شناسه خبر:71083
1402/4/15 09:22:24

سپهرغرب، گروه خبر: معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری کرمانشاه از موافقت طرف عراقی برای 24 ساعته شدن فعالیت مرز خسروی در ایام اربعین خبر داد.

علی شعبانی، با اشاره به پیگیری‌های بسیاری برای 24 ساعته شدن فعالیت مرز خسروی در ایام اربعین گفت: موافقت طرف عراقی را در این زمینه گرفته‌ایم. البته امکان دارد در ایام اربعین به دلیل برخی مسائل، طرف عراقی مجبور به کاهش ساعت فعالیت مرز شود.
وی افزود: دو سناریو در این زمینه در نظر گرفته‌ایم که فعالیت مرز یا از ساعت پنج صبح تا 18 غروب باشد و یا بصورت 24 ساعته فعالیت داشته باشد و امکانات را برای هردو حالت در نظر گرفته‌ایم.
شعبانی گفت: اگر فعالیت مرز 24 ساعته شود، تجمع زائر نخواهیم داشت و تردد در مرز بسیار روان خواهد، اما چنانچه فعالیت مرز محدود به ساعات خاصی شود، باید برای تغذیه و اسکان زوار در شب پیش‌بینی‌های لازم صورت گیرد.
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری کرمانشاه خاطرنشان کرد: در همین راستا تمرکز موکب‌ها جهت تغذیه و اسکان زوار در مرز خسروی خواهد بود. همچنین از ظرفیت مدارس قصرشیرین هم برای اسکان زوار استفاده خواهیم کرد.
معاون سیاسی امنیتی استانداری کرمانشاه در ادامه از پیش بینی تردد روزانه 100 هزار زائر از مرز خسروی در اربعین امسال خبر داد و افزود: در همین راستا تمام امکانات مطابق این ظرفیت تردد در نظر گرفته شده است.
افزایش 3 برابری ظرفیت پارکینگ‌های خسروی/ امکان پارک 200 هزار خودرو را داریم
وی با بیان اینکه ناوگان حمل ونقل عمومی برای جابجایی این تعداد زوار جوابگو نیست، گفت: در همین راستا تاکید بر استفاده زوار از خودروی شخصی است و با توجه به این مسئله باید فکر جدی برای توسعه پارکینگ‌ها در مرز صورت گیرد.
شعبانی از هدف‌گذاری افزایش سه برابری ظرفیت پارکینگ‌ها در مرز خسروی خبر داد و افزود: در تلاشیم بتوانیم پارکینگ‌ها را برای ساماندهی 200 هزار خودرو فراهم کنیم.
وی در ادامه یکی از چالش‌های اصلی در اربعین امسال را گرمای هوا اعلام و تصریح کرد: در همین راستا تامین آب و یخ مورد نیاز زوار و نیز وسایل خنک کننده و سایه‌بان‌ها از اهمیت بسیاری برخوردار است.
وی افزود: درحال حاضر تعدادی کارخانجات یخ سازی متعلق به ارتش و سایر دستگاه‌ها در مرز داریم که از ظرفیت تولید روزانه 1500 قالب یخ برخوردارند. علاوه بر این درصددیم تعدادی دستگاه‌های یخ ساز را هم در مرز فعال کنیم.
معاون سیاسی امنیتی استانداری کرمانشاه گفت: پیش بینی توسعه سایه بان‌ها و افزایش مه پاش‌ها هم در دستور کار قرار دارد که فضای خنکی برای زوار در مرز ایجاد شود.
وی با بیان اینکه ماموریت اربعین در استان از کنگاور تا منظریه ادامه دارد، گفت: حتی برای رفاه زوار در آن طرف مرز هم تدابیری اندیشیده شده که زوار با کمتری مشکل در مسیر اربعین تردد داشته باشند.
شعبانی گفت: در بحث زیرساخت‌های اربعین در استان هم اکنون 200 میلیارد تومان پروژه در کمیته زیرساخت تعریف شده که در حال انجام آن هستیم.
وی افزود: بحث افزایش گیت‌ها و توسعه گذرگاه مرزی هم در دستورکار قرار دارد.

شناسه خبر 71083