شناسه خبر:68728
1402/2/17 00:07:39

سپهرغرب، گروه خبر: رئیس دانشگاه علوم پزشکی ابن‌سینا استان همدان گفت: در حوزه تحقیقات، مجوز ایجاد پارک علم و فناوری سلامت با تأیید هیئت‌امنا مصوب شد و این پارک به‌زودی راه‌اندازی می‌شود.

محمدمهدی مجذوبی روز شنبه در آیین اختتامیه هفته سلامت با بیان اینکه دانشگاه ما رتبه هفتم کشور را در حوزه علم و فناوری دارد، ابراز امیدواری کرد: با ایجاد پارک علم و فناوری زمینه برای فعالیت اساتید در حوزه فناوری و تولید ثروت مهیا شود.

وی اضافه کرد: یک میلیون و 400 هزار ویزیت توسط پزشک عمومی و به همین میزان توسط بخش خصوصی در یک‌سال گذشته صورت گرفته که علت یکسان بودن آمار بخش دولتی و خصوصی، در دسترس و ارزان بودن پزشکان متخصص است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی ابن‌سینا استان همدان افزود: 21 بیمارستان شامل 15 بیمارستان دولتی و 6 بیمارستان خصوصی در این استان به بیماران خدمات ارائه می‌دهند؛ با این وجود کمبود پزشک و برخی خدمات پزشکی غیر قابل انکار بوده، اما در کلیت اقدامات خوبی صورت گرفته است.

مجذوبی با بیان اینکه دانشگاه ما سال گذشته به سمت بین‌المللی‌سازی پیش رفت، ابراز کرد: 13 هزار نیرو و هفت هزار و 500 دانشجو در دانشگاه علوم پزشکی ابن‌سینا همدان فعال هستند.

وی با بیان اینکه 500 دانشجوی خارجی در علوم پزشکی همدان مشغول به تحصیل هستند، گفت: در راستای توسعه فضاهای آموزشی مصوبات خوبی امسال در هیئت‌امنا داشتیم که با اجرای این طرح‌ها در مدت سه سال بخشی از کمبودهای فضای آموزشی جبران می‌شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی ابن‌سینا استان همدان یادآوری کرد: یک‌سال گذشته 20 هزار نفر در همایش دانشجویی و دو هزار نفر در اردوهای فرهنگی و تفریحی شرکت کردند که این گردهمایی‌ها در جریان شیوع ویروس کرونا تعطیل شده بود.

مجذوبی افزود: شعار امسال هفته سلامت «سلامت برای همه» است؛ یک‌سری اولویت‌های کشور شامل جوانی جمعیت ذیل شعار هفته سلامت قرار گرفت که می‌توان این موضوع را مهم‌ترین اولویت کشور دانست.

وی تأکید کرد: همه کارها درصورت محقق نشدن جوانی جمعیت ابتر می‌ماند و بیهوده است، بنابراین همه دستگاه‌ها باید در زمینه جوانی جمعیت احساس مسئولیت کنند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی ابن‌سینا استان همدان اضافه کرد: وضعیت شیوع بیماری از سمت بیماری‌های واگیر به سمت بیماری‌های غیر واگیر شامل بیماری‌های قلبی و عروقی، دیابت، فشار خون و سرطان‌ها رفته است؛ هرچند شیوع کرونا مدتی این الگو را تغییر داد.

مجذوبی ادامه داد: دانشگاه علوم پزشکی ابن‌سینا همدان امسال توجه خود را به بیماری قلبی و عروقی معطوف کرده و در این راستا پویشی نیز درحال اجرا است.

وی افزود: نیازمند تقویت این پویش هستیم، چراکه بیماری‌های قلبی و عروقی سهم بالایی در مرگ‌ومیر افراد دارند؛ بنابراین همه دستگاه‌ها باید ورود جدی به این موضوع داشته باشند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی ابن‌سینا استان همدان بیان کرد: درباره بیماری‌های شغلی و سیلیس‌کوبی نیز دانشگاه علوم پزشکی ابن‌سینا همدان ورود جدی دارد تا پیام هفته سلامت مبنی بر سلامت برای همه، به شعار تبدیل نشود.

مجذوبی با تأکید بر اینکه نباید به پیام هفته سلامت نگاه شعاری داشت، افزود: این پیام‌ها و شعارها سرآغازی برای کارهای جدی جدید به‌منظور کاهش بیماری‌های غیر واگیر است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ابن‌سینا استان همدان نیز گفت: با بهره‌برداری از مرحله دوم سردخانه نگهداری واکسن، امکان ذخیره و نگهداری 6 میلیون دوز واکسن در این استان فراهم شد.

فاطمه ترکمان‌اسدی اظهار کرد: دانشگاه علوم پزشکی ابن‌سینا استان همدان از یک دهه پیش به قطب تحویل، نگهداری و توزیع واکسن تبدیل شده است.

وی افزود: عملیات ساخت فاز دوم سردخانه نگهداری واکسن از سال 1400 آغاز و حدود دو میلیارد و 800 میلیون تومان برای بهره‌برداری از این طرح هزینه شد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ابن‌سینا استان همدان با بیان اینکه سازمان بهداشت جهانی از سال‌ها پیش هفتم آوریل را به‌عنوان روز جهانی سلامت معرفی کرده و گرامی می‌دارد، ادامه داد: در ایران نهم تا 15 اردیبهشت‌ماه برنامه‌های هفته سلامت برگزار و برای هریک از روزهای این هفته روزشماری تعیین شد.

ترکمان‌اسدی گفت: هدف دانشگاه علوم پزشکی ابن‌سینا همدان دستیابی به سلامت در جامعه در همه ابعاد جسمی، روانی و اجتماعی است تا احساس رضایت و شادمانی در جامعه شکل بگیرد.

وی بیان کرد: تعهد سیاسی دولت این است که در کنار حوزه بهداشت قرار بگیرد، البته نیازمند همکاری برون‌بخشی، سازمان‌ها، سمن‌ها و عزم جدی مردم برای دستیابی به سلامت هستیم.

ترکمان‌اسدی تأکید کرد: باید سواد سلامت مردم جامعه به‌قدری افزایش یابد تا آن‌ها متقاضی خودمراقبتی از متولیان حوزه سلامت باشند.

وی با بیان اینکه میزان اقبال جوامع شهری و حضور آن‌ها در مراکز خدمات جامع سلامت کمتر از روستانشینان است، اظهار کرد: برنامه‌های هفته سلامت با تأکید بر ضرورت غربالگری و خطرسنجی همه افراد و مسئولان آغاز شد و پویشی در این راستا شکل گرفت که امید می‌رود همه افراد در خودمراقبتی و غربالگری حضور جدی داشته باشند.

در آیین اختتامیه هفته سلامت از 31 برگزیده تجلیل شد.

شناسه خبر 68728