شناسه خبر:71830
1402/5/3 08:57:55

استاد حوزه و کارشناس مذهبی صداوسیما عمده علت وقوع حادثه عاشورا را انحراف جامعه از حقیقت غدیر عنوان کرد و گفت: هر انحرافی از غدیر درواقع انحراف از اهداف عاشورا و ولایت است.

حجت‌الاسلام‌ محمدمهدی ماندگاری بیان کرد: خدای تبارک و تعالی با عنایت نگاه توحیدی به بندگان، مسیر را ولایت‌مداری مطرح و ولی را پیغمبران، امامان و در عصر غیبت امام زمان (عج)، ولی فقیه و علما مشخص کرده است؛ بنابراین اگر مردم در خط ولایت حرکت کنند، گمراه نخواهند شد.

وی افزود: امروز اگر مردم می‌خواهند گمراه نشوند، باید راه ولایت را انتخاب کنند که این راه درواقع هدف امام حسین علیه‌السلام در عاشورا، هدف غدیر و درنهایت هدف ظهور است. امام زمان عجل‌الله تعالی فرجه الشریف فرمودند: «در عصر غیبت به افرادی مراجعه کنید که حدیث ما را روایت می‌کنند» و اهل بیت علیهم‌السلام دراین‌باره فرموده‌اند: «در هر عصری یک عالِم شاخص حضور دارد که به آن ولی فقیه می‌گوییم»؛ امید است مردم با پیروی از ولی فقیه، راه را پیدا کنند.

حجت‌الاسلام‌ ماندگاری اظهار کرد: امام حسین علیه‌السلام به ما داشتن نگاه توحیدی را آموزش داده‌اند؛ یعنی همه عالم را یکجا ببینیم، تمام دنیا و آخرت، ظاهر و باطن، مادیات و معنویات، دیروز، امروز و فردا را باهم ببینیم؛ ما می‌بایست به عالم آن‌گونه که خداوند نگاه می‌کند، نگاه کرده و باورش کنیم. در عالم هستی ابرقدرت خدا است، با خدا برنامه و تکلیف خود را تنظیم کنیم. به‌واقع خداوند امکاناتی در اختیار ما قرار داده که اگر دقت کنیم، می‌بینیم همه عالم امکانات ما است.

وی تصریح کرد: هدف عالم این است که صالحان در دنیا حاکم زمین شوند که برای این هدف، تمام انبیا تلاش کرده‌اند و سختی کشیده‌اند، اما اصلاً ناراحت نبودند، زیرا نتیجه سختی‌های انبیا و اولیا، امام حسین (ع) و یارانش را در حکومت جهانی امام زمان عجل‌الله تعالی فرجه الشریف، می‌بینند.

این استاد حوزه ادامه داد: پس اگر نگاه ما توحیدی باشد، تلاش هیچ‌کس بی‌ثمر نخواهد بود و اذیت‌ها، شهادت‌ها، جانبازی‌ها، اسارت‌ها، مجاهدت‌ها، صبوری‌ها و استقامت‌ها، بی‌نتیجه نخواهد بود. ثروت دنیایی حکومت امام زمان (عج) و صالحان است و ثروت آخرت نیز بهشت و حیات جاوید در آن خواهد بود.

حجت‌الاسلام‌ ماندگاری خاطرنشان کرد: اگر انسان دنیا را با آخرت و سختی‌ها را با شیرینی ظهور ببیند، هیچ‌وقت معترض نمی‌شود که چرا پیغمبران شکست خوردند؟ چرا امام حسین (ع) کشته شد؟ چرا ما این‌همه سختی کشیدیم در پیروز کردن انقلاب اسلامی اما اکنون مشکل داریم؟ همه این سختی‌ها فدای ظهور، فدای حکومت جهانی امام زمان (عج). سختی‌ها به شیرینی نعمت‌هایی که در بهشت و حیات جاویدان به ما عطا خواهد شد، می‌ارزد؛ بنابراین بالاترین درس عاشورا، نگاه توحیدی بوده که اصلی‌ترین موضوعی است که در قرآن وجود دارد.

به گفته وی، نگاه توحیدی داشتن از طریق انس با قرآن ایجاد می‌شود؛ به هر موضوعی می‌بایست از چشم قرآن و عترت نگاه کرد. اگر نگاه ما نگاه اهل بیت، عمل ما عمل اهل بیت، نتیجه‌گیری ما نتیجه‌گیری اهل بیت و استقامت ما استقامت اهل بیت باشد، هیچ‌وقت خودمان را ناامید و شکست‌خورده نمی‌بینیم؛ به این ترتیب، تنبلی نمی‌کنیم، دچار خودشیفتگی، خودخواهی و بخل نیز نمی‌شویم.

این کارشناس مذهبی صداوسیما بیان کرد: انسانی که نگاه توحیدی، ولایی و دینی دارد، امیدوار، مجاهد، باصبر و استقامت به مسیر انجام تکلیف خود ادامه می‌دهد، چون می‌داند در دنیا ثمره این تلاش‌ها، در ظهور و در آخرت نیز در حیات جاویدان، تجلی پیدا می‌کند که این بالاترین درس عاشورا برای زندگی ما است.

 

شناسه خبر 71830