شناسه خبر:71258
1402/4/20 08:37:57

سپهرغرب، گروه خبر: دادستان همدان گفت: بهزیستی، شهرداری و دیگر دستگاه‌های متولی موظف هستند نسبت به شناسایی کودکان کار به‌ویژه در حوزه زباله‌گردی، وارد میدان شوند.

حسن خانجانی‌موقر صبح روز گذشته در جلسه جلوگیری از نقض حقوق شهروندی به‌ویژه اطفال و نوجوانان در فرآیند بازیافت زباله و پسماندهای شهری اظهار کرد: قانون حمایت از اطفال و نوجوانان مصوب سال 1399، تمام افراد زیر 18 سال را زیر چتر حمایتی خود گرفته و بهزیستی موظف است وضعیت مخاطره‌آمیز در سطح استان را شناسایی و با کمک دستگاه‌های متولی دیگر در حمایت از کودکان پای کار بیاید.
وی افزود: زباله‌گردی پدیده نامبارک و مصادیق وضعیت مخاطره‌آمیز بوده که متأسفانه بهزیستی استان تاکنون هیچ‌گونه اطلاعاتی از کودکان و نوجوانان زباله‌گرد ارائه نداده و ندارد.
دادستان همدان با اشاره به ورود دستگاه‌های متولی، گفت: در این زمینه می‌بایست طبق قانون حمایت از اطفال و نوجوانان، دستگاه‌های متولی به‌ویژه شهرداری و بهزیستی پس از شناسایی و سامان‌دهی زباله‌گردها و اماکن خرید و فروش ضایعات، با تجمیع اطلاعات خود، کودکان کار را شناسایی، پذیرش، نگهداری و حمایت کنند.
خانجانی‌موقر خاطرنشان کرد: بهزیستی می‌تواند برای شناسایی کودکان کار و زباله‌گرد از سمن‌ها نیز کمک بگیرد و هرچه سریع‌تر و حداکثر تا 20 روز آینده گزارشی دراین‌باره به دادستانی مرکز استان ارسال کند تا با اقدام قانونی لازم مانع سوء استفاده دیگران از کودکان برای جمع‌آوری زباله و ضایعات شویم.
وی با بیان اینکه بهزیستی موظف است وضعیت مخاطره‌آمیز در سطح استان را هم شناسایی کرده و گزارش دهد و در این حوزه تنها به رفع مشکلات موردی نپردازد، بیان کرد: مطابق با قانون حمایت از اطفال و نوجوانان، شهرداری‌ها باید همکاری لازم را در اجرای قانون با سازمان بهزیستی داشته باشند و سازمان فنی و حرفه‌ای نیز مهارت‌های شغلی را به‌صورت رایگان به نوجوانان آموزش دهد.
دادستان همدان عنوان کرد: اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان نیز باید به‌طور مستمر از واحدهای جمع‌آوری ضایعات بازرسی کند و درصورت مشاهده فعالیت کودکان در این اماکن، بلافاصله موضوع را به دادستانی گزارش دهد تا مطابق با قانون با خاطیان برخورد شود.

شناسه خبر 71258