شناسه خبر:71415
1402/4/24 08:43:45

سپهرغرب، گروه خبر - شهره کرمی: مدیرکل امور مالیاتی استان همدان با بیان اینکه داده‌های آماری ما بیانگر آن است که با وجود افزایش دریافت مالیات اما به کسبه خُرد فشار نیامده است، گفت: 55 درصد مؤدیان همدانی از مالیات معاف شده‌اند و تنها حدود چهار درصد آن‌ها بیش از 20 میلیون تومان مالیات پرداخت کرده‌اند.

وجیه‌اله ذکوری روز پنجشنبه در نشست خبری با حضور خبرنگاران که در محل این اداره کل برگزار شد، با اشاره به اینکه بخش اصلی بودجه کشور از محل مالیات تأمین می‌شود، اظهار کرد: بیش از 90 درصد درآمدهای استان همدان نیز از محل درآمدهای مالیاتی است.
وی در ادامه تأکید کرد: افزایش وابستگی بودجه به مالیات طی سال‌های گذشته، منجر به تغییر در فرآیند مالیات‌ستانی نیز شده است.
ذکوری با اشاره به اینکه اصل نخست این تغییرات حذف سیستم تشخیص علی‌الرأس بوده، اذعان کرد: در این خصوص تلاش شده تا آنچه مالیات از مردم دریافت می‌شود، براساس داده‌هایی باشد که به دست سازمان مالیات می‌رسد.
این مقام مسئول یادآور شد: اولویت نخست سازمان مالیاتی گرفتن مالیات عادلانه، منصفانه و منطبق با مقررات مالیاتی است. البته عدالت و انصاف اتفاق نمی‌افتد، مگر اینکه داده‌های اقتصادی افراد را در اختیار داشته باشیم.
مدیرکل امور مالیاتی استان همدان در توضیح نحوه دست‌یابی به داده‌های مؤدیان تصریح کرد: اطلاعات لازم از پایگاه‌های اطلاعاتی مانند دسترسی به گردش حساب‌های تجاری افراد، اطلاعات معاملات فصلی و اطلاعاتی که از سایر مراجع به دست سازمان مالیاتی می‌رسد، مورد برررسی قرار می‌گیرد.
وی با اشاره به روند بررسی این داده‎‌ها، افزود: هدف ما این است که مردم دفاتر، اسناد و مدارک لازم که نشانگر سود و زیان آن‌ها و درآمد و هزینه‌‎هایشان می‌شود را نگهداری کنند؛ چراکه مالیات درنظر گرفته‌شده برای آن‌ها بر همین اساس خواهد بود.
ذکوری در ادامه خاطرنشان کرد: در غیاب این دفاتر و اسناد و مدارک اداره مالیات داده‌های جمع‌آوری‌شده را پردازش کرده و داده‌های تجاری را استخراج می‌کند و براساس تابعی از ضرایب سود، مالیات آن‌ها در نظر گرفته می‌‎شود.
این مقام مسئول هدف این اداره را گرفتن مالیات براساس ضرایب، توابع و گردش‌های تجاری برشمرد و گفت: پروژه‌ پایانه‌های فروشگاهی که راه‌اندازی شد، در گام نخست ابزارهای پرداخت ازجمله دستگاه‌های کارت‌خوان را به پرونده‌های مالیاتی متصل کرد. البته موضوعات مالیاتی یا با خود اظهاری و یا از طریق سامانه شاپرک شناسایی و سپس به پرونده‌های مالیاتی متصل خواهند شد.
وی با اشاره به اینکه در گام بعدی حساب‌های تجاری شناسایی و بخشی از آن به پرونده مؤدیان وصل شده است، افزود: خردادماه امسال پس از دریافت اظهارنامه‌های مشاغل، 131 هزار و 164 اظهارنامه و تبصره دریافت شد که نسبت به سال گذشته 22 درصد از لحاظ تعداد مؤدیان رشد داشته است. البته ازلحاظ مبلغی 520 میلیارد تومان مالیات مؤدیان از طریق خوداظهاری ابراز شده که نسبت به سال گذشته رشد 189 درصدی داشته است.
ذکوری تأکید کرد: این موضوع نشان‌دهنده آن است که کیفیت سامانه در بارگذاری مدارک مؤدیان مستند و رو به جلو بوده است. امسال قرار نبود افراد خوداظهاری کنند، ما در گام نخست به آن‌ها بیان کردیم که حداقل اطلاعاتشان نزد ما چه میزان است که باعث شد این افرد از حداقل درآمد و مالیات خود مطلع شوند.
*توافق 103 هزار و 464 نفر از مؤدیان با اداره مالیات در اجرای ماده 100
وی یادآور شد: آنچه بیان شد رشد 22 درصدی در کمیت اظهارنامه و 189 درصدی در مبلغ خوداظهاری را به دنبال داشت. از میزان خوداظهاری‌ها که 131 هزار و 164 نفر بوده، 103 هزار و 464 نفر در اجرای ماده 100 با ما توافق کرده و 27 هزار و 700 نفر نیز اظهارنامه معمولی ارائه داده‌اند.
ذکوری متوسط مالیاتی که کسبه در استان همدان ابراز کرده‌اند را سه میلیون و 900 هزار تومان اعلام کرد و گفت: 57 هزار نفر از افراد تبصره 100 که 55 درصد آن‌ها را تشکیل می‌دهند، اظهارنامه مالیاتی با عدد صفر داشته‌اند که مورد قبول نیز واقع شده است.
وی در ادامه تصریح کرد: 10 درصد مالیات‌ها بین یک ریال تا یک میلیون تومان، 15 و نیم درصد بین یک تا پنج میلیون تومان، 9 و نیم درصد بین 5 تا 10 میلیون تومان و 6 درصد بین 10 تا 20 میلیون تومان بوده و تنها حدود چهار درصد همدانی‌ها بیش از 20 میلیون تومان مالیات پرداخت کرده‌اند.
وی در ادامه تأکید کرد: اطلاعات نشان می‌دهد با وجود افزایش دریافت مالیات، ما به کسبه خُرد فشار نیاورده‌‎ایم و 55 درصد آن‌ها از مالیات معاف شده‌اند؛ در شهر همدان 50 درصد، ملایر 55 درصد، نهاوند 58 درصد، تویسرکان 68 درصد، اسدآباد 65 درصد، کبودراهنگ 61 درصد، بهار 54 درصد، رزن 58 درصد، فامنین 59 درصد، قره درگزین 59 درصد و لالجین 43 درصد از مؤدیان معاف از مالیات شده‌اند.
این مقام مسئول با بیان اینکه فشار مالیاتی بر بخش کم‌درآمد جامعه نداریم، گفت: در شهرستان همدان 350 نفر، ملایر 78 نفر، نهاوند 36 نفر، تویسرکان 13 نفر، اسدآباد 9 نفر، کبودراهنگ 16 نفر، بهار 19 نفر، رزن 20 نفر، فامنین 10 نفر، درگزین 6 نفر و لالجین 11 نفر پرداخت مالیات بالای 50 میلیون تومان داشته‌‎اند.
وی با اشاره به اینکه تشخیص افراد پُردرآمد براساس اطلاعات دستگاه‌های کارت‌خوان، کارت به کارت‌ها و داده‌های بانکی است، خاطرنشان کرد: سال گذشته دو هزار و 411 میلیارد تومان مالیات وصول شده و به حساب خزانه رفته و از این میزان 370 میلیارد تومان به حساب شهرداری‌ها و دهیاری‌ها واریز شده است.
ذکوری با رتبه‌بندی وصولی‌های سال قبل همدان این اداره، افزود: رتبه نخست از محل ارزش‌افزوده، رتبه دوم از محل مالیات مشاغل، رتبه سوم از محل مالیات حقوق کارکنان و رتبه چهارم از محل مالیات بر شرکت‌ها تعلق گرفته است.
این مقام مسئول با اشاره به اینکه در سه‌ماهه سال جاری مطالبات وصول‌شده اداره مالیات 670 میلیارد بوده است، گفت: از این میزان عوارضی که به حساب شهرداری‌ها و دهیاری‌ها واریز شده، 167 میلیارد تومان بوده است.
وی با اشاره به تشکیل کارگروه فرار مالیاتی در استان که از نهاد‌های مرتبط در آن حضور دارند، اذعان کرد: اطلاعات از چند کانال به این کارگروه ارسال می‌شود؛ البته نخستین منبع اطلاعاتی ما سامانه 1526 است که افراد ضمن تماس با آن، گزارش‌های خود را ارائه می‌دهند. از ابتدای تشکیل این کارگروه صدها پرونده مورد بررسی قرار گرفته و تاکنون نیز نزدیک به 500 میلیارد تومان از محل فرار مالیاتی، مالیات تشخیص داده و به مؤدی اعلام شده است.
ذکوری دومین منبع اطلاعاتی این اداره را سامانه سوت‌زنی برشمرد و اظهار کرد: افراد پس از مراجعه به آدرس www.intamedia.ir، گزارش‌های مرتبط با فرار مالیاتی خود را قرار می‌دهند. درصورتی که اطلاعات آن‌ها به نتیجه برسد، پاداش ناشی از وصول را نیز به حساب فرد اعلام‌کننده فرار مالیاتی واریز خواهیم کرد.
مدیرکل امور مالیاتی استان همدان دیگر مورد را همکاران خود در بحث رسیدگی برشمرد و گفت: همکاران ما درصورت رسیدن به اطلاعات لازم، موارد را اعلام خواهند کرد.
وی با اعلام اینکه سال 1401 در همدان 540 خودرو لوکس شناسایی شده است، بیان کرد: این تعداد مشمول سه میلیارد مالیات بوده‌اند که 77 نفر آن‌ها مالیات خود را پرداخت کرده و کار باقی که 452 نفر هستند، درحال پیگیری است.
وی در پایان با اشاره به اینکه حساب افراد نیز مورد بررسی قرار می‌گیرد و درصورت داشتن شرایط لازم تجاری اعلام می‌شود، افزود: امسال با قوانین جدید مالیات وصول شد و گرفتن مالیات به 520 میلیارد تومان افزایش یافته و بیانگر این است که ما ابزارهای مختلفی را برای جلوگیری از فرار مالیاتی درنظر گرفته‌ایم.

شناسه خبر 71415