شناسه خبر:71896
1402/5/4 09:44:52

بازی و سرگرمی یکی از فاکتورهای مهم در رشد و تعالی کودکان و نوجوانان است؛ وظیفه دولت هاست که بستر و فضای مناسبی برای بازی کردن این قشر در هر شهر را ایجاد نمایند، شهربازی یکی از مکان‌های مهم برای تخلیه انرژی کودکان است که متاسفانه در حال حاضر کلانشهر کرمانشاه از آن محروم است.

کرمانشاه یکی از کلانشهرهای ایران است که کمبود مکان‌های تفریحی به خصوص برای قشر کودک و نوجوان در آن به شدت احساس می‌شود، شهری با این عظمت از داشتن شهربازی محروم است و خانواده‌ها برای سرگرم کردن بچه‌های خود مجبورند آنها را به مکان‌هایی غیر از شهربازی برای بازی و سرگرمی ببرند که گاها رفتن به این مکان‌ها خطراتی برای کودکان و نوجوانان یا حتی افراد بزرگسال خانواده به وجود می‌آورد.

برای مثال بردن کودکان و نوجوانان به لب رودخانه یا سدها برای شنا یا ماهیگری مخصوصا در فصل تابستان که متاسفانه همه روزه از جای جای ایران خبر غرق شدن افرادی در این مکان‌ها را می‌شنویم که دل هر شنونده ای را به درد می‌آورد.

نبود بستر مناسب برای گذراندن اوقات فراغت در شهر می‌تواند مشکلات متعدد را به وجود آورد، کودکان و نوجوانان اگر در یک فضای سالم نتوانند انرژی‌های خود را تخلیه کنند و برای دراز مدت آن را سرکوب کنند مانند کوه آتشفشانی می‌شوند که هر لحظه آماده فوران است و با کوچکترین تلنگر شعله‌های خشمشان به آسمان زبانه می‌کشد.

شهربازی پارکی است که از وسایل سرگرمی و تفریحی و همچنین سواری برای سرگرم کردن گروه بزرگی از مردم تشکیل شده‌است که نسبت به پارک‌های ساده یا زمین‌های بازی داخل شهری امکانات سرگرم‌کننده بیشتری دارد؛ به‌طور کلی 2 نوع شهربازی وجود دارد، شهربازی سرپوشیده و سرباز.

در شهربازی‌های سرپوشیده بیشتر از دستگاه‌های الکترونیکی و رایانه‌ای استفاده می‌شود اما در شهربازی‌های سرباز از مسیرهای گردشگری و دیگر سرگرمی‌ها با هدف گرد هم آوردن گروه کثیری از مردم کنار هم استفاده می‌شود تا شهروندان بتوانند اوقات خوشی را با دیگر اعضای خانواده سپری کنند.

شهربازی مکانی برای تخلیه انرژی کودکان و نوجوانان است، این انرژی اگر به موقع و در مکان‌های درست تخلیه نشود می‌تواند تبعات بسیار زیان باری برای خانواده و جامعه به همراه داشته باشد؛ گرایش به اعتیاد در بین نوجوانان یکی از تبعات کمبود اماکن تفریحی مناسب در شهر است.

به تازگی یک عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی با بیان اینکه برای مبارزه با مواد مخدر باید ببینیم قاچاقچیان با چه دیدی برای جذب این نوجوانان جلو می‌روند، گفت: باید از نگاه قاچاقچیان به مساله مواد مخدر نگاه شود یعنی باید ببینیم آن‌ها برای به دام انداختن افراد چه برنامه‌ای دارند.

فرخنده جمشیدی در دومین نشست امسال شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر 18 تیرماه، با بیان اینکه دوران نوجوانی بحران دوران بلوغ است، اظهار کرد: نوجوانان در دوران بلوغ آلوده می‌شوند و مشتریان ثابت قاچاقچیان مواد مخدر خواهند شد و در 40 سالگی به فکر ترک اعتیاد می‌افتند.

وی افزود: قبلا در مراکز ترک اعتیاد ماده 15 تحقیقی بر روی چهار هزار و 400 خودمعرف انجام شده است و بر اساس آن مشخص شده که علت تامه این قضیه بحث کسب لذت برای نوجوانان است؛ طبق این بررسی‌ها، کودکان 15 ساله تا افراد 25 ساله برای کسب لذت به این سمت رفته‌ و قاچاقچی نیز بر این اساس ذائقه ایجاد می‌کند.

صحبت‌های این عضو هیئت علمی دانشگاه و بسیاری دیگر از محققان نشان می‌دهد که یکی از علل اصلی گرایش کودکان، نوجوانان و جوانان به مصرف مواد مخدر «کسب لذت» است؛ لذتی ویرانگر که ابتدا دامن خود فرد مصرف کننده، خانواده وی و سپس دیگر افراد جامعه را می‌گیرد و هزینه‌های سنگینی بر روی دست جامعه می‌گذارد.

حال اگر بستری مناسب برای تخلیه انرژی و کسب لذت‌های سالم برای این اقشار در هر شهر فراهم شود قطعا این آمار کاهش خواد یافت و جامعه به سمت سلامت روان حرکت می‌کند.

بازی کردن پررنگ‌ترین فعالیت روزمره کودکان و نوجوانان

بازی کردن پررنگ‌ترین فعالیت روزمره کودکان و نوجوانان است، بازی مختص دوره ای خاص از زندگی نیست و در تمام دوران‌ زندگی خودش را به نحوی نشان می‌دهد و نمی توانیم تاثیر بازی بر یادگیری را نادیده بگریم؛ اگر بخواهیم یک تعریف ساده از بازی کردن داشته باشیم آن را می‌توان همان فعالیت‌هایی در نظر گرفت که کودک در طول روز با اشیای غیر جاندار خودش را سرگرم می‌کند.

بازی کردن علاوه بر آنکه لذت بخش‌ترین فعالیت برای کودک است، طبیعی‌ترین راه نیز برای یادگیری آنهاست؛ اگر نگران یادگیری فرزندان خود هستید بهترین روشی که می‌توانید به پیشرفت کودک کمک کنید سرمایه گذاری روی بازی اوست؛ یادگرفتن و بازی کردن برای کودکان در یک راستا قرار دارد و از هم جدا نیستند.

کودکان تفاوتی بین یادگیری و بازی کردن قائل نیستند، تا زمانی که آنها از انجام کاری که مشغول آن هستند لذت ببرند تمامی آموزش‌ها را با آغوشی باز می‌پذیرند.

برخی از والدین فکر می‌کنند با پرکردن مغز کودکان از اطلاعات سطحی می‌توانند به کشف استعدادها و پیشرفت مهارت‌هایشان کمک کنند؛ به‌جای صحبت‌کردن که کودک هیچ درکی از آنها ندارد، باید نقش بازی‌ها به خصوص بازی‌های ارزان قیمت که هزینه زیادی هم ندارند را جدی بگیریم و برای آن اهمیت زیادی قائل شویم.

بازی‌های گروهی به کودکان کمک می‌کند تا با نقش‌ خود و دیگران در زندگی به خوبی آشنا شوند، همین موضوع به برقراری ارتباط بهتر در جامعه واقعی به آنها کمک می‌کند.

پیشرفت تحصیلی همواره یکی از دغدغه‌های والدین است، نقشِ بازی در پیشرفت تحصیلی به خوبی دیده می‌شود و می‌توانیم در کنار لذت بردن فرزندانمان، شاهد موفقیت‌های او نیز باشیم، این در حالی است که تعداد زیادی از والدین بازی‌ها را دست کم می‌گیرند و به دنبال کلاس‌های تقویتی افراطی برای کودکان و نوجوانان خود هستند.

بازی و سرگرمی جا و مکان دقیقی ندارد و کودکان و نوجوانان از هر فرصتی برای بازی کردن استفاده می‌کنند، چه خوب است که بستری فراهم شود که این قشر بتوانند در کنار دیگر افراد خانواده و هم سن و سال‌های دیگر خود به بازی مشغول شوند؛ البته شهربازی صرفا برای کودکان و نوجوانان نیست و بسیاری از وسایل آن برای بزرگ سالان طراحی شده است و همین امر سبب می‌شود که کودکان و نوجوانان بتوانند در جمع افراد خانواده به بازی‌های مخصوص خود مشغول شوند.

در شهربازی با توجه به اینکه معمولا این اماکن فضای وسیعی دارند مسئولان می‌توانند با برنامه ریزی دقیق و کارهای کارشناسی و کمک گرفتن از افراد متخصص در زمینه‌های آموزشی و تربیتی کودکان و نوجوان در کنار وسایل بازی بستری برای انواع آموزش به این قشر راه اندازی کنند.

می توان مکانی برای برگزاری کلاس‌های آموزشی همراه با بازی و سرگرمی یا برگزاری مسابقه در مجموعه شهربازی‌ها درنظر گرفته شود و در آن کلاس‌ها با بهره گیری از نظر و تجربیات افراد متخصص به مسائل مهم از قبیل اعتیاد، روی آوردن به مطالعه‌های مفید، معرفی کتاب، معرفی بازی‌های منتخب که باعث رشد کودکان و نوجوانان می‌شود و هر برنامه خاص دیگر که باعث ایجاد نشاط همراه با آموزش برای کودک و نوجوان پرداخت.

جدیدا شهردار کرمانشاه وعده داده که شهریور ماه امسال کلنگ شهربازی کرمانشاه به زمین زده خواهد شد و این مجموعه بعد از تقریبا هشت سال تعطیلی مجددا راه اندازی خواهد شد؛ زمان تقریبی برای افتتاح مجدد مجموعه را 18 ماه و هزینه ساخت و تجهیز وسایل نیز تقریبا 190 میلیارد تومان برآورد شده است.

خبر خوشی برای شهروندان کرمانشاهی زیرا در صورت افتتاح مجدد این مجموعه تعدادی از شهروندان مشغول به کار می‌شوند و با سوداوری حاصل از این مجموعه می‌توان در کارهای عمرانی شهر نیز تسریع به وجود آورد.

امیدواریم که این خبر به واقعیت تبدیل شود و مانند وعده‌های مسئولان گذشته نباشد تا مردم این کهن مرز و بوم نیز بتوانند مانند شهروندان دیگر شهرهای ایران از امکانات رفاهی که یکی از آنها شهربازی است استفاده کنند.

 

شناسه خبر 71896