شناسه خبر:71450
1402/4/25 08:39:30
رئیس دانشگاه علوم پزشکی ابن‌سینا استان همدان:

140 طرح بهداشتی و درمانی همدان در دست اجرا است

سپهرغرب، گروه خبر: رئیس دانشگاه علوم پزشکی ابن‌سینا استان همدان گفت: هم‌اینک 140 طرح حوزه علوم پزشکی به متراژ 240 هزار مربع در دست اجرا بوده که 100 هزار متر مربع آن مربوط به بیمارستان یک‌هزار تختخوابی است.

محمدمهدی مجذوبی روز شنبه در جمع خبرنگاران ابراز کرد: مکان، اعتبار و ردیف بودجه برای ساخت بیمارستان یک‌هزار تختخوابی، مشخص شده و تا دو ماه آینده عملیات اجرایی این طرح آغاز می‌شود.
وی ادامه داد: 16 طرح خیری ازجمله سرای کودکان نیز در حوزه بهداشت و سلامت در دست اجرا است که بخشی هفته دولت امسال به بهره‌برداری می‌رسد.
مجذوبی خاطرنشان کرد: یک‌سال گذشته برای هفت طرح ملی با اعتبار سه میلیارد تومان با وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تفاهم‌نامه منعقد شد که شامل چهار طرح مسئله‌محور و سه طرح محصول‌محور است.
وی افزود: در این راستا 69 محصول در طول چندسال گذشته تولید شده که از این تعداد 19 محصول مربوط به سال گذشته است.
مجذوبی گفت: در حوزه دانشجویی و تربیت بدنی دانشجویان، سرانه ورزش دانشجویی با استفاده از ظرفیت بخش خصوصی از چهار هزار متر، به هشت هزار متر افزایش یافت.
وی اظهار کرد: با افتتاح خوابگاه ریحانه دو در هفته دولت، 400 نفر به ظرفیت خوابگاهی دانشجویان اضافه و باعث ارتقای کیفیت خوابگاه‌های دانشجویی می‌شود.
مجذوبی ادامه داد: راه‌اندازی خوابگاه متأهلی نیز مورد اهتمام و توجه دانشگاه علوم پزشکی همدان است و سال گذشته 20 واحد افتتاح شد و تا پایان سال نیز 20 واحد دیگر افتتاح می‌شود.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی ابن‌سینا استان همدان تأکید کرد: هشت درصد از دانشجویان متأهل متقاضی خوابگاه‌های دانشجویی این استان اسکان داده شدند که میانگین کشوری آن 1.6 درصد است.
مجذوبی اظهار کرد: چهار رشته مقطع به رشته‌های دانشگاه علوم پزشکی ابن‌سینا همدان افزوده شدند که شامل دو رشته در مقطع پی‌اچ‌دی تشریح و مامایی در همدان و دو رشته کارشناسی فوریت‌ها و هوشبری برای ملایر می‌شود.
وی گفت: 20 ماه گذشته 16 طرح شامل پروژه 20 واحدی خوابگاه متأهلی، بیمارستان 80 تختخوابی فاطمیه، سلامتکده طب ایرانی، سردخانه واکسن غرب کشور، پایگاه سلامت در مناطق سولان، محمدیه، آزادی، رضوان، مرکز جامع سلامت قاسم‌آباد، شهیدبهشتی، تویسرکان، پایگاه‌های اورژانس در سد کلان و شیرین‌سو و مرکز دیالیز بیمارستان شهید قدوسی نهاوند بهره‌برداری شد.
مجذوبی ادامه داد: البته سه طرح دیگر در 20 ماه گذشته بهره‌برداری شد که شامل راه‌اندازی بخش دندانپزشکی تحت بیهوشی در بیمارستان پورسینا شهرستان بهار، مرکز نوآوری و شتاب‌دهی و خوابگاه شهیدهمدانی می‌شود.
وی با بیان اینکه تا هفته دولت 17 طرح بهره‌برداری می‌شود که شمار طرح‌ها معادل 20 ماه گذشته است، خاطرنشان کرد: 20 ماه گذشته برای دو هزار طرح در کشور با وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی عقد قرارداد شد که سهم همدان 111 طرح بهداشتی است.
وی یادآوری کرد: استان همدان تاکنون بدون خدمات رادیوگرافی دولتی بود که از هفته دولت امسال این خدمات در بیمارستان بعثت ارائه می‌شود.
مجذوبی ادامه داد: راه‌اندازی همراه‌سرا با کمک خیران در بیمارستان بعثت آغاز شده است تا با ایجاد مجموعه 21 واحدی، بتوان کمکی به همراه بیماران کرد تا ازنظر اسکان مشکلی نداشته باشند.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی ابن‌سینا استان همدان گفت: این دانشگاه با 14 هزار نیرو، 509 عضو هیئت‌علمی، 11 دانشکده و 20 مرکز تحقیقاتی، خدمات را در حوزه‌های مختلف ارائه می‌دهد.
وی بیان کرد: هفت هزار و 100 دانشجو در دانشگاه علوم پزشکی ابن‌سینا همدان مشغول به تحصیل و 500 دانشجو خارجی هستند.
مجذوبی اظهار کرد: در حوزه تحقیقات، از سال گذشته رویکرد جدید در بخش فناوری داشتیم؛ بنابراین علاوه‌بر تولید دانش در حوزه فناوری نیز ورود جدی شد، به‌گونه‌ای در مدت کوتاه با صعود هفت‌پله‌ای، در جمع دانشگاه‌های تیپ دو قرار گرفتیم.
وی ادامه داد: بعد از ماه‌ها پیگیری پارک علم و فناوری دانشگاه علوم پزشکی ابن‌سینا استان مصوب شد و این مهم می‌تواند زمینه را برای فعالیت اساتید و محققان داخل و خارج دانشگاه برای تبدیل علم و دانش به محصول و فناوری‌های نوین، فراهم کند.
* جذب 2 هزار نیرو در دانشگاه علوم پزشکی ابن‌سینا همدان
معاون توسعه مدیریت و منابع دانشگاه علوم پزشکی ابن‌سینا همدان نیز گفت: با وجود اینکه کمتر از 500 نفر بازنشسته داشتیم، اما بیش از دو هزار نفر جذب شدند.
بابک یوسفی با بیان اینکه مقام معظم رهبری بر جهاد تبیین تأکید دارند و ما نیز باید پیشرفت‌ها را به سمع مردم برسانیم، اظهار کرد: نقشه راه در دانشگاه علوم پزشکی ابن‌سینا همدان مبتنی بر توسعه بوده و در این راستا حرکت‌های خوبی انجام شده است.
وی بیان کرد: در راستای عدالت اقدامات خوبی در دانشگاه علوم پزشکی ابن‌سینا همدان انجام شده؛ به‌طوری که نیروهای شرکتی حقوق‌ خود را به‌روز دریافت می‌کنند و برای نخستین‌بار این نیروها بیمه تکمیلی دارند که قابل توجه است.
معاون توسعه مدیریت و منابع دانشگاه علوم پزشکی ابن‌سینا همدان با بیان اینکه در چند ماه آینده خانه مدیران را برای نخستین‌بار در وزارت بهداشت در همدان افتتاح خواهیم کرد، گفت: کانون ارزیابی مدیران قطب منطقه سه کشور نیز در همدان خواهد بود.
وی با بیان اینکه طبق تأکید رئیس دانشگاه علوم پزشکی ابن‌سینا همدان 30 سال آینده دانشگاه را می‌بینیم، عنوان کرد: اقدامات و برنامه‌ها هم در این راستا است.
یوسفی با اشاره به اینکه در حوزه سلامت نمی‌توان اشتغال استان را نادیده گرفت، تأکید کرد: در آخرین آزمون استخدامی دانشگاه علوم پزشکی چهار هزار و 200 نفر شرکت کردند.
مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی ابن‌سینا همدان نیز با بیان اینکه طی هفته سلامت تور رسانه بهداشت برگزار شد و از نحوه اجرای اقدامات گفتیم و امروز نیز تور رسانه‌ای بازدید از پروژه‌های بیمارستانی را خواهیم داشت، اظهار کرد: معاونت توسعه مدیریت و منابع دانشگاه علوم پزشکی همدان قلب تپنده دانشگاه است که حمایت لازم را از همه واحدهای تابعه دارد.
علیرضا توقیری مدیریت منابع فیزیکی و دفتر فنی عمرانی را مهم‌ترین واحد معاونت توسعه دانشگاه در راستای ارتقای فضای فیزیکی مراکز بهداشتی و درمانی دانست و گفت: در این بخش اقدامات خوبی صورت گرفته که قدردان زحمات هستیم.
وی با اشاره به اینکه طی سه ماه آینده چند برابر پروژه‌هایی که در این 20 ماه داشتیم را افتتاح خواهیم کرد، افزود: پروژه‌های خوبی در هفته دولت از سوی دانشگاه افتتاح می‌شود تا به مردم همدان تقدیم شود.
مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی ابن‌سینا همدان با بیان اینکه دو ماه پیش دانشگاه پیشرو در حوزه معاونت توسعه در وزارت بهداشت شناخته شد و از دکتر یوسفی تقدیر به عمل آمد، عنوان کرد: در حوزه نیروی انسانی رتبه نخست را در کشور کسب کردیم و در سایر موارد نظیر عمرانی هم دستاورهای خوبی حاصل شده است.
گفتنی است، بیمارستان 270 تختخوابی اکباتان نیز بعد از گذشت 14 سال از اجرای آن، در هفته دولت امسال به بهره‌برداری خواهد رسید. در ادامه این جلسه بازدید از چند پروژه بهداشتی و درمانی برگزار شد و خبرنگاران در جریان اجرای این پروژه‌ها قرار گرفتند.
مدیر منابع فیزیکی و طرح‌های عمرانی دانشگاه علوم پزشکی همدان در جریان بازدید خبرنگاران از بیمارستان 270 تختخوابی اکباتان اظهار کرد: این مرکز آموزشی و درمانی در زمینی به وسعت 28 هزار متر مربع و در 12 طبقه احداث شده که ساختمان قدیمی آن 9 طبقه دارد.
علیرضا طاهری علت ساخت بیمارستان اکباتان در محدوده پُرترافیک شهر را نبود زمینی با وسعت بالا عنوان کرد و افزود: با این وجود پارکینگی با ظرفیت 230 خودرو پیش‌بینی و همچنین ساعات ملاقات بیماران در زمان کم‌تردد یعنی از ساعت 14 و 30 تا 16 و 30 دقیقه تعیین شده است و از محوطه و حیاط ساختمان مجاور این بیمارستان متعلق به مرکز بهداشت شهرستان به‌عنوان پارکینگ مراجعان استفاده خواهد شد.
وی ادامه داد: برای ساخت این بیمارستان تاکنون 400 میلیارد تومان در حوزه عمرانی هزینه شده است و همچنین 50 درصد تجهیزات مورد نیاز خریداری و برای خرید مابقی تجهیزات 300 میلیارد تومان نیاز است که در سفر رئیس‌جمهور این موضوع مطرح و مصوب شد.
مدیر مرکز آموزشی، درمانی و پژوهشی اکباتان نیز گفت: این بیمارستان دارای دو ساختمان بوده که ساختمان جدید و الحاقی برای اداری، درمانگاه بیمارستانی برای ویزیت و ساختمان بعدی برای کارهای درمانی و بستری در 9 طبقه طراحی شده است.
محمد باقری با بیان اینکه در طبقه فوقانی این بیمارستان یک سالن آمفی‌تئاتر با ظرفیت 280 نفر راه‌اندازی شده است، اضافه کرد: با توجه به موقعیت مکانی این بیمارستان درحال حاضر پد برای فرود بالگرد در بیمارستان اکباتان درنظر گرفته نشده است.
وی ادامه داد: این بیمارستان مرکز آموزشی، درمانی و پژوهشی است و طبق آخرین تصمیم مسئولان دانشگاه علوم پزشکی ابن‌سینا همدان این مرکز با اولویت پذیرش و بستری اطفال راه‌اندازی می‌شود؛ یعنی در گام نخست 70 درصد ظرفیت تخت این بیمارستان برای بستری و درمان نوزادان درنظر گرفته می‌شود.
وی اضافه کرد: دو ورودی برای خودروی اورژانس در خیابان طالقانی و کوچه مرکز بهداشت درنظر گرفته شده تا دسترسی به بیمارستان با سرعت صورت گیرد.
مدیر مرکز آموزشی، درمانی و پژوهشی اکباتان ادامه داد: این مرکز دارای هفت اتاق عمل و چهار بخش ویژه، ان.آی.سی، زنان و سی.سی.یو است و مجهزترین و به‌روز ترین اتاق عمل جهان را دارد.
باقری اضافه کرد: هر طبقه دارای 50 تخت بیمارستانی است و هر بخش دارای دو اتاق چهارتخته و اتاق‌های دو و یک تخته است که منطبق با استانداردهای سلامت است.
* آغاز ارائه خدمات رادیوگرافی دولتی در همدان طی هفته دولت
در ادامه این تور رسانه‌ای مشخص شد طی هفته دولت ارائه خدمات رادیوگرافی دولتی از سوی دانشگاه علوم پزشکی همدان آغاز می‌شود.
تور رسانه‌ای دانشگاه علوم پزشکی ابن‌سینا همدان در ادامه بازدیدها از خوابگاه ریحانه دانشگاه علوم پزشکی ابن‌سینا همدان بازدید کرد.
* افتتاح خوابگاه ریحانه دانشگاه علوم پزشکی ابن‌سینا همدان با هزینه 75 میلیارد تومانی
مدیر منابع فیزیکی و طرح‌های عمرانی دانشگاه علوم پزشکی ابن‌سینا همدان در حاشیه بازدید از پروژه ریحانه دو با بیان اینکه این خوابگاه در سال 95 در هفت هزار متر مربع کلنگ‌زنی شد، اظهار کرد: این پروژه 59 سوئیت دارد و 75 میلیارد تومان نیز برای آن هزینه شده است.
علیرضا طاهری با اشاره به اینکه 20 میلیارد تومان نیز برای خوابگاه ریحانه هزینه خواهد شد، گفت: این پروژه در هفته دولت آماده افتتاح خواهد بود.
خبرنگاران در ادامه از شتاب‌دهنده‌ها و رادیوگرافی در بیمارستان بعثت بازدید کردند.
* افتتاح شتاب‌دهنده‌ها و رادیوگرافی در بیمارستان بعثت طی ماه‌های آینده
مدیر مرکز جامع سرطان غرب کشور در این بازدید با بیان اینکه فاز نخست پروژه مرکز جامع سرطان همدان در سال‌های اخیر افتتاح شد، اظهار کرد: دستگاه رادیوگرافی از پیشرفته‌ترین تجهیزات است که باید مراحل پیچیده‌ای طی شود تا راه‌اندازی شود.
مجید حیدری با بیان اینکه صرفاً خرید دستگاه رادیوگرافی مطرح نیست و باید برای درمان مراحلی طی شود، عنوان کرد: سال گذشته دستگاه دزیمتری خریداری شد تا کار با جزئیات بهتری پیش رود.
وی با تأکید بر اینکه در مرکز رادیوگرافی نخستین بیمار را در هفته دولت پذیرش خواهیم کرد، گفت: در این بخش دو دستگاه شتاب‌دهنده نیز جانمایی شده که چند ماه آینده راه‌اندازی می‌شود.
مدیر مرکز جامع سرطان غرب کشور با اشاره به اینکه مرکز جامع سرطان در 27 هزار متر مربع اجرایی می‌شود که شامل بخش‌های مختلفی است، خاطرنشان کرد: با تأمین منابع لازم شهریورماه سال 1403 بخش دوم این مرکز افتتاح می‌شود.
وی بیان کرد: مرکز آموزشی، درمانی و پژوهشی مرکز جامع سرطان یکی از بهترین پروژه‌های غرب کشور است که 217 تخت بیمارستانی دارد.
* هزینه 5 میلیارد تومانی در مرکز خدمات جامع سلامت شهری
گفتنی است؛ مرکز خدمات جامع سلامت شهری خانه احسان‌پور مهر نیز در پنج طبقه در منطقه اعتمادیه با مشارکت خیرین ساخته شده که اواخر سال 1400 دو خیر در ساخت این پروژه مشارکت کردند و برای آن پنج میلیارد هزینه شده که طی هفته دولت افتتاح می‌شود.

شناسه خبر 71450