شناسه خبر:71560
1402/4/27 11:51:08

سپهرغرب، گروه خبر: رئیس اداره امور بیابان منابع طبیعی و آبخیزداری ایلام گفت: 424 هزار و 518 هکتار از اراضی این استان بیابانی است که عمده پراکنش آن در شهرستان‌های دهلران، مهران، آبدانان، ایلام و چوار قرار دارد.

یعقوب عزیزی روز دوشنبه اظهار کرد: بیشترین عرصه مستعد فرسایش بادی در شهرستان‌های مهران و دهلران با وسعت 169 هزار هکتار است که بخش برداشت در سطح 157 هزار هکتار و عرصه انباشت و رسوب نیز در سطح 12 هزار هکتار است.
وی افزود: در راستای مقابله با بیابان‌زایی 15 هزار و 500 هکتار نهال کاری، دو هزار و 600 هکتار هلالی آبگیر در عرصه‌های بیابانی با نفوذپذیری کم، 960 کیلومتر بادشکن زنده و 250 هکتار مالچ‌پاشی سازگار با طبیعت به‌منظور جلوگیری از حرکت شن‌های روان انجام شده است.
رئیس اداره امور بیابان منابع طبیعی و آبخیزداری ایلام ادامه داد: بارش به‌صورت رگباری با شدت بالا عمدتاً باعث فرسایش خاک شده و به طور میانگین 15 تا 40 تن خاک در هر هکتار جابجا می‌شود که این عدد هشداری است برای نابودی سرزمین که عواقبی همچون بیکاری، مهاجرت به شهرها و بسیاری از معضلات و مشکلات اجتماعی را گریبان گیر قشر مولد و تولیدکننده می‌کند.
عزیزی اضافه کرد: وجود پوشش گیاه خاک و انجام عملیات‌های بیولوژیکی و بیومکانیکی نفوذپذیری آب را درخاک بیشتر می‌کند و موجب تقویت سفره‌های زیرزمینی می‌شود.
وی با بیان اینکه مبارزه با بیابان زایی نیازمند اعتبارات کلان است، گفت: 22 استان بیابانی در کشور داریم که این امر بیانگر سرعت روزافزون رشد اراضی بیابانی است.
عزیزی تاکید کرد: با توجه به سرعت بالای بیابان زایی و وجود تهدیدات بیابان زایی از جانب کشورهای همسایه به‌ویژه شرق کشور عراق می‌طلبد با افزایش اعتبارات و تلاش‌های دیپلماتیک ترتیبی اتخاذ شود تا زمینه اجرای پروژه‌های بیابان زدایی مشترک با کشور عراق صورت پذیرد که در صورت تحقق این امر می‌توان به کنترل پدیده بیابان‌زایی، کاهش گردوغبار و جلوگیری از تخریب سرزمین امیدوار شد.
خاک به ‌عنوان یک بافت زنده سرشار از میکروارگانیسم‌های متراکم است و تشکیل هر یک سانتیمتر خاک بین 300 تا 800 سال زمان می‌برد.
از گستره دو میلیون هکتاری استان ایلام یک میلیون و 700 هزار هکتار آن را اراضی طبیعی تشکیل داده است.

شناسه خبر 71560