شناسه خبر:70915
1402/4/12 08:48:46

سپهرغرب، گروه خبر: مسئول شیلات جهاد کشاورزی شهرستان نهاوند گفت: این شهرستان به‌عنوان یکی از مهم‌ترین مراکز آبزی‌پروری غرب کشور با دریافت کد ir که ویژه صادرات است، سالانه 800 تُن ماهی به کشورهای اوراسیا صادر می‌کند.

مصطفی کزازی روز یکشنبه ابراز کرد: درصورت حمایت‌های لازم از تولیدکنندگان ماهی می‌توان این میزان صادرات را افزایش داد.
وی با اشاره به اینکه اقتدار هر کشوری وابسته به دو مسئله مهم آب و غذا است، افزود: شهرستان نهاوند 6 سراب کم‌نظیر، رودخانه دائمی، 84 مزرعه پرورش ماهی که 75 مزرعه آن فعال است و ظرفیت جلوگیری از خروج ارز با تولید 40 درصد تخم چشم‌زده و 37 درصد بچه ماهی کشور را دارد.
وی تأکید کرد: نهاوند در گذشته نه‌چندان دور به‌عنوان شهر شیلات غیر ساحلی کشور لقب گرفت که بروز سیل 23 و 24 فروردین‌ماه سال جاری باعث ضرروزیان زیاد تولیدکنندگان این حوزه شد.
مسئول شیلات جهاد کشاورزی نهاوند با بیان اینکه تلاش زیادی برای احیای مزارع تعطیل‌شده صورت گرفته است، گفت: با توجه به حجم سرمایه‌گذاری‌ در این حوزه و به‌منظور جلوگیری از زیان بیشتر، اقدامات اثرگذاری در شهرستان صورت گرفته که تا حدود زیادی توانسته امید را در دل فعالان این حوزه زنده کند و بخشی از ظرفیت‌های موجود به چرخه تولید بازگردد.
وی به ظرفیت‌های بالفعل نهاوند در زمینه شیلات اشاره کرد و افزود: درحال حاضر مجوز تولید چهار هزار تُن ماهی سردابی در 64 مزرعه، 295 تُن ماهی گرمابی در 12 مزرعه، 368 میلیون تفریخ و تکثیر ماهی سردابی در 10 مزرعه و 100 هزار قطعه ماهی زینتی برای یک کارگاه در شهرستان صادر و بخشی از آن وارد چرخه تولید شده است.
کزازی تولید سه هزار و 500 تُن ماهی سردابی و رهاسازی 23 میلیون تخم چشم‌زده در چهار مراکز تفریخ، 3/5 میلیون بچه‌ماهی در 34 مزرعه، احداث دو مزرعه گردشگری شیلاتی، افزایش 400 تُن ماهی در مزرعه قزل پردیس، برگزاری جشنواره طبخ آبزیان، اعطای تسهیلات، صدور پروانه بهسازی و نوسازی برای یک مزرعه از حالت سنتی به صنعتی (50 تُن به یک‌هزار و 500 تُن) و موافقت اصولی یک کارخانه استیک ماهی را ازجمله عملکرد شیلات جهاد کشاورزی شهرستان نهاوند در سال 1401 و 1402 عنوان کرد.
وی ادامه داد: به‌منظور بالا بردن میزان تولید، 17 مزرعه پرورش ماهی مجوز گرفته در سال‌های 1400 و 1401 احیا و سه مزرعه در سال جاری راه‌اندازی شد که تأثیر قابل قبولی بر افزایش تولید داشته است.
مسئول شیلات جهاد کشاورزی نهاوند با بیان اینکه مزرعه قزل‌دانش به‌عنوان بزرگ‌ترین مزرعه پرورش ماهی استان و مهم‌ترین مزرعه راهبردی اصلاح نژاد غرب کشور نقش مهمی در توسعه شیلات استان دارد، گفت: به‌منظور استفاده از ظرفیت کامل این مزرعه، امسال مجوز پرواری آن تصحیح شد و به هزار تُن افزایش یافت.
به گفته وی با به پیک رسیدن مجموعه قزل دانش 25 درصد بچه‌ماهی کشور در اینجا تولید و از ورود 40 درصد تخم چشم‌زده جلوگیری می‌شود.
کزازی با تأکید بر ضرورت نگاه ویژه به شیلات نهاوند، گفت: سرمایه‌گذاری در این حوزه و به فعلیت رساندن ظرفیت‌های بالقوه شهرستان ازجمله استفاده از سراب‌های گیان و کنگاورکهنه برای تولید آبزیان (سردابی، خاویاری) می‌تواند علاوه‌بر توسعه این بخش در نهاوند، عاملی برای رونق بیشتر شیلات در سطح کشور شود.
وی نبود تشکیلات مناسب اداری متناسب با ارتقای واحد شیلات به اداره ویژه آبزی‌پروری، عدم تخصیص اعتبارات عمرانی و تسهیلات، کمبود سردخانه تخصصی آبزیان، نبود کلینیک تخصصی آبزیان و قوانین بیمه و طولانی شدن گرفتن پروانه و برخی آلودگی‌های فیزیکی و شیمیایی منابع آبی را از مشکلات شیلات در نهاوند عنوان کرد.
نهاوند در 100 کیلومتری و در قسمت جنوبی استان همدان قرار گرفته است.

شناسه خبر 70915