شناسه خبر:72383
1402/5/21 11:57:59

به گفته فرماندار اسدآباد، 70 درصد زائرین اربعین از گردنه پُرپیچ‌وخم اسدآباد عبور می‌کنند که این مهم خود مؤید لزوم تسریع در اجرای تونل تعریف‌شده برای رفع خطر اصولی از این مسیر مواصلاتی بین‌المللی است.

گردنه اسدآباد از گردنه‌های معروف کوهستان الوند در استان همدان است که بین همدان و کرمانشاه واقع شده و 15 کیلومتر مسافت دارد؛ طبق بررسی‌های انجام‌شده و آمار منتشرشده از سوی کارشناسان، سالانه دست‌کم 21 نفر در این مسیر پُرحادثه جان خود را از دست می‌دهند و 100 نفر نیز مجروح و مصدوم می‌شوند که در یک حساب سرانگشتی، گویی در هر کیلومتر این مسیر سالانه 1. 5 نفر فوت می‌کنند. حال آنکه اگر این وضعیت به کل استان همدان که پنج هزار و 400 کیلومتر راه دارد تعمیم داده شود، باید سالانه هفت هزار نفر در سوانح رانندگی کشته شوند که همین آمار حادثه‌خیز بودن گردنه اسدآباد را تأیید می‌کند.

در تبیین بهتر حادثه‌خیز بودن این مسیر همین بس که گردنه اسدآباد با دو هزار متر ارتفاع، یکی از پنج گردنه مخوف و سخت‌گذر ایران بوده و در بین 10 جاده‌ حادثه‌آفرین کشور جای گرفته؛ حال آنکه درخصوص این گردنه بارها تأکید شده عمده مشکل گردنه اسدآباد تصادفات رخ‌به‌رخ است، زیرا گردنه اسدآباد تنها یک مسیر عبور از مرکزیت استان همدان و شهرستان‌های آن به اسدآباد نیست، بلکه محل عبور بزرگراه کربلا از این شهر نیز محسوب می‌شود و سالانه در ایام اربعین میزبان خیل عظیمی از زوار از سراسر ایران است.

از طرفی با توجه به‌ قرار گرفتن آن در شاهراه ارتباطی 6 استان کشور و راه ارتباطی با برخی کشورهای همسایه، می‌توان این مسیر را به‌نوعی بین‌المللی نیز قلمداد کرد.

این درحالی است که طبق آنچه در سند راهبردی و عملیاتی سه‌ساله استان همدان در زمان استاندار پیشین آمده، مطالعه و اجرای تونل گردنه اسدآباد، تعریض گردنه و نصب نیوجرسی از اقدام‌های اولویت‌دار و محرک توسعه شهرستان اسدآباد است، اما بررسی‌ها نشان می‌دهد تاکنون قدمی برای اجرای تونل گردنه اسدآباد برداشته نشده؛ این درحالی است که طی چندسال اخیر همواره از سوی کارشناسان تأکید می‌شود که «گردنه اسدآباد نیازمند توجه ویژه برای ایمن‌سازی و اعتبار برای تعریض و نیز احداث تونل است»؛ اما این سؤال وجود دارد که چرا طی یک دهه که بحث ایجاد تونل در این مسیر بر سر زبان‌ها بوده، تاکنون این مهم به سرانجام نرسیده و همچنان از مسیرهای پُرحادثه ایران محسوب می‌شود؟ بر این اساس با توجه به اهمیت موضوع بر آن شدیم تا در این خصوص با حسین‌علی شرکائی، فرماندار این شهرستان گفت‌وگویی را ترتیب دهیم که در ادامه می‌خوانید:

فرماندار اسدآباد با بیان اینکه در ارتباط با گردنه اسدآباد جداکنندگان میانی بتنی آخر مسیر مستقر شده‌اند، گفت: روشنایی مورد نیاز در این مسیر نیز درحال نصب شدن است.

حسین‌علی شرکائی با تأکید بر اینکه روکش آسفالت مسیر نیز درحال اجرا است، تصریح کرد: این روکش آسفالت در دو طرف مسیر انجام خواهد شد تا مشکلات قبلی در این مسیر مرتفع شود.

وی با بیان اینکه تعریض یک خط رفت‌وبرگشت خاکی نیز این مسیر درحال انجام است، ابراز کرد: انتظار می‌‌رود این پروژه تا فرا رسیدن اربعین به اتمام برسد تا برای تردد زائرین مشکلی ایجاد نشود.

شرکائی با تأکید بر اینکه 70 درصد تردد زوار اربعین از این مسیر اتفاق می‌افتد بنابراین اجرای یک طرح کارشناسی‌شده و اصولی ضرورتی انکارناپذیر است، عنوان کرد: بر این اساس طی سال‌های گذشته بنا به درنظر گرفتن طرح تونل، مطالعات این پروژه به اتمام رسیده است.

فرماندار اسدآباد با تأکید بر اینکه درحال حاضر نماینده محترم شهرستان به دنبال گرفتن مجوز وارد کردن این پروژه در ماده 23 برای تأمین اعتبار است، اظهار کرد: تا زمان مشخص شدن فرآیند ماده 23 مشخص نیست که میزان اعتبار مورد نیاز این پروژه چه مبلغی است که دراین‌بین برخی‌ها رقم‌های بین چهار تا هشت هزار میلیارد تومان را مطرح می‌کنند.

مع‌الوصف؛ با توجه به آنچه گفته شد، طرح احداث تونل در گردنه اسدآباد به‌عنوان برنامه‌ای بلندمدت ازجمله طرح‌های پیشنهادی برای رفع خطر از مسیر پُرتردد گردنه اسدآباد در سال‌ 90 به تصویب رسید، اما هربار طی این سال‌ها اجرای طرح را به‌دلیل اعتبار بالا و مواردی چون بافت زمین به‌لحاظ جنس سنگ‌های مسیر و شیستی بودن گردنه، غیر ممکن می‌دانستند و حتی در دوم بهمن‌ماه سال 1399 نیز مشاور وزیر راه و شهرسازی وقت در امور زیربنایی کشور در سفر نیم‌روزه خود به شهرستان اسدآباد و در جلسه بررسی مشکلات پروژه‌های حوزه راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای این شهرستان در رابطه با احداث تونل در گردنه اسدآباد اظهار کرد: گردنه اسدآباد دارای موقعیت خاصی بوده و با وجود اختلاف ارتفاع و بافت زمین‌شناسی، ایجاد تونل در گردنه اسدآباد شدنی نیست، اما چنانکه گفته شد، گویا به همت مدیران استانی و نماینده این شهرستان بالاخره طرح مطالعاتی این پروژه به اتمام رسیده که این مهم خود قدمی محکم در راه اجرایی شدن این پروژه است. بنابراین از آنجا که اجرای طرح احداث تونل فرآیند زمانی طولانی خواهد داشت و تا اجرایی شدن این طرح مسئولان امر دست روی دست نگذاشته و برای برنامه کوتاه‌مدت از دو سال پیش طرح تعریض، نصب نیوجرسی و روشنایی را برای محور گردنه اسدآباد در دست اجرا داشتند، اجرای بخش عمده نصب نیوجرسی گردنه موجب کاهش تصادفات در این محور شده و نام گردنه اسدآباد را از فهرست 10 جاده حادثه‌آفرین کشور خارج و حذف کرد.

 

شناسه خبر 72383