شناسه خبر:70790
1402/4/7 09:47:49

مدیرعامل شرکت غله و خدمات بازرگانی کرمانشاه با اشاره به اینکه خرید تضمینی گندم در کرمانشاه از مرز 157 هزار تن گذشت گفت: بیش از 92 درصد از مطالبات گندمکاران کرمانشاهی پرداخت شد.

 
 
علی ملکشاهی اظهار کرد: روزانه بیش از 6 هزار تن گندم مازاد بر نیاز کشاورزان کرمانشاهی به صورت تضمینی خریداری و وارد سیلوهای استاندارد استان کرمانشاه شد و با ادامه روند خرید تضمینی گندم در مناطق معتدل استان کرمانشاه، خرید تضمینی این محصول ارزشمند از مرز 157 هزار تن گذشت.

مدیر کل غله و خدمات بازرگانی استان کرمانشاه افزود: از ابتدای فصل خرید تضمینی تا کنون بیش از 157 هزار و 535 تن گندم از کشاورزان استان کرمانشاه با نرخ مصوب هر کیلو گرم 15 هزار تومان خریداری شد.

ملکشاهی تعداد کل مراکز خرید تضمینی سطح استان را 61 مرکز شامل هفت مرکز دولتی، 40 سیلوی بخش خصوصی و 14 مرکز مباشرین تعاونی روستایی اعلام کرد و افزود: هم‌اکنون تعداد پنج مرکز خرید تضمینی دولتی، 20 مرکز سیلوی بخش خصوصی و پنج مرکز مباشر تعاون روستایی در حال خرید تضمینی گندم از کشاورزان هستند و با آغاز برداشت گندم در سایر نقاط استان، دیگر مراکز نیز با توجه به نیاز آغاز به فعالیت می‌کنند.

وی عنوان کرد: در جریان ششمین جلسه کمیته برداشت استان کرمانشاه در اداره کل غله و خدمات بازرگانی استان کرمانشاه افزود: با تلاش دولت خدمتگزار، پیگیری‌های استاندار و به ویژه مدیریت شرکت مادر تخصصی بازرگانی دولتی ایران تاکنون بیش از یک هزار و 566 میلیارد و 893 میلیون تومان از مطالبات کشاورزان کرمانشاهی یعنی بالغ بر 94 درصد از کل مطالبات ثبت شده در سامانه بانک کشاورزی، پرداخت شد.

ملکشاهی در خصوص پیش بینی خرید تضمینی گندم در استان کرمانشاه گفت: در ابتدا ما پیش بینی رقم 600 هزار تن را در سطح استان کرمانشاه داشتیم اما در حال حاضر به نظر می‌رسد این مقدار افزایش یابد و مقدار بیشتری گندم از کشاورزان کرمانشاهی خریداری شود به نحوی که تا امروز نیز شاهد رشد 21 درصدی خرید تضمینی گندم نسبت به مدت مشابه سال گذشته هستیم.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان کرمانشاه میزان گندم مورد نیاز استان کرمانشاه را در سال در حدود 250 هزار تن اعلام کرد و افزود: در استان کرمانشاه با توجه به جمعیت کل استان سالیانه در حدود 250 هزار تن آرد گندم توسط 14 کارخانه آرد سازی فعال استان تولید می‌شود و مازاد گندم ذخیره‌سازی استان با توجه به برنامه حمل اعلامی از سوی شرکت مادر تخصصی بازرگانی دولتی ایران به سایر استان‌های کشور از جمله تهران، البرز، هرمزگان، سیستان و بلوچستان، اصفهان، یزد، نوار شمالی کشور و غیره صادر می‌شود.

ملکشاهی میزان ظرفیت سیلوهای ذخیره‌سازی سطح استان را بیش یک میلیون و چهارصد هزار تن در دو بخش دولتی و خصوصی اعلام کرد و گفت: خوشبختانه در استان کرمانشاه شاهد پیشرفت صنعت سیلو سازی نسبت به میانگین کل کشور هستیم و با توجه راه اندازی پایانه حمل و نقل ریلی گندم در شهرستان کرمانشاه توانستیم گامی بلند در راه تجلی اقتصاد مقاومتی برداریم.

وی کاهش بار ترافیکی جاده‌ها و در نتیجه کاهش تصافات جاده‌ای، هزینه پایین‌تر جابجایی کالا، آلایندگی کمتر و کاهش هزینه‌های سوخت را از مهمترین مزایای حمل و نقل ریلی دانست و گفت: از ابتدای راه اندازی پایانه حمل و نقل ریلی در استان کرمانشاه تا کنون بیش از 19 هزار تن گندم از مبدأ استان کرمانشاه به مقصد چند استان از جمله سیستان بلوچستان، خراسان رضوی،کرمان و تهران حمل شده است.

 

شناسه خبر 70790