شناسه خبر:68990
1402/2/23 10:56:34

سپهرغرب، گروه خبر: رئیس اداره جنگل‌داری و جنگل‌کاری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری همدان گفت: مساحت جنگل استان 45 هزار هکتار است که طبق بررسی‌های صورت‌گرفته حدود 6.5 برابر کمتر از میانگین کشوری است.

حمید خزایی روز پنجشنبه افزود: سرانه جنگل در استان همدان 260 متر ثبت شده، درحالی که میانگین کشوری آن یک‌هزار و 700 متر مربع است.
وی بیان کرد: وسعت جنگل در این استان 45 هزار هکتار است که از این میزان یک‌هزار و 441 هکتار جنگل طبیعی و مابقی اراضی جنگلی و جنگل‌های دست‌کاشت است.
رئیس اداره جنگل‌داری و جنگل‌کاری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری همدان علت پایین بودن پوشش جنگلی این استان را شرایط اقلیمی و اکوسیستم همدان دانست و ادامه داد: عرصه‌های مرتعی بیشترین میزان اراضی این استان را تشکیل می‌دهند.
خزائی با بیان اینکه حفظ، احیا و توسعه جنگل‌ها به‌عنوان رسالت منابع طبیعی در اولویت برنامه‌ها است، گفت: طرح مردمی‌کاشت یک میلیارد درخت تا پایان سال 1405 یکی از اولویت‌های اصلی دولت سیزدهم بوده که سهم استان همدان کاشت 3.5 میلیون اصله نهال است.
وی افزود: نهال‌ها در سه قالب جنگلی شامل بلوط، بنه، زالزالک، ارژن و افرا، گونه‌های فضای سبز شامل سنجد، توت، اقاقیا، ارغوان و افرا گونه‌های مختص زراعت چوب شامل صنوبر و اکالیپتوس تولید و غرس می‌شود.
رئیس اداره جنگل‌داری و جنگل‌کاری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری همدان اظهار کرد: این نهال‌ها در مناطق مختلف ازجمله جنگل‌های طبیعی، اراضی جنگلی و بوستان‌ها، فضای سبز شهری، فضای سبز واحدهای تولیدی و کارخانه‌ها کشت می‌شود و توسعه می‌یابد.
خزائی ادامه داد: با توجه به سهمیه 3.5 میلیونی منابع طبیعی همدان در طرح مردمی‌کاشت یک میلیارد درخت و عام‌المنفعه بودن این طرح، علاوه‌بر استفاده از توان اداره کل منابع طبیعی و سایر نهادها، درصدد بهره‌گیری از توان مردمی و مشارکت دادن عموم مردم در اجرای این طرح در قالب مسئولیت اجتماعی هستیم.
وی با بیان اینکه از ظرفیت نهالستان قدس ملایر در طرح مردمی‌کاشت یک میلیارد درخت استفاده شده است، تأکید کرد: عملیات کاشت نهال در استان همدان طرح‌محور، براساس شاخص‌های سرزمینی، با شناسایی عرصه‌های مستعد و متناسب با شرایط اقلیمی و اکولوژیکی پیش می‌رود.
رئیس اداره جنگل‌داری و جنگل‌کاری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری همدان ادامه داد: همه طرح‌های کاشت نهال و نگهداری از آن باید بر مبنای علمی پیش برود تا نتیجه‌بخش باشد.
وی با یادآوری اینکه سال گذشته 384 هزار اصله نهال در همدان غرس شد، اضافه کرد: بخش عمده‌ای از نهال‌ها دوساله هستند؛ یعنی پس از دو سال مراقبت و نگهداری در نهالستان، نسبت به کاشت آن‌ها در اراضی جنگلی و فضای سبز اقدام می‌شود.

شناسه خبر 68990