شناسه خبر:71127
1402/4/17 09:50:40

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان گفت: این اداره کل به تنهایی نمی‌تواند عرصه‌های طبیعی را حفظ کند و نیاز به همراهی حمایت مردم، همیاران طبیعت، سمن‌های مردم نهاد و دستگاه‌های دولتی دارد.

 بهزاد شریفی‌پور روز پنجشنبه در نشست هم‌اندیشی تشکل‌های مردم نهاد بر لزوم ثبت نام اعضای سمن‌ها در سامانه همیاران طبیعت تأکید و اظهار کرد: عضویت در این سامانه به منزله حمایت‌های قانونی از این افراد در هنگام وقوع حوادثی مانند حریق و انجام اطفای حریق است:

وی افزود: فعالیت‌های ما منوط به جلوگیری از تخریب و تصرفات یا اطفای حریق و آتش‌سوزی نیست و در بحث احیا و توسعه نیاز به همکاری مردم داریم.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان هدف از برگزاری این جلسه را هم‌اندیشی و همفکری بیشتر با سازمان‌های مردم نهاد دانست و گفت: سمن‌ها در زمینه فرهنگ سازی و حفاظت بهتر از عرصه‌های طبیعی بهتر می‌توانند عمل کنند.

معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری نیز در این جلسه بر اهمیت نقش و وظایف قانونی سمن‌ها و تشکل‌های غیر دولتی در حفاظت از عرصه‌های طبیعی تأکید کرد.

رضا اعظمی به ایجاد شعبه‌های ویژه در دادگستری برای حفظ منابع طبیعی و جلوگیری از تخریب اراضی ملی اشاره کرد و از طراحی دو سامانه مشارکت و دیده‌بانان مردمی خبر داد که مردم و دوستداران طبیعت در بستر اینترنتی و فضای مجازی می‌توانند پیگیر مطالبات محیط زیستی و پیشگیری از تخریب عرصه‌های منابع طبیعی باشند.

وی بیان کرد: برای حفظ منابع طبیعی و مباحث محیط زیستی سامانه ایران لند در کشور نیز طراحی شده است که عرصه‌های مختلف را از طریق ماهواره‌ها رصد می‌کنند.

اعضای سمن‌ها و تشکل‌های غیر دولتی و همیاران طبیعت نیز در این جلسه با ارائه نقطه نظرات خود، بر لزوم حمایت بیشتر مسئولان از فعالان مدنی و سازمان‌های مردم‌نهاد تأکید کردند.

اعضای تشکل‌های مردمی همچنین خواستار ایجاد پایگاهی ویژه‌ برای اطفای حریق در کوهستان‌ها ازجمله آبیدر سنندج شدند.

همچنین قرار شد جلسات متعدد دیگری در زمینه‌های مختلف برای حفظ منابع طبیعی و محیط زیست استان برگزار شود.

از مساحت دو میلیون و 937 هزار هکتاری استان کردستان، بیش از 60 درصد آن شامل یک میلیون و 587 هزار هکتار آن را مراتع و جنگل تشکیل می‌دهد؛ در مجموع 67 هزار خانوار روستایی استان بهره‌بردار بخش مراتع هستند و بهره‌برداران کردستانی 6.5 درصد علوفه کشور را تولید می‌کنند.

 

 

شناسه خبر 71127