شناسه خبر:69002
1402/2/23 11:15:20
معاون سلامت اداره‌ کل دامپزشکی استان کرمانشاه هشدار داد:

امکان بروز تب کریمه‌کنگو با آغاز گرما

سپهرغرب، گروه خبر: معاون سلامت اداره‌ کل دامپزشکی استان کرمانشاه گفت: با شروع ماه‌های پُرخطر ازنظر فعالیت و رشد و تکثیر و فراوانی کنه‌ها، احتمال شیوع بیماری‌های مشترک انسان و دام ازجمله تب کریمه‌کنگو از طریق گزش کنه، افزایش می‌یابد.

شاهرخ یارویسی روز گذشته درخصوص بیماری‌ شایع دام‌ها در فصل بهار اظهار کرد: بیش از 49 درصد از عوامل بیماری‌زای شناخته‌شده انسانی ازجمله تب خونریزی‌دهنده کریمه‌ کنگو بین انسان و حیوان مشترک هستند.
وی ادامه داد: با شروع ماه‌های پُرخطر ازنظر فعالیت و رشد و تکثیر و فراوانی کنه‌ها، احتمال شیوع بیماری تب کریمه‌کنگو از طریق گزش کنه، افزایش می‌یابد.
معاون سلامت اداره‌ کل دامپزشکی استان کرمانشاه تصریح کرد: یکی از مهم‌ترین راه‌های پیشگیری از این بیماری، سم‌پاشی است و در این راستا با تمهیدات اندیشیده‌شده از ابتدای سال، سم‌پاشی محل‌های آلوده را در دستور کار داریم.
وی ادامه داد: تمامی دامداران، چوپانان، سلاخان، قصابان و دست‌اندرکاران در تماس با دام می‌توانند در معرض خطر این بیماری باشند.
یارویسی از کشتار غیر مجاز به‌عنوان یکی از معضلات استان یاد کرد و افزود: همشهریان تحت هیچ شرایطی از گوشت کشتار غیر مجاز استفاده نکنند و پروتئین مصرفی خود را از مراکز عرضه تحت نظارت دامپزشکی تهیه کنند.

شناسه خبر 69002