شناسه خبر:69205
1402/2/28 09:09:14

سپهرغرب، گروه خبر: مدیرکل گمرکات ایلام گفت: ارزش کالاهای قاچاق کشف‌شده در گمرک مهران طی سال گذشته به نسبت سال ماقبل حدود سه هزار و 600 درصد افزایش یافته است.

روح‌الله غلامی روز چهارشنبه اظهار کرد: سال 1400 در مجموع 12 میلیارد ریال کالای قاچاق توسط گمرک مهران شناسایی و کشف شد، در حالی که این مقدار در سال گذشته با افزایش سه هزار و 600 درصدی به 420 میلیارد ریال افزایش یافت که نتیجه همکاری مجموعه دستگاه‌های کاشف در این مرز بین‌المللی برای مقابله جدی با این پدیده مضموه اقتصادی است.
وی افزود: سال گذشته 75 پرونده در زمینه ورود و خروج کالاهای قاچاق در مرز بین‌المللی مهران تشکیل شد، در حالی که این تعداد در سال 1400 در مجموع 45 پرونده بود که رشد 67 درصدی را نشان می‌دهد.
مدیرکل گمرکات ایلام تأکید کرد: عمده کالاهای قاچاق کشف شده در گمرک مهران شامل خودرو سواری، کود شیمیایی، انواع دارو، البسه، زغال صنعتی، سوخت و یراق‌آلات بوده است.
غلامی هماهنگی بسیار مطلوب بین گمرک با نهادهای امنیتی، انتظامی و قضائی را در کسب این موفقیت بسیار تعیین‌کننده دانست.
وی اضافه کرد: از ابتدای امسال تا 23 اردیبهشت ماه نیز 16 پرونده قاچاق کالا به ارزش 183 میلیارد ریال در گمرک مهران تشکیل شده که بیشترین فراوانی در بخش خودروهای سواری، کامیون کشنده، لوازم آرایشی و سوخت بوده است.
مدیرکل گمرک مهران تأکید کرد: تمامی خودروهای سوایی شخصی و کامیون‌هایی که وارد گمرک مهران می‌شوند، مورد اسکن قرار گرفته که این موضوع در شناسایی هرگونه تخلف به‌ویژه در زمینه فعالیت‌های قاچاق تأثیر بسزایی داته است.
سال گذشته سه میلیون و 200 هزار تن انواع کالا از گمرک مهران به عراق صادر شد که ارزش کالاهای صادراتی بالغ بر یک میلیارد و 600 میلیون دلار بوده است.
گمرک مهران در میان 12 گمرک صادراتی به عراق پارسال رتبه نخست صادرات را به این کشور کسب کرد و در مجموع 25 درصد کالاهای صادراتی کشور به عراق از این مرز خارج می‌شود.

شناسه خبر 69205