شناسه خبر:69243
1402/2/30 09:54:05

سپهرغرب، گروه خبر: همایش بزرگداشت مقام علمی پروفسور مجتبی شمسی پور دانشمند برجسته جهان، با حضور وزیر علوم در دانشگاه رازی کرمانشاه برگزار شد.

محمدنبی احمدی رییس دانشگاه رازی در این مراسم روزپنجشنبه با حضور جمعی وزیر علوم، نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه کرمانشاه و جمعی از مسئولین کشوری و استانی برگزار شد، بااشاره به تلاش‌های دشمنان برای تخریب فرهنگ و اعتقادات ایرانیان، اظهار کرد: دشمنان بودجه زیادی صرف می‌کنند تا فرهنگ و اعتقادات مردم ایران را تخریب کنند، لذا ما نیز باید در مقابل روی تقویت این مسائل بصورت ویژه کار کنیم.
وی ادامه داد: باید بپذیریم که تاکنون هم در این حوزه متحمل آسیب‌هایی شده ایم و هزینه‌هایی هم برای آن پرداخته‌ایم و شاید یکی از دلایل آن این است که آن گونه که باید مقام علم و عالم را تکریم و تعظیم نکرده‌ایم.
رئیس دانشگاه رازی کرمانشاه تصریح کرد: اگر امروز هم می‌بینیم که برخی از دانشجویان ما به جای اینکه در مسیر علم و پاسداشت علم قدم بردارند، به سمت مسیرهای غیرعلمی و فرهنگی می‌روند برای این است که در پاسداشت علم و عالم کوتاهی کرده‌ایم.
وی به جایگاه پاسداشت علم و عالم در روایات دینی هم اشاره و اظهار کرد: در روایات دینی آمده که پاسداشت علم و عالم به مانند پاسداشت خداوند است، چراکه عالمین متخلق به اخلاق الهی و وارثان انبیاء هستند که باید آنها را تکریم کرد.
احمدی تاکید کرد: اگر ما بتوانیم در این زمینه بصورت جدی کار کنیم، درس ویژه ای به دانشجویان داده ایم تا در مسیر علم و تقوا و فضل قدم بردارند و بتوانیم کوتاهی‌هایی که داشته ایم را جبران کنیم.
وی یادآورشد: براین اساس، دانشگاه رازی بر خود واجب می‌داند که هرساله مراسم پاسداشت یکی از بزرگان و دانشمندان خود را برگزار کند.
رئیس دانشگاه رازی کرمانشاه ادامه داد: از طرفی مفاخر و بزرگان علمی ما در سطح جامعه ناشناخته مانده اند که در این راستا از شهرداری کرمانشاه درخواست داریم تا نام تعدادی از خیابان‌ها را به نام آنها نامگذاری کند، از جمله اینکه نام یکی از خیابان‌های زیبای شهر را به نام پروفسور شمسی پور نامگذاری کند.
در ادامه این مراسم محمد رشیدی نماینده مردم کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی نیز بااشاره به جایگاه علمی پروفسور مجتبی شمسی پور، اظهار کرد: ایشان در حالی امروز در دانشگاه رازی کرمانشاه به عنوان استاد فعالیت می‌کند که بسیاری از کرسی‌های علمی دنیا را رد کرده و در شهر خود مانده است.
وی با بیان اینکه مردم کرمانشاه به دکتر شمسی پور افتخار می‌کنند، گفت: ایشان علاقه زیادی به شهر و مردم خود دارند که من به عنوان نماینده مردم استان دست دکتر شمسی پور را می‌بوسم که در شهر خود مانده اند و مایه عزت مردم این شهر شده اند.
رشیدی یکی از خصوصیات بارز اخلاقی دکتر شمسی پور را شخصیت متواضع ایشان دانست و افزود: دکتر شمسی پور از لایه‌های مادی علم عبور کرده و به لایه‌های معنوی آن رسیده و با وجود اینکه عناوین متعدد زیادی را تاکنون کسب کرده، اما هیچگاه شخصیت متواضع ایشان تغییر نکرده است.
فهمیه جلالی دبیر علمی این همایش نیز به ذکر خصوصیات و ویژگی‌های اخلاقی و علمی پروفسور شمسی پور پرداخت و گفت: دکتر شمسی پور تاکنون 150 دانشجوی دکترای شیمی تجزیه را تربیت کرده و با 940 مقاله علمی در مجلات معتبر جهانی در صدر دانشمندان علوم پایه کشور قراردارد.
سهیلا کاشانیان رئیس دانشکده شیمی دانشگاه رازی کرمانشاه هم بااشاره به وجود تعداد بالایی از مفاخر علمی در این دانشگاه، گفت: یکی از بخش‌های پرافتخار دانشگاه رازی دانشکده شیمی است که در تمام افتخارات این دانشکده، پرفسور شمسی پور نقش داشته است.
  پرفسور شمسی پور سرمایه نمادین کشور است
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری از پرفسور شمسی پور به عنوان سرمایه نمادین کشور نام برد و گفت: سرمایه‌های نمادین هرجا که باشند به آن مکان ارزش و قیمت می‌دهند.
دکتر محمد علی زلفی گل،ضمن تجلیل از مقام علمی این دانشمند برجسته جهان اسلام، اظهار کرد: یکی از ویژگیهای ایشان وابستگی به خالق رحمان است و همین مسئله باعث شده تا خداوند به زندگی‌اش برکت بدهد.
وی تصریح کرد: اگر بخواهیم شرط انصاف و ادب و مروت را در نظر بگیریم، قسمت عمده توفیقات ایشان مرهون حمایت و همراهی همسرشان است که طی این سال‌ها تمام مشغله‌های پرفسور شمسی پور را پذیرفتند و در کنار ایشان و همراهشان بودند.
وزیر علوم اضافه کرد: زمانی که در یک خانواده‌ای قوام و دوام باشد، همه اعضای خانواده موفق هستند و خدا به این زندگی برکت می‌دهد، کما اینکه امروز می‌بینیم فرزند پرفسور شمسی پور راه درست پدر خود را ادامه داده و در آینده قطعا یکی از مدیران موفق خواهد بود که روی پیشرفت کشور تاثیر خواهد گذاشت.
وی در ادامه با بیان اینکه چنین شخصیت‌هایی در کشور ما الگو هستند، افزود: قطعا افرادی که دانشجوی دکتر شمسی پور بوده اند نیز همان شیوه عملکردی ایشان را در آینده برای دانشجویان خود خواهند داشت.
زلفی گل ادامه داد: دکتر شمسی پور تاکنون 150 استاد دانشگاه در کشور تحویل داده و برآورد می‌شود که گروه‌های علمی ایشان حدود 10 هزار مقاله تاکنون داشته اند که بیش از 100 هزار ارجاع به آنها شده است.
وی با بیان اینکه دکتر شمسی پور در توسعه علم شیمی کشور تلاش‌هایی داشته، عنوان کرد: دکتر شمسی پور مجله جیکس را از صفر راه اندازی کرد که یک کار خیر علمی محسوب می‌شود.
وزیر علوم ادامه داد: پرفسور شمسی پور 20 سال بدون دستمزد در سمت ریاست انجمن شیمی ایران بود و حتی در برخی مواقع از جیب خود هم برای این حوزه هزینه کرده است.
وی یادآورشد: زمانی که این تکه‌های جورچین را در کنار هم قرار می‌دهیم، می‌فهمیم که خداوند به وجود این شخصیت برکت داده و تاکنون منشاء کارهای خیر و پیشرفت‌های زیادی بوده است.
زلفی گل پرفسور شمسی پور را نمونه یک انسان با مرام و معرفت دانست و یادآورشد: ایشان می‌توانست در بهترین دانشگاه‌های دنیا و ایران جایگاه داشته باشد، اما همه آنها را رها کرده چرا که می‌داند در زادگاهش و در ریشه خودش به او نیاز دارند.
وی از دکتر شمسی پور به عنوان سرمایه نمادین کشور نام برد و گفت: سرمایه نمادین در هر جایی باشد به آن مکان ارزش و قیمت می‌دهد و جایگاه آن را بالا می‌برد، برای همین باید قدر سرمایه‌های نمادین خود را بدانیم.
گفتنی است، پروفسور مجتبی شمسی پور سال 1328 در کرمانشاه بدنیا آمد و تحصیلات خود را تا پایان مقطع دیپلم در این شهر به پایان رساند. او در سال 1352 موفق به اخذ مدرک لیساس شیمی از دانشگاه صنعتی شریف شد و بدنبال آن با انتخاب گرایش شیمی تجزیه در مقطع کارشناسی ارشد این دانشگاه پذیرش و سال 1354 تحصیلات خود را در این مقطع هم به پایان رسانید.
پروفسور شمسی پور پس از آن عازم آمریکا شد و توانست در سال 1358 مدرک دکترای شیمی تجزیه را از د انشگاه ایالتی میشیگان اخذ کند. او در سال 1371 به رتبه استادی(پروفسوری) نائل آمد.
برنده جایزه کتاب سال 1368 ایران، برنده جایزه جشنواره خوارزمی در سال 1370 در علوم محض، شیمیست برگزیده انجمن شیمی ایران در سال 1374، برنده جایزه کامستک(سازمان کشورهای اسلامی) در سال 1367، محقق برگزیده و خاص وزارت علوم در سال 1379، برنده جایزه شیمی همایش چهره‌های ماندگار در سال 1381 و دریافت نشان لیاقت در پژوهش از رئیس‌ جمهور در سال 1381 بخشی از موفقیت‌های علمی پروفسور شمسی پور است.
پروفسور شمسی پور هم اکنون رئیس انجمن شیمی ایران، استاد و عضو گروه علمی شیمی دانشگاه رازی کرمانشاه است.

شناسه خبر 69243