شناسه خبر:69092
1402/2/25 08:48:30

سپهرغرب، گروه خبر: مدیرعامل خانه حامی کشاورز اسدآباد با اشاره به اینکه در استان همدان مشکل فرونشست وجود دارد، گفت: در بخش‌هایی از استان آبخوان‌ها در اثر فرونشست سالانه بین 15 تا 20 سانتی‌متر نشست می‌کنند و ازنظر تعداد فروچاله‌ها مقام نخست کشور را داریم.

محمد احمدی اظهار کرد: در استانی زندگی می‌کنیم که بین 80 تا 100 درصد وابستگی کامل به منابع آب زیرزمینی و سفره‌های آب زیرزمینی و یا آبخوان‌ها داریم و تمامی دشت‌های آن ممنوعه، ممنوعه بحرانی و فوق بحرانی هستند.
وی افزود: در استان همدان وابستگی حیات و معاش صدها هزار کشاورز و خانواده آن‌ها و ساکنان شهرهای بزرگ استان و تعداد زیادی از روستاها وابسته به آب زیرزمینی است که متأسفانه با سرعت بالایی درحال از دست دادن این منبع تجدیدناپذیر هستیم.
مدیرعامل خانه حامی کشاورز اسدآباد مطرح کرد: در استان مساحت زمین‌های شوره‌زار که تبدیل به بیابان و منشأ گردوغبار شدند، صدها هزار هکتار بوده که در دشت‌های کبودراهنگ، فامنین و قهاوند در تصاویر گوگل‌مپ به‌صورت پوشش سفید قابل مشاهده است.
وی ادامه داد: آبخوان‌های استان همدان درحال فرونشست و از دست دادن گنجایش و ظرفیت نگهداری آب خود هستند و آبی که قابل نفوذ به عمق آبخوان باشد، درحال کاهش جدی است و اگر روند اتمام و نابودی آب‌های زیرزمینی با این سرعت ادامه پیدا کند، به‌طور قطع در چندسال آینده آبخوان‌های زیر پایمان تخلیه شده و به‌ناچار با مشکلات بسیاری از مهاجرت و حاشیه‌نشینی گرفته تا ده‌ها تبعات اجتماعی و امنیتی و غیره مواجه خواهیم شد.
   آب زیرزمینی همدان درحال شور شدن و بالا رفتن املاح است
احمدی با بیان اینکه پدیده گردوغبار در آینده نزدیک دامن‌گیر ساکنان شهرهای استان خواهد شد و باعث بیماری‌های تنفسی و مشکلات سلامتی می‌شود، خاطرنشان کرد: آب زیرزمینی استان نیز به‌علت برداشت بی‌رویه و بیلان منفی دشت‌هایش درحال شور شدن و بالا رفتن املاح است.
وی همچنین یادآور شد: پدیده تغییر اقلیم باعث کاهش بارندگی در استان همدان و افزایش دما بیش از دو برابر میانگین جهانی در استان شده است که این نیز بر مشکلات آب استان در آینده خواهد افزود.
این مقام مسئول بیان کرد: سیستم ساختار دولتی هنوز نتوانسته است در راستای احیای آبخوان‌های استان موفق شود و جلوی تبدیل شدن دشت‌های استان به ممنوعه بحرانی و سپس فوق بحرانی و در آخر غیر قابل احیا شدن آن‌ها را بگیرد.
   سالانه 450 میلیون متر مکعب بدهی به آب‌های زیرزمینی داریم
احمدی با اشاره به اینکه در استان همدان سالانه 450 میلیون متر مکعب بدهی به آب‌های زیرزمینی‌ داریم، تصریح کرد: آب حیات‌بخش بوده و پایداری زندگی در گرو این مایع حیات‌بخش است که متأسفانه نتوانسته‌ایم آن را به‌صورت پایدار نگهداری و حفظ کنیم.
وی اضافه کرد: نیاز است تشکل‌های غیر دولتی یا سازمان‌های مردم‌نهاد خارج از ساختار دولتی در راستای دفاع از حفظ آب زیرزمینی و نجات آبخوان‌های بحرانی استان با صراحت و بدون محافظه‌کاری خلأ، کم‌کاری و سوء مدیریت بخش دولتی در حوزه آب را نشان دهند و مطالبه‌گر جدی حفظ حیات وابسته به آب استانمان باشند تا وضعیت از روند بدتر شدن کاهش یابد یا متوقف شود.
این مقام مسئول با تأکید بر اینکه نیاز است درباره آب گفت‌وگو و بحث شود، گفت: نیاز است چهار نکته را بدانیم؛ ابتدا وضعیت آب زیرزمینی استان همدان چگونه است؟ نسبت به آن اطلاع داشته باشیم، دوم تبعات و پیامدهای از دست دادن آب‌های زیرزمینی برای ساکنان استان چگونه خواهد بود؟ سوم چرا وضعیت آب زیرزمینی استان این‌گونه بحرانی شده است؟ و چهارم اینکه راهکارهای حفظ آب باقی‌مانده زیرزمینی استان چیست؟
احمدی خاطرنشان کرد: ضروری است همه اقشار جامعه ازجمله نسل آینده و دانش‌آموزان در این زمینه مشارکت جدی داشته باشند و تماشاگر نباشند و فکر نکنند مسئله آب مربوط به کشاورزی است و به آن‌ها ربطی ندارد.
ادامه مطلب را در سایت روزنامه سپهرغرب به نشانی  مطالعه کنید.

شناسه خبر 69092