شناسه خبر:71130
1402/4/17 09:55:15

مدیرکل راه و شهرسازی استان ایلام گفت: تونل کبیرکوه با 87 درصد پیشرفت فیزیکی، برای تکمیل به 300 میلیاردتومان نیاز دارد.

فرشاد دوستی بامداد پنجشنبه گفت: تونل کبیرکوه و راه‌های طرفین آن در مجموع 87 درصد پیشرفت فیزیکی دارد طبق برآوردهای انجام شده بیش از 300 میلیارد تومان برای تکمیل پروژه نیاز است.

وی با بیان اینکه این پروژه در اولویت تخصیص اعتبارات حوزه راهسازی استان قرار دارد، افزود: طبق برنامه‌ریزی به عمل آمده در شرایط عادی و تأمین اعتبار پیش‌بینی می‌شود تا دهه فجر عملیات لاینینگ، زیرسازی و روسازی مسیر تونل اصلی به پایان برسد.

مدیرکل راه و شهرسازی استان ایلام ادامه داد: در مسیر تونل کبیرکوه از سمت آبدانان 11 کیلومتر عملیات راهسازی (6 کیلومتر به سمت مورموری و دهلران و سه کیلومتر به سمت شهر آبدانان و دو کیلومتر رمپ و لوپ پل زیرگذر) در مرحله روسازی و آسفالت است و پل زیر گذر آن نیز احداث و تکمیل شده است.

دوستی در خصوص مسیر تونل کبیرکوه از سمت شهرستان دره‌شهر نیز توضیح داد: از سمت شهرستان دره‌شهر 6.5 کیلومتر راهسازی درحال انجام است که در این مسیر، 9 رشته تونل و یک دهنه گالاری (تونل مصنوعی) به طول بیش از دو هزار متر احداث شده و تاکنون نزدیک به یک هزار و 600 متر لاینینگ این تونل‌ها انجام شده است.

وی یادآور شد: بهره‌برداری نهایی و زیر بار ترافیک رفتن تونل کبیرکوه طبق استانداردهای حمل و نقل منوط به تکمیل روشنایی و تهویه این تونل است اما به لحاظ عملیات راهسازی تونل کبیرکوه و راه‌های طرفین تا دهه مبارک فجر تکمیل و امکان عبور وسایل نقلیه از این مسیر فراهم می‌شود.

به گزارش خبرگزاری فارس، طول تونل اصلی کبیرکوه چهار هزار و 750 متر است که حفاری و کف برداری آن به پایان رسیده و هم اکنون پیمانکار مشغول عملیات لاینینگ و احداث جداول هدایت آب داخل تونل است.

تونل کبیرکوه به عنوان یکی از بزرگترین پروژه راهسازی در کشور و بزرگترین تونل غرب کشور سال 1389 کلنگ‌زنی و سال 1392 عملیلات اجرایی آغاز شد و روند تکمیل این طرح 13 سال طول کشیده است.

 

شناسه خبر 71130