آسوپارک در کرمانشاه افتتاح شد
در آیین افتتاحیه آسوپارک که با حضور والدین و فرزندان آنها برگزار شد، معاون آموزشی جهاد دانشگاهی کرمانشاه با اشاره به اینکه برای طراحی و برگزاری این دورهها سه ماه کار کارشناسی با حضور صاحب نظران و کارشناسان انجام شده است گفت: بچهها نه تنها سرمایههای خانواده بلکه سرمایههای کشور محسوب میشوند و معاونت آموزشی جهاد دانشگاهی با سابقه ای 30 ساله، توانسته کار نوینی را برای آینده سازان کشور انجام دهد.
«مهدی عبدالمالکی» با تاکید بر اینکه سنین 6 تا 11 سال مهمترین مقطع برای تربیت و شکل گیری شخصیت فردی و اجتماعی فرزندان است در ادامه اظهار داشت: آسوپارک قصد دارد اوقات فراغت بچهها را به صورت هدفمند برنامه ریزی کند و کاری متفاوت را برای آنها رقم بزند و مهارتهای شناختی و غیرشناختی را در آنها تقویت کند.
وی با بیان اینکه همه این مهارتها در قالب بازی و سرگرمی به بچهها آموزش داده و در سنجش هوشهای چندگانه قرار میگیرد افزود: مدرسان در آسوپارک به صورت غیرمستقیم و در خلال بازی متوجه خواهند شد که هر کدام از فراگیران در چه زمینه ای هوش بالاتری دارند و در آینده هم در چه حوزه و شغلی میتوانند موفقیتهای بیشتری کسب کنند.
عبدالمالکی با اشاره به اینکه بعد از این دوره توصیه نامه ای به فرزندان درخصوص توانمندی فرزندان آنها در اختیارشان قرار میگیرد تاکید کرد: ما نباید به تربیت فرزندان نگاه تک بعدی داشته باشیم و فرزندان ما باید در یک پکیج کامل آموزشهای لازم را ببینند و لذا جهاد دانشگاهی بعد از پایان این دوره هم فراگیران را رها نمیکند و برای آنها یک پروفایل آموزشی ایجاد میکند تا بتواند آینده بهتری را برای رقم بزند.
چهار هدف آسوپارک
آنچنان که معاون آموزشی جهاد دانشگاهی کرمانشاه میگوید رسالت اصلی و نهایی آسوپارک تاسیس پارک علمی کودک است که برای اولین بار در کرمانشاه شروع شده و اگر بتوانیم آن را به کل کشور تعمیم میدهیم چراکه امروز اشتغال و کسب مهارت یکی از اولویتهای اصلی کرمانشاه و کشور است و چنین برنامههایی در ایجاد یک ذهن خلاق و کارآفرین برای کودکان و نوجوانان بسیار مهم است.
عبدالمالکی با بیان اینکه آسوپارک با چهار هدف اصلی تقویت مهارتهای شناختی، تقویت مهارتهای غیرشناختی، تقویت هوشهای هشت گانه و کسب مهارتهای آموزشی از طریق بازی و سرگرمی، برگزار میشود، گفت: در بخش مهارتهای شناختی به دنبال تقویت حافظه، دامنه توجه، بازداری پاسخ، انعطاف پذیری شناختی، پردازش اطلاعات، چندوظیفه ای و تشخیص الگو و در بخش مهارتهای غیرشناختی هم به دنبال تقویت پشتکار، مسئولیت پذیری، خودکنترلی، عزت نفس، خلاقیت، همدلی و توانایی تعامل موثر در جامعه هستیم و در عین حال تقویت هوشهای هشت گانه از قبیل بدنی حرکتی، کلامی زبانی، درون فردی، بین فردی، منطقی ریاضیاتی، موسیقیایی، طبیعتگرا و فضایی هم در دستور کار قرار دارد.
وی محتوای برنامههای آسوپارک را ورزش، تحرک و بازی درمانی، سنجش و آموزش مفاهیم ذهنی با بازی، اصول مهارت آموزی در کودکان، اتاق مشاوره، بازدید از برج فناوری، دورهمی والدین، اهدا جوایز و گواهی شرکت در دوره به برگزیدگان عنوان کرد و در ادامه اظهار داشت: در بخش بازی درمانی تمرینات کششی و حرکات اصلاحی، افزایش چابکی، قدرت و تمرکز بازی درمانی، تحرک و فعالیت، تن آرامی، مهارتهای ورزشی کارکنان و بازی با توپ را در نظر گرفتیم.
این مسئول با اشاره به اینکه در بخش بازی و آموزش مفاهیم ذهنی به دنبال مفاهیم ذهنی و فکری با بازی، سنجش هوش و استعداد فردی، طراحی و ساخت اسباب بازی، اوریگامی، شمع سازی، کارکرد المانها و ابزارهای الکترونیکی و رباتیک هستیم، افزود: در بخش مهارت آموزی هم داستان نویسی، شاهنامه خوانی، اصول خودمراقبتی، مهارتهای زندگی، برنامه نویسی مقدماتی، مقدمات بازی سازی، موشن گرافی، پویانمایی، سناریوسازی، تصویرسازی، ویدئوسازی، چرتکه، هوش مالی و عکاسی با موبایل را برای فراگیران در نظر گرفتیم.
مردم کرمانشاه از درک اثرگذاری آموزش در زندگی خود غافل اند
معاون آموزشی جهاد دانشگاهی کرمانشاه دراین خصوص بر فرهنگسازی برای ارتقا سطح آموزشپذیری مردم کرمانشاه تاکید کرد و گفت: متاسفانه استقبال مردم کرمانشاه از کلاسهای آموزشی و مهارتی نسبت به سایر استانها بسیار کم و همشهریان کرمانشاهی از درک اثرگذاری کسب آموزشهای مختلف غافل هستند.
عبدالمالکی با اشاره به اینکه مراکز آموزشی استانهایی مانند اصفهان و خراسان رضوی از ساعت 5 صبح تا 11 شب دایر است، افزود: اما در کرمانشاه ما هرگونه مشوقی هم که برای بالا رفتن انگیزه مردم به کار میگیریم، مردم از کلاسهای آموزشی استقبال نمی کنند و کلاسهای آموزشی ما از ساعت 4 تا 7 عصر بیشتر نمی شود و ظرفیتهای آموزشی صبح ما کاملا خالی است.
کسب مهارتهای آموزشی برای مردم کرمانشاه ضروری است
وی با تاکید بر اینکه هر جز از زندگی ما نیازمند آموزش است و کمبود آموزشهای کوتاه مدت رفتاری، اجتماعی، فنی، مهندسی، اجرایی، اقتصادی و فرهنگی در زندگی مردم کرمانشاه مشهود است، اظهار داشت: ساختار آموزشی در کشور از مدارس شروع میشود و مردم در عین حال به آموزشهای عمومی، اختصاصی و آموزشهای تخصصی کوتاه مدت نیاز دارند چراکه برای استان کرمانشاه که نیازمند اشتغال و تولید ثروت است، بالا بودن اتمسفر آموزشی و کسب مهارتهای تخصصی بسیار حائز اهمیت است.
معاون آموزشی جهاد دانشگاهی کرمانشاه با اشاره به اینکه این معاونت از سال 1372 کار خود را آغاز کرده و هم اکنون در هشت دپارتمان کشاورزی، فنی مهندسی، علوم پزشکی، علوم کامپیوتر، هنر و معماری، علوم انسانی، زبانهای خارجی و کارکنان دولت و در 32 حوزه کاری به ارتقا سطح آموزش فراگیران کمک میکند، گفت: دورههای برگزار شده در جهاد دانشگاهی نیازهای جامعه را در بخشهای مختلف رفع میکند بطوریکه ظرفیت آموزش ما در سه مرکز آموزش بیش از 48 هزار نفر در سال است و سال گذشته ما 31 هزار و 348 فراگیر داشتیم که 28 هزار نفر آنها فراگیر زبانهای خارجی بودند.