شناسه خبر:72231
1402/5/16 13:11:50

معاون امور بازرگانی توسعه و تجارت اداره کل صنعت، معدن و تجارت کردستان گفت: حجم کل مبادلات شامل واردات، صادرات و ترانزیت از مرزهای استان در سال جاری یک هزار و 684 میلیون دلار بوده است.

طاها سمیعی ضمن اشاره به صادرات 186 میلیون دلار کالا از کردستان طی سال جاری، اظهار کرد: همچنین صادرات سایر گمرکات ما 97 میلیون دلار بوده و در نهایت جمع کل صادرات 283 میلیون دلار بوده است.

وی افزود: حجم کل مبادلات شامل واردات، صادرات و ترانزیت از مرزهای استان یک هزار و 684 میلیون دلار بوده است.

معاون امور بازرگانی، توسعه و تجارت اداره‌کل صنعت، معدن و تجارت کردستان بیان کرد: با توجه به اینکه کردستان استانی مرزی است دارای ظرفیت‌های خوبی در زمینه تجارت مرزی بوده و به‌عنوان یکی از دروازه‌های تجاری به سمت کشور عراق و سوریه و نهایتاً دریای مدیترانه محسوب می‌شود.

سمیعی یادآور شد: کردستان به‌عنوان دومین مرز ترانزیت کشور شناخته می‌شود و در این راستا برنامه‌ریزی‌هایی برای توسعه صادرات در سطح استان انجام شده است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود ادامه داد: واردات کردستان از طریق ثبت سفارش نیز 80 میلیون دلار و ترانزیت هزار و 321 میلیون دلار بوده است.

معاون امور بازرگانی توسعه و تجارت اداره کل صنعت معدن و تجارت کردستان گفت: عمده اقلام صادراتی شامل محصولات کشاورزی و باغی، محصولات شیمیایی، معدنی و محصولات صنعتی بوده که به کشورهای هدف عراق، ترکیه، سوریه و هند صادر شده است.

سمیعی اظهار کرد: اقلام عمده وارداتی در این مدت نیز شامل شمش آلومینیوم، ضایعات آلومینیوم، استرج فیلم، قطعات یدک پکیج بوده است.

وی با اشاره به اقلام عمده وارداتی بازارچه‌ها افزود: ماشین لباسشویی و ظرفشویی، یخچال فریزر، کولر کولر گازی، لوازم متفرقه و آشپزخانه از دیگر واردات استان

 

شناسه خبر 72231