شناسه خبر:70411
1402/3/29 08:55:51

سپهرغرب، گروه خبر: سال 1396 بود که طرح احداث تله‌کابین پاوه توسط یک سرمایه‌گذار بومی برای نخستین‌بار مطرح و مقرر شد ظرف مدت شش‌ماه عملیات اجرایی آن آغاز شود، اما علیرغم گذشت حدود شش سال این پروژه هنوز اجرایی نشده است.

یکی از مهم‌ترین علل تاخیر در اجرای این پروژه، فرآیند اخذ مجوزهای آن و قرار گرفتن بخشی از زمین‌های منابع طبیعی در مسیر اجرای پروژه بود که به دلیل نداشتن سند به نام دولت، امکان واگذاری زمین به سرمایه گذار وجود نداشت، برای همین این فرآیندها چندین سال به طول انجامید.
سنگ‌اندازی برخی دستگاه‌های اجرایی پیش پای اجرای این پروژه هم باعث شد تا این پروژه در یکی از نشست‌های ستاد سرمایه گذاری استان در سال 1398 مورد بررسی قرار گیرد و استاندار وقت هم دستور تسریع در رفع مشکلات و روند صدور مجوزهای آن را صادر کند.
گیر و گرفت‌های اجرای پروژه تله کابین پاوه طی این سال‌ها همچنان ادامه داشت و حالا هم مانعی به نام شهرداری پیش پای این پروژه قرار گرفته است.
آن‌طور که سرمایه‌گذار این پروژه می‌گوید، قرار بود پیش از اجرای پروژه تله‌کابین پاوه، یک پارکینگ طبقاتی با مشارکت شهرداری این شهر اجرا شود تا راه برای اجرای تله کابین هموار شود، اما حالا شهرداری زیر قول هایش زده است.
شاپور بایزیدی، در تشریح مشکلات اجرای این پروژه گفت: پروژه تله‌کابین پاوه از میدان مولوی در مرکز این شهر آغاز می‌شود و از آنجایی که این نقطه از شهر فضایی برای پارک ماشین‌ها ندارد، قرار شد با مشارکت شهرداری در این محل یک پارکینگ طبقاتی احداث کنیم و پس از آن اجرای پروژه تله کابین را دنبال کنم.
شاپور بایزیدی ادامه داد: طی رایزنی‌هایی که با شهرداری پاوه داشتم، مقرر شد زمین توسط شهرداری تامین شود و من هم به عنوان سرمایه گذار آن را احداث کنم.
وی تصریح کرد: در این راستا، جلسات و نشست‌هایی را هم برگزار کردیم و شهرداری هم موافقت خود را با مشارکت در ساخت یک پارکینگ طبقاتی هشت طبقه اعلام کرد و قرار شد باهم قرارداد ببندیم، اما در نهایت با آمدن شهردار جدید زیر قول هایشان زدند و این پروژه همچنان بلاتکلیف مانده است.
این سرمایه گذار با بیان اینکه طی سالهای گذشته دوندگی‌های زیادی را برای اجرای پروژه تله کابین داشته، افزود: اگر این پروژه در همان سال 1396 استارت می‌خورد می‌توانستیم آن را با 25 میلیارد تومان جمع کنیم، اما متاسفانه فرآیند طولانی اخذ مجوزها، کار را برای اجرای آن سخت‌تر کرد.
وی اضافه کرد: طی سالهای گذشته سه بار نقشه احداث تله کابین پاوه عوض شده و با هرقدمی که برداشتیم با موانع و مشکلاتی مواجه شدیم.
بایزیدی ادامه داد: در حال حاضر احداث پارکینگ طبقاتی حدود 100 میلیارد تومان هزینه می‌خواهد که حدود 40 میلیارد تومان آورده خودم و مابقی هم تسهیلات بانکی خواهد بود. برای احداث تله کابین هم جمعا حدود 150 میلیارد تومان اعتبار نیاز است.
شهرداری تمایلی به همکاری با سرمایه گذار ندارد
هوشیار عبدالله زاده معاون فرماندار پاوه هم بااشاره به اهمیت احداث پروژه پارکینگ طبقاتی پیش از اجرای پروژه تله کابین، اظهارکرد: پروژه پارکینگ طبقاتی در دوره شورا و شهرداری پیشین شهر تصویب و به تایید فرمانداری رسید و در جلسات متعدد کمیته کارشناسی و کمیته سرمایه گذاری شهرداری پیشنهادات سرمایه گذار و شهرداری چکش کاری شد و اینکه سهم شهردار در چه حوزه ای باشد و سهم سرمایه گذار در کجای پروژه نهایی شد.
وی با بیان اینکه این پروژه حدود شش سال است بلاتکلیف مانده، افزود: پروژه ایجاد پارکینگ طبقاتی با مشارکت شهرداری طی این سالها به دلیل نداشتن اعتماد به سرمایه گذار و ترس شهرداری از سرمایه گذاری به نتیجه نرسیده است.
معاون فرماندار پاوه یادآورشد: بهانه‌گیری‌های متعدد شهرداری به طرح‌، نقشه و پلان به دلیل نبود اهل فن این حوزه در بدنه شهرداری بی تاثیر نبوده و عدم‌ استفاده شهرداری از مشاوره حقوقی و کارشناسان نظام‌ مهندسی خارج از بدنه شهرداری می‌تواند به این پروژه سرعت ببخشد که به دلایل نامعلوم شهردار و شورای فعلی تمایل و انگیزه ای برای ادامه کار با سرمایه گذار و ادامه توافقات ندارند.
تله کابین ماندگاری گردشگر را در پاوه بالا می‌برد
هادی شریفی رئیس اداره میراث فرهنگی شهرستان پاوه هم در گفت و گو با ایسنا، بااشاره به اهمیت اجرای پروژه‌های گردشگری برای این شهرستان، اظهارکرد: اجرای پروژه تله‌کابین به عنوان یک جاذبه ثانویه می‌تواند به ماندگاری بیشتر گردشگر در پاوه کمک کند.
وی ادامه داد: در این راستا، موافقت اصولی اجرای این پروژه از سوی میراث فرهنگی صادر شده و می‌توانیم به عنوان یک پروژه گردشگری برای اخذ تسهیلات هم آن را به بانک معرفی کنیم.
رئیس اداره میراث فرهنگی پاوه با تاکید براینکه لازمه اجرای پروژه تله کابین احداث یک پارکینگ طبقاتی در ایستگاه اول آن است، اظهار کرد: احداث پارکینگ طبقاتی بدون همکاری سرمایه گذار و شهرداری امکانپذیر نیست و به نظر می‌رسد به دلیل بزرگی پروژه، سرمایه گذار باید یک شرکت مشاور قوی را پای کار بیاورد تا شهرداری را جهت مشارکت در اجرای آن اقناع کند.
شریفی خاطرنشان کرد: شهرداری یک دستگاه عام‌المنفعه است و قطعا اگر سرمایه‌گذار با همراهی یک شرکت مشاور قوی با این دستگاه رایزنی داشته باشد و یک برنامه زمانبندی بدهد، شهرداری هم پای کار خواهد آمد.
در پایان باید گفت باتوجه به ظرفیتی که تله کابین می‌تواند برای حوزه گردشگری شهرستان پاوه ایجاد کند، نیاز است با همکاری مسئولین شهرستان موانع احداث این پروژه برطرف شود.

شناسه خبر 70411