعیف شدن تقاضای مصرف کنندگان بزرگ نفت هم ممکن است عربستان سعودی را مجاب کند که کاهش تولید بیشتری را اعمال کند. طبق جدیدترین داده‌های منتشره، واردات نفت به چین در ماه ژوئیه، 2.412 میلیون بشکه در روز کاهش یافت و به 10.429 میلیون بشکه در روز رسید که پایین‌ترین میزان در شش ماه گذشته بود. از آنجا که واردات نفت چین در ژوئن، دومین رکورد بالا را ثبت کرد و نرخ ذخیره سازی نفت چین به سطح بالای صعودی کرده است، معلوم نیست که آیا کاهش واردات در ژوئیه، آغاز یک روند نزولی است یا خیر. البته میزان واردات نفت در ژوئیه نسبت به مدت مشابه سال گذشته، 17 درصد معادل 1.519 میلیون بشکه در روز افزایش نشان داد.

در همین حال، تقاضای هند برای نفت در ژوئیه، به 4.70 میلیون بشکه در روز رسید که کمتر از 4.83 میلیون بشکه در روز بود که وال استریت پیش بینی می‌کرد.

روند رشد تقاضای سالانه این کشور از 190 هزار بشکه در روز در ژوئن، به 84 هزار بشکه در روز در ژوئیه کاهش یافت. داده‌ها در اینجا دوباره متفاوت است زیرا رشد تقاضا برای بنزین در ژوئیه 6.3 درصد در مقایسه با 6.2 درصد در ژوئن رشد کرد و همزمان، تقاضای برای دیزل، 3.9 درصد در مقایسه با 3.1 درصد در ژوئن، افزایش یافت.

***کاهش دادن یا کاهش ندادن تولید

تحلیلگران کالای بانک استاندارد چارترد پیش بینی کرده اند که عربستان سعودی کاهش خود را تشدید نخواهد کرد زیرا احتمال دارد ذخایر نفت در آینده، کاهش چشمگیری پیدا کنند.

اما به نظر می‌رسد اداره اطلاعات انرژی آمریکا خوش‌بینی کمتری دارد. این آژانس برآورد کرده که تقاضا برای نفت اوپک در نیمه دوم امسال، به طور متوسط 28.1 میلیون بشکه در روز خواهد بود که 1.4 میلیون بشکه در روز کمتر از مدل استاندارد چارترد و دو میلیون بشکه در روز کمتر از مدل آژانس بین‌المللی انرژی و 2.3 میلیون بشکه در روز کمتر از مدل مدل دبیرخانه اوپک است.

استاندارد چارترد، کمبودهای زیادی را در ماه‌های اوت و سپتامبر پیش‌بینی کرده است، اما انتظار دارد با کاهش تقاضای فصلی در ژانویه، مازاد صفر شود در حالی که اداره اطلاعات انرژی آمریکا، چندین مازاد در طول این دوره پیش‌بینی می‌کند. تحلیلگران بر این باورند که عربستان سعودی ممکن است پیش از تصمیم گیری درباره تشدید یا عدم تشدید کاهش تولید، صبر کند تا مه آماری برطرف شود.

***محدودتر شدن عرضه بازارهای نفت

اکثر کارشناسان انرژی پیش‌بینی کرده‌اند که بازارهای جهانی نفت به تدریج دچار محدودیت عرضه می‌شوند که با گذشت ماه‌ها، قیمت‌ها را افزایش می‌دهد. آژانس بین‌المللی انرژی پیش‌بینی کرده است که کمبود نفت در نیمه دوم امسال، به حدود 1.7 میلیون بشکه در روز خواهد رسید. کارشناسان کالا در استاندارد چارترد پیش بینی کرده اند که بازارهای جهانی نفت در اوت، کمبود عرضه به میزان 2.81 میلیون بشکه در روز، در سپتامبر 2.43 میلیون بشکه در روز و در نوامبر و دسامبر، بیش از دو میلیون بشکه در روز را شاهد خواهند بود.

این تحلیلگران همچنین پیش بینی کرده‌اند که ذخایر جهانی تا پایان سال 2023، به میزان 310 میلیون بشکه در روز و در سه ماهه اول سال 2024 به میزان 94 میلیون بشکه در روز کاهش خواهند یافت و در نتیجه قیمت نفت، بالاتر می‌رود. به گفته کارشناسان، قیمت برنت در سه ماهه چهارم، به 93 دلار در هر بشکه خواهد رسید.

بر اساس گزارش اویل پرایس، شاید پیش‌بینی بازار گاز طبیعی در حال حاضر سخت‌تر باشد، زیرا قیمت‌ها به رغم ضعیف ماندن عوامل بنیادی و عرضه فراوان، در حال افزایش است. قیمت گاز طبیعی اروپا، چهارشنبه گذشته در پی واکنش معامله‌گران به احتمال کاهش صادرات ال‌ان‌جی از سوی استرالیا، بیش از 30 درصد افزایش یافت. شاخص اروپایی تی تی اف در معاملات روز چهارشنبه، به 42 یورو در هر مگاوات ساعت جهش کرد که 35 درصد بیشتر از روز قبل بود و بالاترین میزان از اواسط ژوئن بود. با این حال، ذخایر گاز طبیعی اتحادیه اروپا با روند بالایی، همچنان رو به رشد است و در دوم اوت برای نخستین بار در فصل تزریق امسال، به بالای 100 میلیارد متر مکعب رسید.

شناسه خبر 72491