شناسه خبر:69581
1402/3/7 09:53:14

سپهرغرب، گروه اجتماعی: ساماندهی معتادان متجاهر که از سال‌ها پیش با اجرای طرح‌های مختلف مورد توجه نهادهای مربوطه بوده، اکنون با راه‌اندازی سامانه «غربال معتادان متجاهر» در دستور کار قرار گرفته است تا معتادان از طریق تشخیص چهره شناسایی شوند؛ این ارائه نظر در رای قاضی نیز مؤثر است.

اگر فرد معتادی از قانون برای درمان تبعیت نمی‌کند، استمرار برای مصرف مواد مخدر دارد و قصد اصلاح ندارد از مصادیق تجاهر به اعتیاد است؛ از این‌رو این دسته از معتادان بر اساس قانون مبارزه با مواد مخدر به شکل اجباری به مراکز درمان، بازتوانی و کاهش آسیب اعتیاد برای ترک کردن برده می‌شوند.

قوه قضائیه و پلیس مبارزه با مواد مخدر در برخورد با معتادان متجاهر و مجرم بودن آن‌ها تاکید دارند، هرچند که بحث نگهداری این معتادان به‌عنوان بیمار و نه زندانی موضوع دیگری است که مورد تأکید همه نهادها و ارگان‌های مرتبط با این حوزه قرار گرفته است و البته کارشناسان و فعالان اجتماعی نیز نقدهای زیادی به روش‌های اجباری درمان دارند.

مدیرکل درمان و حمایت‌های اجتماعی ستاد مبارزه با مواد مخدر از بازنگری شیوه‌نامه غربالگری معتادان متجاهر خبر داد و اظهار کرد: به‌دنبال این بازبینی سامانه‌ای تحت عنوان سامانه غربال و ارجاع معتادان متجاهر (غوام) راه‌اندازی شده که قرار است به‌زودی در کل کشور از طریق تشخیص چهره مورد استفاده قرار گیرد.

مجید قربانی، با اشاره به بازنگری شیوه‌نامه غربالگری معتادان متجاهر و راه‌اندازی سامانه غربال و ارجاع معتادان متجاهر (غوام)، افزود: تفاوت این سامانه با اسکن عنبیه این است که سازمان بهزیستی با تکنولوژی اسکن عنبیه معتادان متجاهر را شناسایی و اطلاعات آن‌ها را ثبت می‌کند، اما در این سامانه به جای اسکن عنبیه از فناوری جدیدی تحت عنوان «تشخیص چهره» استفاده می‌شود. همچنین قاضی با دریافت نظر تیم غربالگری شامل روانشناس، مددکار اجتماعی و پزشک رأی آن‌ها را در خصوص معتاد متجاهر بودن یا نبودن صادر می‌کند و در نهایت این افراد بر اساس این رأی به مراکز ماده 16 یا مراکز ماده 15 جهت درمان ارجاع می‌شوند.

وی تصریح کرد: این سامانه از ابتدای سال 1402 در پنج استان کشور به‌صورت پایلوت اجرا شده و قرار است به‌زودی در کل کشور مورد استفاده قرار گیرد.

مدیرکل درمان و حمایت‌های اجتماعی ستاد مبارزه با مواد مخدر درباره تفاوت این سامانه با شناسایی معتادان متجاهر از طریق اسکن عنبیه، ادامه داد: به‌دلیل اینکه اجازه استفاده اسکن عنبیه برای کشور کره بوده، هرچقدر تعداد مددجویان بیشتر می‌شدند، سرعت سامانه کاهش پیدا می‌کرد و کار با مشکل مواجه بود اما سامانه غربال و ارجاع معتادان متجاهر از طریق تشخیص چهره، آزمایش خود را پس داده و پیش از این نیز در ناجا مورد استفاده قرار گرفته است.

قربانی گفت: این سامانه سرعت بالایی در تشخیص دارد، به گونه‌ای که پس از اسکن چهره یک فرد، در کسری از ثانیه می‌تواند جست‌وجو و اعلام کند که آیا در گذشته اطلاعات فرد ثبت شده است یا خیر.

فرمانده فراجا اظهار کرد: دستور برخورد با عمده‌فروشان مواد مخدر و ساماندهی معتادان متجاهر صادر شده است.

سردار احمدرضا رادان، با اشاره به رویکرد جدید فراجا در امر مبارزه با مواد مخدر افزود: لازم است نگاه جدیدی در حوزه مبارزه با مواد مخدر وجود داشته باشد و بر همین اساس از همکاران درخواست کردم تا افزون‌بر اجرای عملیات علیه عمده‌فروشان و تولیدکنندگان، نسبت به ساماندهی معتادان متجاهر اهتمام لازم صورت گیرد.

وی تصریح کرد: در همین راستا نیز از مردم می‌خواهیم که اگر در خیابان معتاد متجاهری دیدند، با پلیس تماس بگیرند و موضوع را اطلاع دهند و در صورتی که معتاد متجاهری در خیابان دیده نشد، به سبب رفع یکی از دغدغه‌های افراد، خود نیز خوشحال خواهیم شد.

رئیس هیئت مدیره مجمع خیران یاریگران زندگی کشور اظهار کرد: برنامه‌ریزی در زمینه پیشگیری از اعتیاد و راهکار اساسی در مبارزه با اعتیاد تولید ثروت از طریق کارآفرینی و اشتغال‌زایی است.

علیرضا نبی، افزود: کارآفرینی با تکیه بر علم و خلاقیت موجب تولید ثروت، اشتغالزایی و کاهش آسیب‌های اجتماعی می‌شود و انتظار می‌رود خیران بیش از پیش در این بخش همراهی کنند.

شناسه خبر 69581