شناسه خبر:69881
1402/3/17 08:45:34

سپهرغرب، گروه خبر: مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بهار از وجود 22 هکتار باغ پسته در این شهرستان خبر داد و گفت: امسال باغ تازه‌تأسیس طلای سبز در شهرستان بهار نداشته‌ایم.

عبدالحسین اکبری اظهار کرد: درحال حاضر شهرستان بهار دارای 22 هکتار باغ پسته بوده که از این میزان 13 هکتار نابارور و نهال بوده و 9 هکتار درختان بارور هستند.
وی افزود: این میزان سطح باغات طلای سبز شهرستان حدود پنج سال پیش کشف شده‌اند و امسال به مرحله باردهی رسیده‌اند و سال گذشته برای نخستین‌بار دارای بار نوبرانه بودند و پسته داشتند؛ ضمن اینکه بیشترین پراکنش باغات پسته شهرستان در روستای حسین‌آباد عاشوری و هارون‌آباد شهرستان واقع شده است.
اکبری با بیان اینکه بهار به تبع استان همدان یکی از شهرستان‌های جوان در زمینه کشت و تولید پسته به‌شمار می‌رود، افزود: درحال حاضر در شهرستان بهار چهار تا پنج کشاورز پسته‌کار به‌صورت عمده فعالیت دارند که دو نفر از آنان به‌عنوان پسته‌کار عمده پیشتاز شهرستان به‌شمار می‌روند.
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بهار گفت: طی چندسال گذشته در شهرستان بهار بر مسئله جایگزینی محصولات کم‌‎آب‌بر به‌جای سیب‌ زمینی و اصلاح الگوی کشت تأکید بسیاری توسط جهاد کشاورزی شده و اکثر کشاورزان با ترغیب و تشویق و نیز آموزش به دنبال کشت جایگزین هستند.
اکبری با اشاره به کم‌آب‌بر بودن و مقاوم و سخت بودن درخت پسته و ارزش‌افزوده بالای آن، خاطرنشان کرد: با توجه به شرایط خشک‌سالی باید به سمت کشت‌های کم‌آب‌بر مختلف چون گیاهان دارویی، کشت پسته، زعفران، گل محمدی و تولید هرگونه محصولی که با شرایط خشک‌سالی سازگار باشد، پیش رفت؛ بهره‌برداران کشاورزی با شرایط موجود (راهکار طبیعت‌محور) خود را وفق دهند.
وی تمیز کردن و پوست کندن پسته به‌علت نبود صنایع تبدیلی آن در استان همدان را یکی از مشکلات پسته‌کاران شهرستان و به تبع آن پسته کاران استان دانست و ادامه داد: معمولاً پسته تولیدشده را به‌‎علت نبود صنایع تبدیلی لازم در استان همدان به‌صورت خام و تر به فروش می‌رسانند که به‌طور قطع توجه ویژه به صنایع تبدیلی این محصول، ارزش‌افزوده دوچندان را نصیب پسته‌کاران استان خواهد کرد.

شناسه خبر 69881