شناسه خبر:70928
1402/4/12 09:08:11

سپهرغرب، گروه خبر: ناحیه منفصل شهری «نایسر» با 70 هزار نفر جمعیت یکی از پرجمعیت ترین مناطق حاشیه نشین شهری در کشور بوده و ساکنان آن با انواع محرومیت‌ها دست و پنجه نرم می‌کنند.

«نایسر» تا سال 1375 روستایی با جمعیت کمتر از هزار نفر بود اما از اواخر دهه 1370 با افزایش سرسام‌آور اجاره‌بها در سنندج روند افزایش جمعیت در نایسر نیز آغاز شد.
طی سال‌های 1375 تا 1383 متوسط نرخ رشد جمعیت در روستاهای پیرامون شهر سنندج 21 درصد بوده و نایسر با 36/7 درصد بیشترین نرخ رشد جمعیت را در این بازهٔ زمانی داشته‌است.
در این دوران نایسر ویژگی‌های روستایی خود را از دست داده و زمین‌های آن تغییر کاربری پیدا کرده و به محل ساخت و ساز عمدتاً غیرقانونی واحدهای مسکونی بی‌کیفیت و غیراستاندارد تبدیل شد.
شهرداری سنندج در سال 1384 به پژوهش بر روی روستاهای حاشیه شهر می‌پردازد و در سال 1385 طرح مطالعاتی دیگری را با عنوان «طرح توسعه و عمران جامع سنندج» به انجام می‌رساند.
در نتیجه این طرح‌های پژوهشی و به‌ویژه مرحله دوم «طرح توسعه و عمران جامع سنندج»، روستای نایسر در سال 1388 با مصوبه «شورای برنامه‌ریزی و توسعه‌ی استان کردستان» به‌عنوان «ناحیه منفصل شهری» شناخته شده و در سال 1389 برای نخستین بار در این ناحیه شهرداری تأسیس شد.
جمعیت ناحیه منفصل شهری نایسر بیش از 70 هزار نفر تخمین زده شده‌ است که در فصل‌های پاییز و زمستان به‌دلیل بازگشت روستاییان از روستاهایشان افزایش یافته و تا 80 هزار نفر نیز می‌رسد.
جمعیت نایسر در در سرشماری 1385 برابر با 2 هزار و 480 نفر با 621 خانوار بوده‌است و این در حالی است که طرح تفصیلی سنندج مصوب 1390 پیش‌بینی کرده بود که جمعیت نایسر با نرخ رشد 3،6 درصدی در سال 1400 به 15 هزار و 275 نفر برسد که نشان از اشتباه محاسباتی فاحش در این طرح دارد.
نایسر از نظر امکانات شهری و خدمات اجتماعی و رفاهی یکی از مناطق محروم سنندج است. ساخت و ساز بدون مجوز، کوچه‌ها و خیابان‌های خاکی و پر از چاله، نبود امکانات تفریحی و ورزشی، نبود ایستگاه و تجهیزات آتش‌نشانی و … از جمله مشکلات این سکونتگاه به‌شمار می‌آید.
مشکلات بهداشتی و زیست محیطی نایسر پس از دو دهه هنوز پابرجاست
برای دفع فاضلاب این ناحیه پرجمعیت تاکنون تمهیدی اندیشیده نشده و جوی روباز فاضلاب در نایسر جریان دارد که مشکلات بهداشتی و زیست‌محیطی زیادی را برای اهالی پدید آورده است.
  کمبود امکانات آموزشی در نایسر
در ناحیه منفصل شهری نایسر هم‌اکنون 9 مرکز آموزشی وجود دارد که در این مراکز 4 هزار دانش‌آموز در مقطع ابتدایی تحصیل می‌کنند.
این تعداد مرکز آموزشی و فقدان امکانات آموزشی مشکلات زیادی را در نایسر به‌وجود آورده است.
  شهری 70 هزار نفری بدون یک متر مربع فضای سبز
در ناحیه منفصل شهری نایسر حتی یک متر مربع فضای سبز وجود ندارد و طرح‌های ایجاد فضای سبز در این منطقه تاکنون به بهره‌برداری نرسیده است.
طرح ایجاد کمربند سبز به مساحت 42 هکتار در اطراف ناحیه نایسر در حال اجرا قرار دارد و در ورودی نایسر زمینی به مساحت تقریبی دو هکتار متعلق به شهرداری برای احداث نخستین پارک شهری نایسر اختصاص داده شده‌ است.
  رشد آسیب‌های اجتماعی در نایسر
متأسفانه اعتیاد در نایسر شیوع دارد و این ناحیه به یکی از مراکز فروش مواد مخدر در سنندج تبدیل شده‌است.
همچنین بخشی از سکونتگاه نایسر به‌دلیل مسائل اقتصادی در فقر کامل به سر می‌برد و آسیب‌های اجتماعی متعددی از این منظر گریبانگیر ساکنان آن شده است.
نایسر در ابتدا روستا بود و توسط دهیاری اداره می‌شد و از سال 1389 در نایسر شهرداری تأسیس شده که به عنوان یکی از نواحی چهارگانه شهرداری سنندج مدیریت شهری نایسر را بر عهده دارد بنابراین انتظار می‌رود طرح‌ها و پروژه‌های بیشتری در حوزه عمران شهری و ارتقای خدماتی فرهنگی و اجتماعی در این منطقه اجرا شود.

شناسه خبر 70928