شناسه خبر:70079
1402/3/22 08:27:47

سپهرغرب، گروه خبر - طاهره ترابی‌مهوش: فرماندار همدان ابراز کرد: با کار جهادی در حوزه مسکن توانستیم شرایط را بهبود ببخشیم؛ به‌طوری که به‌زودی در شهرک پرواز شاهد کلنگ‌زنی 11 هزار واحد مسکونی با حضور رئیس بنیاد مسکن کشور خواهیم بود.

مسلم مخفی در کارگروه امور زیربنایی مسکن شهرستان همدان که روز گذشته با حضور مدیرکل راه و شهرسازی استان، شهرداران و نیز رؤسای دستگاه‌های خدمات‌رسان در سالن جلسات شهدای دولت فرمانداری برگزار شد، با بیان اینکه امید است کارهایی که در حوزه تأمین مسکن در شهرستان درحال انجام بوده در کوتاه‌ترین زمان و به بهترین نحو منجر به نتیجه شود، گفت: انتظار می‌رود در تحقق وعده‌هایی که به مردم برای تأمین این نیاز ضروری داده‌ایم، روسفید باشیم.
مخفی با اشاره به چرایی عدم برگزاری مستمر کارگروه مسکن شهرستان همدان، تشریح کرد: این مهم از آنجا نشأت می‌گیرد که شورای تأمین مسکن استان هر هفته با حضور استاندار و سایر دستگاه‌های تأثیرگذار در این بخش برگزار شده و بنده نیز در تمامی این جلسات حاضر می‌شوم؛ نکته حائز اهمیت این بوده که 70 درصد مسائل این شورا مختص مسکن شهرستان همدان است.
وی ادامه داد: به‌دلیل مشکلات و مسائلی که وجود داشت، در موضوع تأمین زمین و به تبع آن ساخت مسکن نهضت ملی در همدان با کُندی کار مواجه بودیم؛ بنابراین یکی از مباحث که از سوی کارشناسان و رسانه‌ها مطرح شد این بود که سرانجام کار چه خواهد شد؟ در جواب این پرسش باید بگویم که خوشبختانه با پیگیری‌های انجام‌شده درحال رسیدن به نقاط روشنی در این مسئله هستیم.
مخفی با تأکید بر مشکل بودن تأمین زمین به‌دلیل محدودیت این مهم در شهر همدان، ابراز کرد: شرایط شهر همدان با سایر شهرهای کشور در بحث تأمین زمین متفاوت است.
فرماندار همدان افزود: با این وجود با گذراندن روزهای سخت، درحال حاضر به آن مقطع رسیده‌ایم که قفل تأمین زمین برای مسکن همدان باز شده است.
مخفی با بیان اینکه در آن روزها شاید برخی‌ها دلسوزانه و در راستای احقاق حقوق مردم وارد معرکه شده و کار را برای ما سخت کرده بودند اما متأسفانه دراین‌بین کسانی نیز بنا به وابستگی‌های حزبی و سیاسی وارد این معرکه شده بودند، تصریح کرد: با تمام تفاسیر از آنجا که وظیفه ما امیدآفرینی است، با کار جهادی در حوزه مسکن توانستیم شرایط را بهبود ببخشیم؛ به‌طوری که به‌زودی در شهرک پرواز شاهد کلنگ‌زنی 11 هزار واحد مسکونی با حضور رئیس بنیاد مسکن کشور خواهیم بود.
این مدیر ارشد اجرایی دولت در همدان با بیان اینکه در بحث بازآفرینی شهری نیز لازم است از آنجا که ما در همدان چیزی بالغ‌بر دو هزار و 500 هکتار بافت فرسوده داریم شهرداری‌ها چه در شهرستان همدان و چه در شهرهای آن به‌صورت جدی در این موضوع به دو دلیل ورود کنند نخست بحث خانه‌دار کردن مردم و دیگری جلوگیری از تخریب این بافت‌ها درصورت بروز اتفاقات و وقایع و بلایای طبیعی، افزود: برای این بحث دولت حمایت‌های 19 گانه نیز درنظر گرفته که می‌توانیم به نحو احسن از آن‌ها استفاده کنیم.
وی با اشاره به لزوم همکاری بخشداری با بنیاد مسکن و اداره کل راه و شهرسازی در بحث شناسایی اراضی روستایی و مجاور روستایی برای الحاق آن‌ها جهت اجرای طرح‌های نهضت ملی مسکن، اظهار کرد: درحال حاضر استقبال مردم از این مناطق به دلایل مختلف ازجمله شرایط زندگی، خدمات و نیز آب‌وهوا، بیشتر است.
فرماندار همدان با تأکید بر اینکه بنده موافق برگزاری جلسات کارگروه تأمین مسکن شهرستان همدان در شهرهای آن به‌صورت دوره‌ای هستم تا از نزدیک از روند اجرای پروژه‌ها و مشکلات پیش روی آن‌ها اطلاع پیدا کنم، ابراز کرد: درصورت نیاز هماهنگی برای بازدید میدانی از پروژه‌ها نیز پیشنهاد خوبی است.
مخفی با اشاره به اینکه بنا به بزرگی کار لازم است دستگاه‌های خدمات‌رسان کار خود را از همین حالا و در راستای لوله‌کشی گاز و غیره آغاز کنند، تشریح کرد: باید به مردم در راستای امیدآفرینی در عمل آرامش خاطر دهیم؛ وقتی مردم ببینند کار در شهرک پرواز آغاز شده و یا 480 واحدی شهرک فرهنگیان روند خوبی طی می‌کند، آرامش خاطر خواهند یافت.
در ادامه مدیرکل راه و شهرسازی استان همدان نیز با بیان اینکه در موضوع نهضت ملی مسکن با چالش‌ها و اتفاقات خاصی طی یکی و دو سال گذشته مواجه بودیم اما بالاخره همه این مشکلات را پشت سر گذاشتیم، گفت: در شهر قهاوند برای تأمین زمین مشکلی نداشتیم؛ به‌طوری که اراضی دولتی از طریق منابع طبیعی در اختیار بنیاد مسکن جهت اجرای پروژه قرار گرفت و درحال حاضر یکی از نقاط در شهر همدان برای بارگذاری مساکن مرتبط با سیاست‌گذاری دولت در بحث جوانی جمعیت این منطقه است.
ایوب اسداللهی با تأکید بر اینکه در شهر همدان نیز در اجرای پروژه 480 واحدی شهرک فرهنگیان به‌دلیل کُندی کار در جلساتی که با مدیران ستاد اجرایی فرمان امام (ره) به‌عنوان کارگزار این پروژه داشتیم قرار بر خلع ید پیمانکار فعلی شد، افزود: مقرر شد تا دو هفته آینده پیمانکار جدید انتخاب شده و کار را با جدیت بیشتر پیش ببرد.
وی با اشاره به اینکه در پروژه 104 واحدی نیز روند کار به‌گونه‌ای است که انتظار می‌رود تا هفته دولت بتوانیم شاهد افتتاح آن باشیم، ابراز کرد: مصوبه شهرک اکباتا را نیز یازدهم بهمن‌ماه سال گذشته به کمیسیون ماده پنج شورای عالی معماری و شهرسازی کشور فرستادیم و در پی ایرادات وارده قرار شد شرکت عمران شهر جدید پرند که متولی ساخت این پروژه است، ایرادات را برطرف کند که خوشبختانه هفته گذشته اعلام شد فایل نقشه نهایی آماده است و انتظار می‌رود بتوانیم آن را در کوتاه‌ترین زمان ممکن در کمیسیون ماده پنج استانی مصوب کنیم؛ در فاز نخست این پروژه قرار است پنج هزار واحد ویلایی ساخته شود، بنابراین جلساتی را با شرکت برق باختر و نیز سایر شرکت‌های خدمات‌رسان برگزار کردیم تا در این زمینه اقدامات لازم در دستور کار آن‌ها هم قرار گیرد.
این مقام مسئول با اشاره به اینکه درخصوص اراضی مجاور فرودگاه که مساحت 60 هکتاری دارا است نیز نقشه‌ها عیناً به سازمان هواپیمایی ارسال و استعلام شفاهی آن گرفته شده و منتظر هستیم مشخص کنند تا چه ارتفاعی از سطح زمین در این اراضی امکان ساخت‌وساز وجود دارد، گفت: درخصوص شهرک پرواز نیز که کارگزار آن بنیاد مسکن است، خوشبختانه کار به‌صورت جدی درحال پیگیری بوده و قرار است این پروژه در دو بلوک 800 واحدی به اجرا درآید؛ خوشبختانه نقشه تمام معابر این پروژه نیز مشخص شده و ما حتی به‌دلیل تسریع در کار، منتظر آن نشدیم که طبق روال اول کلنگ‌زنی صورت پذیرد، بلکه زیرساخت‌های لازم در این پروژه فراهم شده و چهارشنبه شاهد کلنگ‌زنی در آن به‌صورت رسمی خواهیم بود و انتظار می‌رود طی مهلت زمانی 18 ماهه مورد توافق، این شهرک را تحویل بگیریم.
اسداللهی با تأکید بر اینکه هنوز در اراضی 170 هکتاری حسن‌آباد به نتیجه مطلوب نرسیده‌ایم، افزود: درصورت توافق این اراضی می‌تواند در ادامه شهرک پرواز، به شکلی شکیل ادامه پیدا کند.
مدیرکل راه‌ و شهرسازی استان همدان درباره انتقادات اساتید گروه شهرسازی از مسئولان استانی در زمینه شهر جدید اعلام کرد: اساتید دانشگاهی هر قسمت از همدان که قابلیت ساخت مسکن دارد را پیشنهاد دهند.
اسداللهی افزود: اداره کل راه و شهرسازی حاضر است با پیشنهاددهندگان به‌عنوان کارگزار دولت، قرارداد منعقد کند و هر جایی که اساتید دانشگاه توانستند با مالکان توافق کنند، ما شهر را در همان‌جا احداث می‌کنیم.
وی با بیان اینکه درخصوص شهر جورقان نیز دو زمین در فاصله کم از یکدیگر جهت ساخت مساکن نهضت ملی شناسایی شده و طراحی لازم در دستور کار قرار گرفته، اذعان کرد: در این منطقه نیز 15 هکتار زمین متعلق به دولت وجود دارد؛ بنابراین درصورت توافق با افراد محل در دو قطعه عنوان‌شده این شهر نیز کار پروژه پیش خواهد رفت.
اسداللهی با تأکید بر اینکه برای تسریع در کار پروژه نهضت ملی مسکن طی توافقاتی که با نظام مهندسی و شهرداری داشتیم پنجره واحدی در قالب یک اتاق تشکیل دادیم تا در کوتاه‌ترین زمان ممکن در این پروژه‌ها شاهد صدور پروانه ساختمانی باشیم، اظهار کرد: امید می‌رود این روند در ادامه برای کلیه ساخت‌وسازها مورد توجه قرار گیرد.

شناسه خبر 70079