شناسه خبر:69449
1402/3/3 09:39:20

سپهرغرب، گروه فرهنگی - طاهره ترابی‌مهوش: شاعر همدانی با بیان اینکه هیچگاه کارم تقلیدی نبوده زیرا به اعتقاد من شعر در خلوت شاعر به او الهام می‌شود، بهترین استاد هر شاعر، خود اوست، گفت: همیشه برای شعرای پیشکسوت همچون استاد میرهاشم میری احترام خاصی قائل بوده و هستم؛ بنابراین تلاشم همواره بر آن بوده که پای شعر او بنشینم.

در تعریف شعر چنین آمده که کلامی است موزون و مقفّی که دارای معنی بوده و از روزی که انسان شعر را شناخت، آن را ملازم وزن یافت به گونه‌ای که آهنگ و وزن شعر، باعث جذابیت و دلنشینی آن شد.
به دیگر سخن شعر یکی از مقوله‌های زیبا و دلنشین ادبیات به‌عنوان پنجمین هنر از هنرهای هشت‌گانه بشریت به‌شمار می‌رود که از دیر زمان تاکنون مورد توجه و نظر آحاد مردم بوده به گونه‌ای که شاعر با هنر والا، احساسات لطیف ادبی، تخیل و با یاری از استعداد فطری خود چنان آب و رنگ، نظم و قرار و جان و جلا به واژگان بی‌جان می‌بخشد تا شعری به زیبایی بیافریند و جانی دوباره به خواننده ببخشد از این رو دکتر شفیعی کدکنی می‌گوید «شعر گره‌خوردگی عاطفه و تخیل است که در زبان آهنگین شکل گرفته باشد».
درواقع شعر زبانی است که جان را به هیجان می‌آورد. از این رو می‌توان با تکیه بر این موضوع به جنبه‌های مختلف ادبیات ازجمله شعر و تأثیر آن بر زندگی انسان‌ها، روح و روان آن‌ها نگریست یعنی شعر، هنری است که می‌تواند با انتقال مفاهیمی غنی و شگرف با موضوعات مختلف اجتماعی، عاشقانه، عرفانی، اسلامی و فرهنگی ذهن‌های جستجوگر و روان‌های تشنه خوبی و حقیقت را برانگیزاند و در تأثیرات خود فرو ببرد که این امر با آگاهی، دانش‌ خواننده و مخاطب از شعر و غنی و مفهومی بودن شعر به‌دست می‌آید.
درست زیستن در جامعه و داشتن یک زندگی موفق و شاد، مستلزم توانمند بودن در رفتار،کردار و گفتار ماست و این توانمندی از طرق مختلف به دست می‌آید که بیشتر جنبه اکتسابی دارد و یکی از این راه‌ها دوستی با ادبیات‌ و کسب دانایی و مهارت از آن است.
اشعار شاعران ایران و جهان از قدیم تاکنون یکی از منابع اصلی کسب مهارت‌های زندگی، آرامش درونی، دوری از منفیات و رسیدن به مفاهیم عالی زندگی بوده و هست.
در مورد کارایی شعر و درمانگری آن نیز باید گفت اگر انسان به شعر به‌عنوان یک آموزش در کنار لذت بردن و سرگرمی نگاه کند به آن عادت می‌کند و این عادت سالم و مفید می‌تواند در روح و روان و زندگی فردی و اجتماعی او تأثیر شایسته‌ای داشته باشد. این مسئله مستلزم داشتن انگیزه، هدف، اراده و در کنار آن شرکت در جلسات ادبی و استفاده از تجارب صاحبان فن در این رشته است.
بر این اساس با توجه به اهمیت و جایگاه شاعران برآن شدیم تا با شاعر همدانی گفت‌وگویی را ترتیب دهیم که در ادامه می‌خوانید:
حجت یحیوی با بیان اینکه متولد شهریور سال 1358 در شهرستان رزن است، گفت: بنابه علاقه‌ام به ادبیات تا مقطع دکتری در رشته زبان و ادبیات فارسی ادامه تحصیل داده و در حال حاضر دبیر آموزش و پرورش هستم.
وی با اشاره به تعدادی از مجموعه‌های شعری که تاکنون از او به چاپ رسیده اظهار کرد: سال 82 مجموعه غزل «دارم فسیل می‌شوم»، سال 92 یا 93 مجموعه رباعی «یک پیراهن جلوتر از پاییز» از طریق انتشارات فصل پنجم و در سال 1401 یک مجموعه شعر نوجوان با عنوان «کاشکی اجازه داشتم» از سوی انتشارات مهرک (سوره مهر کودک و نوجوان) را راهی بازار کردم.
این شاعر همدانی عنوان کرد: فروردین ماه سال گذشته نیز کتاب «گاهی به تو فکر می‌کنم» یا مجموعه رباعی استان همدان شامل رباعیات 37 شاعر جوان استان همدان به چاپ رسیده که بنده گردآورنده آن بودم.
یحیوی در پاسخ به اینکه چگونه وارد عرصه شاعری شدید؟ گفت: سال دوم و یا سوم دبیرستان بود که متوجه وجود این قریحه در خودم شد و درواقع به این امر آگاه شدم که ذهن موزونی در درون من وجود دارد؛ بنابراین به عضویت انجمن‌های ادبی درآمده و در عین حال از محضر اساتید بهره‌مند شدم تا بعدها پس از کسب تجارب بی‌شمار به حوزه شعر فارسی روی آوردم.
وی در پاسخ به این سؤال که بیشتر به چه موضوعاتی علاقه‌مند هستید و درباره آن شعر می‌گویید، اظهار کرد: معمولاً سعی من در شاعری همواره این بوده که دنبال کشف باشم؛ بنابراین از هر موضوعی سعی کرده‌ام، شعر بنوسیم و ذهن خود را معطوف به موضوعی خاص و محدود نکنم؛ اما در کل محتوای شعرهایم را بیشتر مضامین عاشقانه و اجتماعی تشکیل می‌دهند.
وی با تأکید بر اینکه دو دهه قبل انجمن‌های فعال در همدان هرکدام صاحب تفکرات خاص بوده که شعرای جوان و پیشکسوت در آن حضور داشتند، گفت: مانند انجمنی که در قالب شعر سپید و شعر نیما فعالیت داشت و شاعران خوبی تربیت شدند یا در قالب‌های کلاسیک مانند غزل نیز انجمن‌هایی بودند که هرکدام دارای چندین تألیف هستند.
این شاعر ضمن ابراز تأسف با بیان اینکه این فعالیت‌ها به مرور کمرنگ شد، اظهار کرد: در حوزه شعر، استان همدان قبل از گسترش فضای مجازی جلسات خوبی برگزار می‌کرد و حامی شاعران جوان بود، با این وجود اگرچه در حال حاضر جلسه‌های مجازی برگزار می‌شود اما کیفیت نشست‌های حضوری را ندارد و به این دلیل شاعران به‌صورت واقعی از محضر اساتید محروم می‌شوند.
یحیوی با تأکید بر اینکه با برگزاری انجمن‌ها در این فضا، می‌توان از پیشکسوتان دعوت به عمل آورد، از تجربیات شاعران دارای عنوان استفاده و شاعران جدید و جوان را معرفی کرد افزود: به وسیله این افراد ظرفیت شعر و شاعری استان همدان به مرحله رشد و جایگاه اصلی خود می‌رسد.
وی با بیان اینکه از دوران جوانی تا چندی پیش در جشنواره‌های مختلف ادبی حضور فعال داشتم و موفقیت‌های مختلفی را کسب کردم افزود: در سن 18 سالگی در جشنواره شعر استانی رتبه نخست را به‌دست آوردم، اما طی یک دهه اخیر مشغله کاری و عضویت در هیئت داوران جشنواره ادبی، فرصت حضور در جشنواره را از من سلب کرده، از همه مهم‌تر اینکه اعتقاد دارم باید فرصت را به جوانان نوقلم داد تا بتوانند توانمندی‌های خود را به منصه ظهور برسانند.
این شاعر پیشکسوت همدانی با بیان اینکه در عرصه ملی نیز بارها رتبه نخست جشنواره‌های مختلف را کسب کردم تصریح کرد: ازجمله آن می‌توان به رتبه نخست و دریافت عنوان برگزیده جشنواره دوبیتی و رباعی رضوی برای دو سال متوالی، برگزیده شعر کویر کشور و همچنین برگزیده شعر جوان کشور که جایزه آن را از دستان هنرمند مرحوم قیصر امین‌پور دریافت کردم اشاره کنم.
یحیوی با تأکید بر اینکه در سال 1400 مسئولیت داوری جشنواره شعر دفاع مقدس را بر عهده داشتم ابراز کرد: پیشتر به‌عنوان شرکت‌کننده در این جشنواره یعنی سال 1387 در شعری با موضوع مقاومت فلسطین و لبنان رتبه نخست استانی را از شهرستان رزن کسب کردم.
وی با اشاره به اینکه هیچگاه کارم تقلیدی نبوده زیرا به اعتقاد من شعر در خلوت شاعر به او الهام می‌شود، بهترین استاد هر شاعر، خود اوست، گفت: همیشه برای شعرای پیشکسوت همچون استاد میرهاشم میری احترام خاصی قائل بوده و هستم؛ بنابراین تلاشم همواره بر آن بوده که پای شعر او بنشینم.
این شاعر موفق همدانی تصریح کرد: همانطورکه پیشتر عنوان شد متأسفانه طی چند سال اخیر شاهد کمرنگ شدن فعالیت انجمن‌های ادبی هستیم که این امر نشأت‌گرفته از فراهم بودن بستر فضای مجازی برای ارائه اثر، ارتباط‌گیری و تعامل با اساتید و مشکلات و تنگناها مالی هنرمندان است.
یحیوی با تأکید بر اینکه خوشبختانه فضای ادبیات و فعالیت‌های ادبی به طور کلی در استان موضوع مطلوبی است، ابراز کرد: به اعتقاد من ما در همه سبک‌ها موفق عمل کرده اما در بخش کلاسیک و نو شعرای همدان جزو سرآمدان ادبیات در ایران به‌حساب می‌آیند.

شناسه خبر 69449