شناسه خبر:69302
1402/2/31 12:11:10

معاون میراث‌ فرهنگی اداره‌ کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی استان همدان با تأکید بر معرفی ابعاد شخصیتی باباطاهر در جامعه، گفت: بزرگداشت این شاعر نامی 31 اردیبهشت‌ماه به مناسبت هفته میراث فرهنگی برگزار می‌شود.

اتابک صفری اظهار کرد: بزرگداشت مفاخر و شعرای نامی استان باعث ایجاد بستر مناسبی برای آشنایی جوانان با آنان می‌شود و می‌تواند الگوی مناسبی برای مسیر زندگی جوان ما تعریف کند.

وی افزود: یکی از ارزشمندترین مفاخر ایران‌زمین، باباطاهر بزرگ است که سعی داریم ابعاد شخصیتی و رفتاری این شاعر نامی را بیش‌ازپیش به جامعه محلی، جوانان و عموم مردم معرفی کنیم و باید این مهم مورد توجه قرار گیرد.

این مقام مسئول با بیان اینکه امروزه همه باباطاهر را به‌جهت دوبیتی‌های شیرین و دلربایش می‌شناسند، تشریح کرد: این دوبیتی‌ها به لهجه لری سروده شده است؛ به همین دلیل به آن فهلویات (پهلویات) گفته می‌شود و از آنجایی که باباطاهر عاشق خداوند، طبیعت و انسان بوده، بیشتر مضمون شعرهایش در این بستر سروده شده است.

معاون میراث‌ فرهنگی اداره‌ کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی استان همدان افزود: این شاعر نامی بارها از کوهستان‌ها، دشت‌ها و رودخانه‌های زیبای ایران‌زمین، رفتار و اخلاق خوب و ستایش خداوند سخن می‌گوید و در بیشتر شعرهای وی پند و اندرز به آیندگان دیده می‌شود؛ شاید همین عامل باعث شده که بعد از صدها سال هنوز این شعرها مورد توجه عموم قرار گیرند.

وی با بیان اینکه شخصیت‌­های ارزشمند و مفاخر این مرزوبوم موجب سربلندی ایران اسلامی ازنظر علمی و فرهنگی ‌ بین کشورهای جهان هستند، گفت: برگزاری ویژه‌برنامه نکوداشت برای مشاهیر و مفاخر ادبی به‌منظور ارائه الگو‌های بومی برای جوانان، یک ضرورت است.

معاون میراث‌ فرهنگی اداره‌ کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی استان همدان هدف از برگزاری این برنامه‌ها را علاوه‌بر گرامیداشت این شاعر بزرگ و معرفی بیشتر وی به جامعه، ایجاد نشاط اجتماعی، کشف استعدادها و پرورش توانمندی‌های نوجوانان و جوانان دانست و افزود: برگزاری همایش‌های ادبی و هنری، حفظ اصالت فرهنگ ایرانی و ایجاد رونق اقتصادی با جذب گردشگر، از دیگر اهداف است.

صفری تصریح کرد: مشاهیر و مفاخر علم و ادب و هنر در هر جامعه آیینه‌ای از میراث تمدن و فرهنگ آن جامعه محسوب می‌شوند و استان همدان به‌عنوان پایتخت تاریخ و تمدن ایران‌زمین در طول تاریخ مهد علما، دانشمندان، ادبا و بزرگانی بوده که آوازه نامشان در جای‌جای این کره خاکی مشهود است.

وی در پایان تأکید کرد: مراسم بزرگداشت باباطاهر امروز ساعت 17 عصر در محوطه تاریخی آرامگاه این شاعر بزرگ و صوفی نامی برگزار می‌شود و شرکت برای عموم مردم همدان آزاد و بلامانع است.

 

 

شناسه خبر 69302