شناسه خبر:70992
1402/4/13 09:24:48

سپهرغرب، گروه گردشگری - طاهره ترابی‌مهوش: در پی گفت‌وگو با سرپرست سازمان همیاری شهرداری‌های استان همدان مشخص شد در زیرساخت‌ها مورد نیاز گردشگری این سراب شاهد تحول اساسی هستیم.

نهاوند دارای چشمه‌ها و سراب‌های متعدد است اما در این بین سراب گیان با 425 هکتار وسعت، یکی از زیباترین آن‌ها به‌شمار می‌رود. 200 هکتار از این منطقه پوشش درختی است که رودخانه‌ای پرآب و زلال جاری در آن، زمین‌های کشاورزی پنج روستا را سیراب می‌کند.
اما مسئله این است که برخی مشکلات این منطقه جذاب توریستی، در خفای زیبایی‌های آن نادیده گرفته شده که جای تأمل دارد. متأسفانه سراب گیان فاقد کمترین حد این امکانات است در حالی‌ که رفع مشکلات و معضلات موجود در آن در راستای توسعه گردشگری است.
تا ابتدای سال جاری اداره منابع طبیعی تنها متولی این سراب بود که با هماهنگی‌های لازم شهرداری نیز توانست مسئولیت برخی کارها را در این مکان گردشگری به عهده بگیرد. مهم‌ترین مشکل این مجموعه مشکلات بهداشتی و نظافتی بود که با صرف اعتباری از بودجه شهرداری، سرویس بهداشتی مجهزی ساخته شد اما این زیرساخت به لحاظ تعداد و نحوه نگهداری و نظافت پاسخگوی نیاز گردشگران نبود و حتی تعداد سطل‌های زباله نصب‌شده نیز طی این سال‌ها به علت بی‌توجهی و عدم نظارت تخریب یا گم شدند و جمع‌آوری زباله‌ها از محیط این سراب به مشکل بزرگی تبدیل شد.
از سوی دیگر سراب مطرح این شهرستان، ملوسان است که در منطقه حفاظت‌شده ملوسان واقع شده، طی سال میزبان گردشگران بی‌شماری است که برای دیدن گونه‌ها جانوری و گیاهی خاص این منطقه در آن حاضر می‌شوند اما گویی در این سراب نیز هیچ‌گونه خدمتی ارائه نمی‌شود.
از اردیبهشت‌ماه سال جاری، سازمان همیاری شهرداری به‌عنوان متولی سراب گیان انتخاب و مسئولیت از شهرداری سلب شد اما بازهم برخی انتقادات همچون عدم نظافت، دریافت هزینه بابت اجاره سکو و تعداد اندک سرویس‌های بهداشتی مطرح است.
بر این اساس با توجه به اهمیت موضوع برآن شدیم تا با رمضان کورانی؛ دهیار روستای حسین‌آباد، مرادعلی مومیوند؛ دهیار روستای ملوسان و مهران حاجیان؛ سرپرست سازمان همیاری شهرداری‌های استان همدان گفت‌وگویی ترتیب دهیم که در ادامه می‌خوانید:
دهیار روستای حسین‌آباد با بیان اینکه متأسفانه از وقتی مدیریت این منطقه به سازمان همیاری‌های شهرداری سپرده شده مردم ناراضی هستند، گفت: این ارگان دولتی با وعده و وعید‌های مناسبی پای کار آمد اما به هیچ‌کدام از آن‌ها عمل نکرد.
رمضان کورانی با لحن کنایه‌آمیزی عنوان کرد: در حال حاضر تنها خدمتی که در این سراب ارائه می‌شود، دریافت عوارضی است.
وی با اشاره به اینکه متأسفانه میزان نارضایتی از وضعیت بهداشتی منطقه و سرویش بهداشتی بیشتر از قبل است، تشریح کرد: به‌نظر می‌رسد این ارگان به زیرساخت‌های مورد نیاز در این سراب توجهی ندارد.
دهیار روستای حسین‌آباد با اشاره به اینکه ای کاش سراب به همان حالت بکر خود باقی می‌ماند، اظهار کرد: بهتر بود سکویی ساخته نمی‌شد و یا غرفه‌ها را در این منطقه مستقر نمی‌کردند؛ زیرا با این کار در حال حاضر خانواده‌ها آسایش لازم را ندارند به طوری که تمام فضای مناسب این سراب برای استفاده توسط غرفه‌های متعدد و پراکنده احاطه شده و برای نشستن بر روی سکوها از مردم هزینه بالایی دریافت می‌شود.
کورانی با تأکید بر اینکه علیرغم انتقال چند چشمه سرویس بهداشتی سیار، هنوز شاهد نصب آن‌ها نیستیم ابراز کرد: مردم هنوز از همان سرویس بهداشتی قبلی استفاده می‌کنند.
دهیار روستای ملوسان نیز با بیان اینکه تا سال گذشته متأسفانه مالکیت سراب محل مناقشه بود و فردی ادعای مالکیت آن را داشت که با پیگیری‌هایی که از سوی اداره کل منابع طبیعی استان و سازمان جنگل‌ها در سطحی ملی انجام شد بالأخره سال جاری مالکیت اداره منابع طبیعی بر این اراضی به اثبات رسید، گفت: اما متأسفانه در حال حاضر هیچ‌گونه زیرساخت توریستی و تفریحی در آنجا وجود ندارد.
مرادعلی مومیوند با تأکید بر اینکه طبق پیگیری‌ها، وعده‌هایی برای ایجاد زیرساخت‌های مرتبط با حوزه گردشگری در محوطه این سراب دادند، ابراز کرد: ایجاد زیرساخت‌های بهداشتی و محوطه‌ نشیمن‌گاهی، مشخص کردن حریم برای منطقه و تعمیر راه دسترسی به این سراب که در سیل 98 بخشی از آن تخریب شده از اولویت‌هایی است که باید مورد توجه قرار گیرد.
وی با تأکید بر لزوم تعیین متولی برای سامان‌دهی، حفاظت و نگهداری از زیرساخت‌ها، افزود: این امر از آنجایی که ملوسان جزو مناطق حفاظت‌شده زیست‌محیطی استان نیز به‌حساب می‌آید، یکی از ضرورت‌های انکارناپذیر است.
در ادامه سرپرست سازمان همیاری شهرداری‌های استان همدان با بیان اینکه در راستای تأمین رفاه گردشگران منطقه سراب گیان، سازمان همیاری تمام توان خود را برای ساماندهی و تجهیز امکانات رفاهی این منطقه به‌کار گرفته است، گفت: این منطقه تا 21 سال در اختیار شورا و شهرداری گیان بود.
مهران حاجیان با تأکید بر اینکه این منطقه از ابتدای اردیبشهت‌ماه به ما تحویل داده شده اظهار کرد: به نظر من وضعیت بغرنج سراب را طی این چندماه سامان دادیم زیرا پیشتر تنها سه یا چهار نیرو آن هم بالأجبار از مجموعه شهرداری گیان برای نظافت این منطقه در نظر گرفته بودند.
وی با اشاره به اینکه در حال حاضر از طریق اخذ پیمانکار بومی، 16 نیروی از اهالی منطقه گیان وظیفه نظافت، نگهداری، نگهبانی، جنگلبانی، آبیاری و جمع‌آوری و حمل زباله از منطقه را بر عهده دارند، گفت: حتی تجهیزات لازم همچون کپسول آتش‌نشانی برای مواجهه با آتش‌سوزی‌های احتمالی نیز تهیه شده است.
وی با اشاره به اینکه حقوق این افراد از محل درآمد متکی بر عوارض دریافتی از گردشگران به مبلغ 35 هزار تومان تأمین می‌شود، خاطرنشان کرد: علاوه بر این در راستای تأمین رضایت اهالی و گردشگران نظافت محیط پیرامون و سرویس بهداشتی‌ها در حد اعلا انجام می‌شود.
سرپرست سازمان همیاری شهرداری‌های استان همدان با اشاره به اینکه در حال حاضر در منطقه، دوربین پلاک‌خوان و پایش تصویری نصب شده، تصریح کرد: هشت‌چشمه سرویس بهداشتی سیار نیز طی هفته گذشته در منطقه نصب شده تا خدمات رفاهی لازم به گردشگران ارائه شود.
حاجیان با بیان اینکه تنها انتقاد وارده که در حال حاضر بنده نیز به وجود چنین معضلی در سراب گیان معترض هستم، وجود غرفه‌های متعدد بدون مجوز است که از قبل در منطقه مستقر بوده و امروز علاوه بر زشت کردن جلوه دیداری نسبت به دریافت اجاره از سکوی‌ها که پیشتر توسط سازمان منابع طبیعی در منطقه زده شده اقدام می‌کنند، بیان کرد: متأسفانه این غرفه‌ها بدون هیچ ضابطه‌ای در جای‌جای محوطه استقرار یافته‌اند، در این رابطه بارها تذکر لازمه را به این عزیزان داده‌ایم تا نسبت به همکاری با سازمان اقدام کرده و مجوزهای لازم را دریافت کنند.
وی با تأکید بر اینکه هرچند دنبال ایجاد تنش با دکه‌داران نیستیم، با این وجود به‌منظور ایجاد فضایی مناسب برای استقرار گردشگران و نمایان شدن چهره‌ای زیبا از سراب گیان، باید نسبت به ساماندهی این دکه‌ها اقدام کنیم، افزود: در صورت عدم تمکین، فرایند قضائی در برخورد با آن‌ها طی خواهد شد.
وی درخصوص عدم وجود زیرساخت‌های لازم در سراب ملوسان، گفت: ما مسئولیتی در قبال این سراب نداریم و تنها سرابی که تحویل ما شده سراب گیان است.
مع‌الوصف با توجه به ظرفیت‌های مهم سراب‌های نهاوند برای ایجاد اشتغال و رونق اقتصادی شهرستان، باید ابتدا متولی این سراب‌ها همچون سراب گیان که امروز دارای یک متولی خاص است مشخص شود تا این متولیان نظارت بر سراب‌ها را برعهده بگیرند و زیرساخت‌های لازم برای جذب سرمایه‌گذار و ساماندهی آن‌ها انجام شود زیرا مشخص نبودن متولی این سراب‌‌ها همچون ملوسان موجب ایجاد مشکلات عدیده‌ای ازجمله سرگردانی بخش خصوصی در سرمایه‌گذاری خواهد شد.
آنچه مسلم است برای رسیدن به شرایط مطلوب گردشگرپذیری در سراب‌های شهرستان نهاوند، ناگزیر از بهره‌مندی سرمایه‌گذار بخش خصوصی هستیم، بنابراین امید می‌رود در بدو امر به‌صورت واقعی متولی خاص برای سراب‌های شهرستان نهاوند انتخاب شود، چراکه در حال حاضر رونق اقتصادی در سراب‌های نهاوند در حد سراب است.

شناسه خبر 70992