شناسه خبر:71546
1402/4/27 11:07:56

سپهرغرب، گروه خبر: رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان ملایر گفت: براساس نامه ابلاغی وزیر به استاندار همدان «مسافرخانه کتابی» واقع در میدان امام خمینی (ره) شهر ملایر تحت حفاظت و نظارت وزارت میراث فرهنگی است و هرگونه دخل و تصرف یا اقدام و عملیاتی که منجر به تخریب یا تغییر هویت آن شود، جرم محسوب می‎‌شود.

ابراهیم جلیلی ضمن اشاره به ثبت «مسافرخانه کتابی» در فهرست آثار ملی ایران، اظهار کرد: مراتب ثبت مسافرخانه کتابی در فهرست میراث فرهنگی ‌تاریخی ملی از سوی وزیر میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی به استاندار همدان ابلاغ شد.
وی ادامه داد: در اجرای بند (ج) ماده واحد، قانون تشکیل سازمان میراث فرهنگی کشور و بند ششم ماده سوم قانون اساسنامه سازمان میراث فرهنگی کشور مبنی بر ثبت آثار ارزشمند منقول و غیر منقول فرهنگی- تاریخی در فهرست آثار ملی و فهرست‌های ذی‌ربط، مراتب ثبت اثر فرهنگی- تاریخی «مسافرخانه کتابی» گزارش شد و پس از طی تشریفات قانونی لازم به شماره 33846 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان ملایر تصریح کرد: «مسافرخانه کتابی» در جداره میدان امام خمینی (ره) شهر ملایر و روبه‌روی بازار تاریخی ملایر و از معدود بناهای تاریخی باقی‌مانده در شهر ملایر است.
وی با تأکید بر اینکه براساس نامه ابلاغی وزیر به استاندار همدان آثار مذکور تحت حفاظت و نظارت این وزارت است، گفت: هرگونه دخل و تصرف یا اقدام و عملیاتی که منجر به تخریب یا تغییر هویت آن شود، برابر مواد 558 تا 569 از کتاب پنجم قانون مجازات‌های اسلامی، تعزیرات و مجازات‌های بازدارنده، جرم محسوب می‌شود و مرتکب مشمول مجازات‌های قانونی خواهد شد و مرمت و بازسازی اثر، صرفاً با تأیید و نظارت این اداره ممکن خواهد بود.
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان ملایر با اشاره به شناسایی بیش از 340 اثر تاریخی و طبیعی در شهرستان ملایر، بیان کرد: از این تعداد بیش از 200 اثر در فهرست آثار ملی کشور و تاکنون 15 اثر شامل هنرهای سنتی و خُرده‌فرهنگ‌های این شهرستان نیز در فهرست میراث ناملموس کشور ثبت شده است.

شناسه خبر 71546