شناسه خبر:69010
1402/2/23 11:27:52

سپهرغرب، گروه گردشگری: وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گفت: بهره‌برداران بخش خصوصی اماکن تاریخی غیر از اجاره‌ ماهیانه که متناسب با تورم سالیانه افزایش می‌یابد، بعضاً تا میلیاردها تومان برای مرمت و آماده‌سازی ابنیه هزینه می‌کنند.

سید عزت‌الله ضرغامی در حساب کاربری خود در توییتر به انتصاب شهاب طلایی به عنوان مدیرعامل و رئیس هیئت‌مدیره صندوق توسعه صنایع دستی و فرش دستباف و احیا و بهره‌برداری از اماکن تاریخی تصریح کرد: مأموریت مدیرعامل جدید صندوق احیاء، سرعت دادن به مشارکت بخش خصوصی در حفظ میراث فرهنگی است.
وی با بیان اینکه «آمده‌ایم میراث‌مان را پاسداری کنیم» افزود: بهره‌برداران بخش خصوصی اماکن تاریخی غیر از اجاره‌ ماهیانه که متناسب با تورم سالیانه افزایش می‌یابد، بعضاً تا میلیاردها تومان برای مرمت و آماده‌سازی ابنیه هزینه می‌کنند.
وزیر میراث‌فرهنگی، ١٣ اردیبهشت ١4٠٢ در حکمی شهاب طلایی شکری را به سمت مدیرعامل و رئیس هیئت‌مدیره صندوق توسعه صنایع دستی و فرش دستباف و احیا و بهره‌برداری از اماکن تاریخی منصوب کرد.
طلایی متولد 1367 و در دوره مجلس دهم و یازدهم، سرپرست گروه گردشگری، میراث فرهنگی و صنایع دستی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی بوده است. عضویت در کمیته مطالعات و پژوهش‌های اقتصادی دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام، عضویت در کارگروه چشم انداز گردشگری ایران در دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام، عضویت در شورای انتشارات سازمان جهاد دانشگاهی تهران، عضویت در گروه برنامه ریزی درسی رشته گردشگری، عضویت در هیئت مدیره گروه هتل‌های پارسیان، سرپرستی معاونت دفتر مطالعات مدیریت و عضویت در هیئت علمی دانشگاه امام صادق (ع) به چشم می‌خورد.
هفته گذشته برخی رسانه‌ها با طرح «فروش بناهای تاریخی» و «حراج میراث فرهنگی» نسبت به واگذاری اماکن تاریخی به بهره‌برداران بخش خصوصی ابراز نگرانی کردند، موضوعی که وزیر میراث فرهنگی آن را کاملاً تکذیب کرد و توضیح داد: این ابنیه براساس مزایده‌های قانونی تنها به صورت قرارداد مدت‌دار به اجاره سرمایه‌گذار با هدف مرمت و نگهداری درمی‌آید. حتی برنامه‌های برای کاربری آن ابنیه باید مورد تأیید ما قرار بگیرد به هیچ وجه بحث مربوط به واگذاری آن‌ها صحت ندارد.
در همین چارچوب صندوق توسعه صنایع‌دستی و فرش دستباف و احیای و بهره‌برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی با تکذیب خبر فروش بناهای تاریخی با عنوان «حراج میراث‌فرهنگی» در اطلاعیه‌ای تصریح کرد: کسی قصد فروش بناهای تاریخی را ندارد، فقط اجازه بهره‌برداری از بناهای تاریخی برای مرمت به بخش خصوصی داده شده است. تاکنون هم به هیچ وجه واگذاری دائم یا فروش این ابنیه مطرح نبوده بلکه واگذاری برای بهره‌برداری این بناها بعد از باززنده سازی و مرمت برای مدت معین بوده است.

شناسه خبر 69010