شناسه خبر:71426
1402/4/24 09:04:23

سپهرغرب، گروه خبر: به عقیده جامعه‌شناسان و جمعیت‌شناسان، ایران به مرحله نخست سالخوردگی جمعیت ورود پیدا کرده، بنابراین دولت در قالب قانون حمایت از خانواده، جوانی جمعیت و سیاست‌های تشویقی، گام‌های اساسی در این زمینه ازجمله در کردستان برداشته‌ است.

درسال‌های نه‌چندان دور به‌ندرت خانواده‌ای را می‌شد پیدا کرد که کمتر از سه فرزند داشته باشد و اکثر ایرانی‌ها دارای خانواده‌ای بزرگ، شلوغ و پرجمعیت بودند و هیچ کس تک‌فرزندی حتی به ذهنش هم خطور نمی‌کرد.
اما امروزه بیشتر پدر و مادرها یا اصلا تمایلی به فرزندآوری ندارند و یا فقط به داشتن یک فرزند اکتفا می‌کنند بدون اینکه به عواقب این تک‌فرزندی برای آینده کشور و فرزندانشان فکر کنند.
بی‌شک عوامل مهمی در به‌وجود آمدن این طرز تفکر دخیل بوده‌اند که مهم‌ترین آن مسائل اقتصادی و معیشتی، شاغل بودن والدین برای تأمین هزینه‌های زندگی و سطح درآمدی پایین جامعه است که این مسئله امروز ایران را به سمت پیری جمعیت کشانده است.
کاهش جمعیت جوان و مولد در کشور و گسترش روز افزون جمعیت سالمندی، هشداری جدی برای پیری جمعیت است که عواقب متعددی به‌دنبال دارد، براین اساس دولت سیزدهم توجه به جوانی جمعیت و ایجاد سیاست‌های تشویقی در این راستا را به‌عنوان مهم‌ترین رویکرد خود قرار داد.
قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت در جلسه 24 مهرماه 1400 در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید.
بر این اساس یکی از برنامه‌ها و سیاست‌های تشویقی دولت در این زمینه واگذاری زمین رایگان به خانواده‌های دارای سه فرزند و بیشتر است که این مهم در استان‌های مختلف کشور ازجمله استان کردستان کلید خورده است.
**ثبت نام هزار خانواده کردستانی برای دریافت زمین رایگان
پس از ابلاغ دستورالعمل اهدای زمین رایگان به خانواده‌های دارای سه فرزند و بالاتر از سوی وزارت راه و شهرسازی به استان‌ها، حدود هزار خانواده کردستانی در سامانه نهضت ملی مسکن ثبت‌نام کردند.
مدیرکل راه و شهرسازی کردستان اظهار کرد: خانواده‌های مشمول این طرح افرادی هستند که از 24 آبان سال 1400 فرزند سوم آنان متولد شده باشد که حدود هزار خانواده در استان ثبت نام کردند.
جهانگیر الیاسی با بیان اینکه همزمان با سراسر کشور و در فاصله عید سعید قربان تا غدیر 190 خانواده از این تعداد در استان زیرپوشش این طرح قرار گرفتند، گفت: این تعداد خانوار مربوط به شهرستان‌های سنندج، سقز، قروه و بیجار بودند و بیشترین تعداد نیز با 80 خانوار مربوط به سنندج است.
وی یادآور شد: سامانه طرح نهضت ملی مسکن برای اجرای این طرح (خانواده‌های دارای سه فرزند و بالاتر) همچنان باز است و افراد مشمول می‌توانند برای دریافت زمین رایگان ثبت نام کنند.
مدیرکل راه و شهرسازی کردستان اضافه کرد: براساس مصوبه شورای مسکن استان، از این پس هر زمینی که برای تأمین زمین متقاضیان مسکن ملی به محدوده شهر الحاق شده و یا تغییر کاربری می‌شود، 10 درصد آن باید به خانواده‌های تحت پوشش نهادهای حمایتی و همچنین طرح جوانی جمعیت اختصاص یابد.

شناسه خبر 71426