شناسه خبر:69571
1402/3/7 09:41:07

سپهرغرب، گروه خبر: مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی از کشت دانه‌های روغنی کاملینا در یک هزار و 600 هکتار از زمین‌های کشاورزی این استان خبر داد.

علیرضا کیشانی اظهار کرد: در سال جاری یک هزار و 600 هکتار از زمین‌های کشاورزی استان به کشت دانه روغنی کاملینا اختصاص یافت.

وی تصریح کرد: این اراضی در راستای اجرای طرح جهش تولید در دیمزارها به کشت دانه روغنی کاملینا اختصاص یافته است.

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی با بیان اینکه توسعه کشت دانه روغنی کاملینا با هدف حرکت در مسیر تامین امنیت غذایی، تلاش برای خودکفایی و کاهش واردات روغن در دستور کار قرار گرفته، بیان کرد: میزان تولید دانه‌های روغنی کاملینا در دیمزارها 500 کیلوگرم است که با انجام آبیاری تکمیلی می‌توان به میزان یک هزار و 200 کیلوگرم در هکتار برداشت کرد.

کیشانی بیان کرد: روغن گیاه کاملینا سرشار از 40 درصد امگا 3 و 20 درصد امگا 6 و 95 درصد اسیدهای چرب اشباع مفید است که توسعه کشت آن در دستور کار قرار دارد.

روغن گیاه کاملینا سرشار از 40 درصد امگا 3 و 20 درصد امگا 6 و 95 درصد اسیدهای چرب اشباع مفید است که توسعه کشت آن در دستور کار قرار دارد

وی با بیان اینکه کاملینا گیاهی جدید در ایران است که اولین رقم معرفی شده آن در کشور با نام رقم سهیل در سال 1397 در فهرست ارقام ملی ثبت شده است، گفت: این گیاه قادر است در شرایط مختلف آب و هوایی و خاک رشد کند و در مقایسه با سایر گیاهان دانه روغنی نیاز کمتری به آب، کود، آفت­کش‌ها و مقاومت بیشتری به سرما دارد.

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی با اشاره به اجرای سند ملی اصلاح الگوی کشت گفت: این سند در180 هزار هکتار از مزارع گندم دیم استان به اجرا در آمده است.

شناسه خبر 69571