شناسه خبر:72266
1402/5/17 11:35:16

سپهرغرب -گروه خبر:معاون امور بازرگانی اداره کل صنعت، معدن و تجارت کردستان گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون یک میلیارد و 684 میلیون دلار مبادلات تجاری از طریق گمرکات استان انجام شد.

طاها سمیعی روز دوشنبه با اشاره به اینکه مبادلات تجارت خارجی استان شامل صادرات، واردات و ترانزیت است، اظهار کرد: میزان صادرات انجام شده از طریق گمرکات استان در چهار ماهه سال جاری 283 میلیون دلار است.

وی اضافه کرد: از مجموع صادرات انجام شده 186 میلیون دلار آن مربوط به گمرکات استان و 97 میلیون دلار هم صادرات اظهار شده در سایر گمرکات کشور بوده که از طریق مرزهای استان صادر شده است.

معاون امور بازرگانی توسعه و تجارت اداره کل صنعت، معدن و تجارت کردستان ادامه داد: میزان واردات انجام شده در این مدت هم از طریق ثبت سفارش 80 میلیون دلار و میزان ترانزیت هم یک میلیارد و 321 میلیون دلار بوده است.

سمیعی به کالاهای وارد و صادر شده از مرزهای استان اشاره کرد و گفت: بیشتر کالاهای صادراتی شامل محصولات کشاورزی و باغی، محصولات شیمیایی، معدنی و محصولات صنعتی بوده که به کشورهای هدف عراق، ترکیه، سوریه و هند صادر شده است.

وی اضافه کرد: اقلام عمده وارداتی در این مدت هم بیشتر شامل شمش آلومینیوم، ضایعات آلومینیوم، استرج فیلم، قطعات یدک پکیج بوده و از طریق بازارچه‌های موقت غیررسمی هم کالاهایی چون لباسشویی و ظرفشویی، یخچال فریزر، کولر گازی، لوازم متفرقه و آشپزخانه وارد شده است.

معاون امور بازرگانی توسعه و تجارت اداره کل صنعت، معدن و تجارت کردستان یادآور شد: این استان دارای توانمندی‌های زیادی در حوزه تجارت مرزی است و به‌عنوان یکی از دروازه‌های تجاری به سمت کشورهایی ازجمله عراق و سوریه به شمار می‌رود.

گمرکات استان کردستان با شعبه‌های فعال در سنندج، باشماق مریوان، سیرانبند بانه به فعالان اقتصادی خدمات گمرکی ارائه می‌کند.

گمرک باشماق مریوان تنها مرز ترانزیتی استان است که هم ترانزیت داخلی و خارجی مبداء و هم ترانزیت خارجی مقصد در آن انجام می‌شود.

گمرک سیرانبند و باشماق از مرزهای گمرکی فعال رسمی و بین‌المللی استان هستند و در زمینه صادرات، امور مسافری و مقدار قابل توجهی هم در بخش واردات فعال هستند.

 

شناسه خبر 72266