شناسه خبر:69405
1402/3/2 10:25:06

سپهرغرب، گروه خبر: شهردار سقز گفت: سقز دومین شهر پرجمعیت استان بعد از سنندج است و وجود تنها دو باب کتابخانه در این شهر زیبنده نیست و ضروری است زیربنای این نهاد فرهنگی در این شهر افزایش یابد.

ارسطو گویلی در دیدار با مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان کردستان از اهدای یک قطعه زمین برای ساخت کتابخانه در این شهر خبر داد و گفت: توسعه زیربنای کتابخانه‌های عمومی در این شهرستان از نیازهای اساسی در حوزه فرهنگ است.
وی با اشاره به اینکه زیربنای کتابخانه‌های عمومی در این شهرستان پایین است، افزود: سقز دومین شهر پرجمعیت استان بعد از سنندج است و وجود تنها دو باب کتابخانه در این شهر زیبنده نیست و ضروری است زیربنای این نهاد فرهنگی در این شهر افزایش یابد.
شهردار سقز عنوان کرد: کتاب از ارکان مهم در توسعه فرهنگی جامعه است و توجه به این مهم می‌تواند سبب ارتقای آگاهی و افزایش شاخص‌های شهروندی در جامعه شود.
وی تصریح کرد: بر این اساس شهرداری یک قطعه زمین در شهرک دانشگاه برای ساخت کتابخانه اختصاص داده است که با توجه به پوشش جمعیت بالای این منطقه و محلات اطراف می‌تواند بسیار مثمرثمر باشد.
گویلی توجه به زیباسازی فضای کتابخانه‌های عمومی را مهم برشمرد و گفت: یکی از عوامل بسیار مهم در جذب کتابخوانان به کتابخانه‌های عمومی زیبایی فضای آن است و بر این اساس باید نسبت به بازطراحی و زیباسازی فضای داخلی کتابخانه‌ها توجه صورت گیرد.
وی، ایجاد بوستان و همچنین کافه با محوریت کتاب را از برنامه‌های شهرداری ذکر کرد و بیان داشت: همچنین در این راستا از افراد و نهادهایی که با هدف ترویج و نهادینه سازی فرهنگ کتاب و کتابخوانی فعالیت می‌کنند حمایت می‌کنیم.
وی استفاده از ظرفیت خیرین برای راه‌اندازی و تجهیز کتابخانه را مهم ارزیابی و اضافه کرد: شهر سقز دارای خیرین شناخته شده و خوشنامی است که با حمایت‌های مادی و معنوی خود به توسعه شهر کمک کرده‌اند.
مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان کردستان نیز در این دیدار با تقدیر از شهردار سقز، عنوان کرد: توجه شهردار سقز به مقوله کتاب ستودنی است و با وجود چنین مدیرانی چشم انداز کتاب و کتابخوانی در استان مطلوب خواهد بود.
محمد مخدومی کمبود زیربنای کتابخانه‌های عمومی را از مهم‌ترین مشکلات این حوزه در شهر سقز بیان کرد و گفت: با ساخت کتابخانه‌های جدید و همچنین راه‌اندازی کتابخانه‌های مشارکتی می‌توان این مشکل را حل کرد.
وی عنوان کرد: خوشبختانه پرداخت نیم درصد درآمد شهرداری به حساب انجمن کتابخانه‌های عمومی در این شهر روند خوبی دارد و این امر در ارتقای فعالیت‌های کمی و کیفی کتابخانه‌های این شهر تأثیرگذار است.
وی افزود: در حال حاضر شهرستان سقز دارای پنج باب کتابخانه عمومی نهادی و 10 مشارکتی با بالغ بر 9 هزار نفر در این کتابخانه‌ها عضویت دارند.

شناسه خبر 69405