شناسه خبر:72373
1402/5/21 10:09:12
سرپرست معاونت اقتصادی استانداری کردستان:

ساماندهی مبادلات مرزی اولویت‌ بخش اقتصادی کردستان است

سپهرغرب -گروه خبر:سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری کردستان گفت: ساماندهی مدیریت و مبادلات مرز و همچنین حمایت از تولید اعم از صنعتی و کشاورزی از مهم‌ترین اولویت‌های این معاونت است.

علی نوری روز پنجشنبه با اشاره به اینکه کردستان دارای توانمندی‌های زیادی در بخش‌های مختلف است، اظهار کرد: داشتن 237 کیلومتر مرز مشترک با عراق و قرار گرفتن در مسیر کریدور ترانزیتی شمال-جنوب و شرق به غرب و داشتن منابع آب و خاک مطلوب از شاخص‌ترین ظرفیت‌های این استان به‌شمار می‌رود.

کریدور شمال- جنوب از بزرگترین طرح‌های بزرگراهی کشور است که با طول یک هزار و 472 کیلومتر مرز بازرگان در آذربایجان غربی را با عبور از استان‌های کردستان، کرمانشاه، لرستان به بندر امام خمینی (ره) در خوزستان متصل می‌کند.

سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری کردستان اضافه کرد: محموله‌های ترانزیتی از بندر امام خمینی وارد کشورمان شده و از مرز تمرچین و بازرگان خارج می‌شوند که می‌توان زمینه‌ای فراهم کرد تا از کردستان به اقلیم کردستان عراق و سپس ترکیه و دیگر کشورها ترانزیت انجام شود.

نوری ادامه داد: این استان به‌دلیل همجواری با کشور عراق ظرفیت‌های قابل توجهی در زمینه مبادلات تجاری، گردشگری و کشت‌های فراسرزمینی دارد که باید مورد توجه قرار گیرد.

وی یادآور شد: زمینه ایجاد زنجیره ارزش در بخش‌های کشاورزی، گردشگری، صنعت و معدن در این استان وجود دارد و در این راستا می‌توان اقدام به جذب سرمایه‌گذارانی از عراق و اقلیم کردستان و حتی از کشورهای آسیای میانه و قفقاز کرد.

*لزوم حمایت بیشتر از شهرک‌های صنعتی استان

سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری کردستان اظهار کرد: 20 شهرک و ناحیه صنعتی و منطقه ویژه اقتصادی در استان وجود دارد که بخشی از ظرفیت‌های موجود در این شهرک‌ها به‌دلیل عدم حمایت و توجه‌های لازم آنگونه که باید و شاید رشد پیدا نکرده است.

نوری ادامه داد: تعدادی از واحدهای مستقر در شهرک‌های صنعتی استان در وضعیت راکد و نیمه فعال قرار دارند که یکی دیگر از اولویت‌های ما در بخش اقتصادی استان توجه و حمایت از تولیدکنندگان و مانع‌زدایی در مسیر تولید است.

وی بیان کرد: به‌منظور توانمندسازی شهرک‌های صنعتی و توسعه متوازن و عدالت محوری می‌طلبد از ظرفیت سرمایه‌گذارانی از کشورهای ارمنستان و ترکیه نیز استفاده شود.

وی با اشاره به اینکه بر مسائل و موضوعات اثرگذار در امر افزایش تولید و اشتغال تمرکز خواهند کرد، گفت: در این راستا با اجرای طرح دوشنبه‌های تولید هر هفته از تعدادی واحد تولیدی بازدید و مسائل و مشکلات آن‌ها را احصا می‌کنیم و در همین روز هم جلسه ستاد تسهیل و رفع موانع تولید را با حضور دستگاه‌های اجرایی و واحدهای مشکل دار تشکیل می‌دهیم.

سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری کردستان از دیگر مسائل مهم استان را ساماندهی مبادلات مرزی خواند و یادآور شد: تحقق ساماندهی مبادلات مرزی مستلزم وجود مدیریت یکپارچه در مرز است.

نوری بیان کرد: آنچه اکنون در مرزهای استان شاهد آن هستیم نبود مدیریت یکپارچه مرزی است و هر دستگاه و ارگانی مدعی ریاست در آن است بنابراین ساماندهی این مهم را در دستور کار داریم.

**تقویت بخش کشاورزی استان

وی به توانمندی‌های استان در بخش کشاورزی هم اشاره کرد و گفت: کردستان رتبه نخست سطح زیرکشت و تولید گندم دیم را در کشور دارد و امسال هم برآورد شده است که یک میلیون تن از این محصول راهبردی در استان تولید شود.

وی بیان کرد: افزون بر گندم، این استان در تولید توت فرنگی هم رتبه نخست کشور را دارد و در زمینه تولید گوشت مرغ هم جزو استان‌های برتر است.

سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری کردستان با بیان اینکه زنجیره ارزش محصولات لبنی هم در استان شکل گرفته است، ادامه داد: توجه بیشتر به این موارد ذکر شده در بخش کشاورزی جزو اولویت‌های ما است.

نوری بر حمایت و توجه اقشار مختلف مردم به‌ویژه اهالی رسانه و فعالان اقتصادی و مدیران به بخش تولید تأکید کرد و گفت: کردستان مردم زحمت کش، مجاهد، مبارز و رنج‌دیده‌ای دارد که می‌طلبد مسئولان با تمام توان و ظرفیت خود در مسیر خدمت‌گذاری به آن‌ها حرکت کنیم که این مهم خواسته و تأکید رهبر معظم انقلاب و دولت مردمی دکتر رئیسی است.

 

 

شناسه خبر 72373