شناسه خبر:70009
1402/3/20 09:34:24
معاون مجامع، توسعه مدیریت و پشتیبانی شرکت مادرتخصصی مدیریت منابع آب ایران:

45 درصد آب مصرفی کشور از طریق آب‌های زیرزمینی تأمین می‌شود

سپهرغرب، گروه خبر: معاون مجامع، توسعه مدیریت و پشتیبانی شرکت مادرتخصصی مدیریت منابع آب ایران گفت: براساس بررسی‌های انجام‌شده بیش از 45 درصد آب مصرفی کشور از طریق آب‌های زیرزمینی تأمین می‌شود که این موضوع در بلندمدت موجب کاهش کیفیت آب سفره‌های زیرزمینی شده است.

هوشنگ مولایی روز چهارشنبه در آیین تکریم و معارفه مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای همدان افزود: میانگین بارش سالانه کشور حدود 250 میلی‌متر است که این میزان در سال‌های اخیر به 240 میلی‌متر کاهش یافته است.
وی اظهار کرد: درمجموع سالانه بیش از 400 میلیارد متر مکعب بارش در کشور داریم که حدود 300 میلیارد متر مکعب آن به دلایل مختلف قابل استفاده نیست و 100 میلیارد متر مکعب در دسترس است که 90 درصد آن در بخش کشاورزی مصرف می‌شود.
مولایی با اشاره به اینکه در ایران بین 2.5 تا 3.5 برابر متوسط جهانی برای محصولات کشاورزی آب مصرف می‌شود، تصریح کرد: 80 درصد محصولات کشاورزی کشور از طریق کشت آبی برداشت می‌شود و تنها 20 درصد محصولات کشت دیمی است.
وی ادامه داد: اگر 10 درصد بهره‌وری را در کشاورزی افزایش دهیم، آب مورد نیاز بخش صنعت و آشامیدن تأمین می‌شود.
معاون مجامع، توسعه مدیریت و پشتیبانی شرکت مادرتخصصی مدیریت منابع آب ایران گفت: میزان بارش‌ها در کشور یکسان نیست، به‌طوری که 45 درصد جمعیت کشور در فلات مرکزی سکونت دارند که میانگین بارش آن به‌طور متوسط 120 میلی‌متر است.
وی با اشاره به اینکه وزیر نیرو به دنبال تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام است، افزود: 500 طرح ویژه در وزارت نیرو تعریف شده که بیشتر آن پروژه‌های انتقال آب است؛ به‌طوری‌ که این پروژه‌ها به تأمین آب صنعت، کشاورزی و درنهایت ایجاد اشتغال کمک می‌کنند.
مولایی اظهار کرد: بررسی‌ها نشان می‌دهد به‌ازای هر متر مکعب آب، حدود چهار دلار ارزش‌افزوده ایجاد می‌شود و استان‌هایی که از آب بهتر استفاده کرده‌اند، موفق‌تر هستند.
وی افزود: براساس بررسی شاخصه‌های اقتصادی مرکز آمار ایران، ارزش‌افزوده استان همدان به‌ازای مصرف هر متر مکعب آب، حدود سه دلار و ازنظر اقتصادی و کشاورزی کمتر از میانگین کشوری است.
معاون مجامع، توسعه مدیریت و پشتیبانی شرکت مادرتخصصی مدیریت منابع آب ایران گفت: بیش از 45 درصد از آب‌های کشور از طریق چاه و آب‌های زیرزمینی تأمین می‌شود و همچنین تاکنون سدهایی با گنجایش 53 میلیارد متر مکعب در کشور ایجاد شده است.
وی افزود: با توجه به شرایط جغرافیایی میزان بسیار کمی گلخانه داریم که باید ضمن یک هم‌گرایی تلاش کنیم با ایجاد گلخانه، میزان بهره‌وری را در بخش کشاورزی افزایش دهیم.
مولایی تأکید کرد: پروژه آب‌رسانی به همدان یکی از مهم‌ترین کارهایی بود که در دولت سیزدهم اجرا شد و با تأمین اعتبار توسط دولت، در کوتاه‌ترین زمان ممکن به نتیجه رسید و از بحران آب در همدان عبور کردیم و در ماه‌های آینده ظرفیت خط انتقال این آب به یک‌هزار و 200 لیتر در ثانیه افزایش می‌یابد.
وی تصریح کرد: شرایط اقلیمی کشور بسیار شکننده است و باید ازلحاظ پدافندی، ظرفیت ذخیره آب را برای دو سال درنظر داشته باشیم.
معاون توسعه مدیریت منابع استانداری همدان نیز گفت: تلاش‌های شبانه‌روزی کارکنان شرکت آب منطقه‌ای همدان برای تکمیل پروژه آب‌رسانی بلندمدت به همدان و حل بحران آب در تابستان 1401 جای قدردانی دارد.
سیدمحمدرضا میرصفدری افزود: مدیر این شرکت به‌صورت جهادی پای کار بود و با همه توان برای تکمیل طرح آب‌رسانی بلندمدت به همدان تلاش کرد.
وی اظهار کرد: تأمین آب یکی از مهم‌ترین مسائل اجتماعی در دنیای امروز است که با توجه به موقعیت جغرافیایی، کشور ما با کم‌آبی مواجه است و همه ما باید دست به دست هم دهیم تا از منابع آب به بهترین وجه برای افزایش بهره‌وری استفاده کنیم.
میرصفدری با اشاره به اینکه با توجه به اهداف دولت سیزدهم برای خدمت به مردم برنامه‌ریزی شده است، عنوان کرد: استاندار همدان به‌صورت شبانه‌روزی در کنار همه مسئولان برای برطرف شدن مشکل تأمین آب همدان پای کار آمد و این پروژه پس از 17 سال بلاتکلیفی به سرانجام رسید.
وی تأکید کرد: همه ما موظفیم تا در مصرف آب صرفه‌جویی کنیم و مصرف بهینه را در دستور کار داشته باشیم.
مدیرعامل پیشین شرکت آب منطقه‌ای همدان نیز گفت: عملیات اجرایی طرح آب‌رسانی بلندمدت به همدان از سال 1383 آغاز شد و به دلایل مختلف تا سال گذشته بلاتکلیف مانده بود که به همت دولت سیزدهم به سرانجام رسید.
محمد ضروری با اشاره به اینکه پروژه مذکور دوباره طراحی شد، افزود: احداث مخازن این طرح در کوتاه‌ترین زمان ممکن اجرایی و پیش از زمان تعیین‌شده توسط رئیس‌جمهور، آب وارد شهر همدان شد.
وی اظهار کرد: خط بای‌پاس این طرح یک خط راهبردی برای شبکه آب‌رسانی شهر همدان بود که با اجرای آن همه منابع آبی شهر همدان به یکدیگر متصل شدند.
ضروری تأکید کرد: خشک‌سالی شدید و توزیع نامتعادل آب در مناطق غربی و شرقی شهر مشکل اساسی همدان بود که با تدابیر درنظر گرفته‌شده و ایجاد خط 16 کیلومتری، مشکل توزیع نامتعادل برطرف شد.
وی ادامه داد: شرایط بارش‌ها در سال جاری نسبت به سال گذشته نیز بحرانی‌تر است، اما با برنامه‌ریزی‌های صورت‌گرفته تاکنون مشکلی در توزیع آب آشامیدنی در سطح شهر نداشتیم.
مدیرعامل پیشین شرکت آب منطقه‌ای همدان بیان کرد: هم‌اینک حدود 600 لیتر در ثانیه آب از طریق خط تالوار درحال انتقال به شبکه آب‌رسانی شهر همدان است و تا دو ماه آینده این میزان به یک‌هزار و 800 لیتر در ثانیه افزایش می‌یابد.
وی افزود: تجهیزات مورد نیاز تصفیه‌خانه و ایستگاه‌های پمپاژ این پروژه تهیه شده و با اقدامات انجام‌گرفته در بدترین شرایط نیز امسال مشکلی نداریم و شهروندان بدون مشکل در تأمین آب، سال را به آخر می‌رسانند.
ضروری گفت: سال گذشته با همه مشکلات موجود، عملیات اجرایی سد خرمرود نیز تداوم پیدا کرد و پیشرفت فیزیکی آن رشد قابل توجهی داشت.
وی تأکید کرد: سال گذشته گردش مالی شرکت از 100 میلیارد تومان به بیش از یک‌هزار و 500 میلیارد تومان افزایش یافت.
مدیرعامل جدید شرکت آب منطقه‌ای همدان نیز گفت: امیدوارم در این سنگر خدمت‌گزار مردم باشم و وظایف خود و اهداف و برنامه‌های وزارت نیرو را به بهترین شکل انجام دهم.
رضا اخلاص‌مند افزود: فاز نخست پروژه آب‌رسانی بلندمدت به همدان با تلاش مدیران استان بهره‌برداری شده است و امیدواریم ادامه مسیر آب‌رسانی به همدان را به سرانجام برسانیم تا آب آشامیدنی سالم و پایدار برای مردم شهر تأمین شود.
وی تصریح کرد: بیشتر آب مصرفی بخش‌های مختلف از طریق آب‌های زیرزمینی تأمین می‌شود و بیلان همه 13 دشت استان همدان منفی است که ما وظیفه داریم در حفظ و نگهداری این منابع تلاش کنیم.
اخلاص‌مند افزود: امیدوارم با اجرای برنامه‌ها و سیاست‌های سازگاری با کم‌آبی، بتوانیم جلوی اُفت بیشتر سطح آب‌های زیرزمینی را بگیریم.
وی گفت: حدود 90 درصد مصرف آب استان در بخش کشاورزی، 2.7 درصد در بخش صنعت و خدمات و مابقی آشامیدنی است و اگر 10 درصد از مصرف کشاورزی کم کنیم، بیشتر مشکلات کم‌آبی برطرف می‌شود.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای همدان با اشاره به اینکه برای بهره‌وری نیروی انسانی و منابع آبی باید تلاش کنیم، اظهار کرد: با توجه به ظرفیت قانون بودجه امسال، باید برنامه‌ها در مدت سه ماه ارائه شوند تا اعتبارات مورد نیاز آن‌ها به‌موقع تأمین شود.
وی تأکید کرد: پیگیری و اجرای طرح‌های نیمه‌تمام به‌خصوص پروژه آب‌رسانی از تالوار به همدان، در اولویت کاری قرار دارد.
در پایان این آیین از تلاش‌های محمد ضروری قدردانی و رضا اخلاص‌مند به‌عنوان مدیرعامل جدید شرکت آب منطقه‌ای همدان معرفی شد.

شناسه خبر 70009