شناسه خبر:68707
1402/2/16 11:01:30

سپهرغرب، گروه کاردانش: دانشمندان روشی امیدوارکننده برای درمان سرطان مغز کشف کردند که در آن امواج فراصوت به یک داروی شیمی درمانی اجازه ورود به مغز انسان را می‌دهد.

یک کارآزمایی بالینی در مراحل اولیه برای افراد مبتلا به سرطان مغز مقاوم به درمان، نویدبخش است.
دیواره‌های تقریباً غیرقابل نفوذ سلول‌های فشرده، بیشتر رگ‌های خونی مغز را پوشانده‌اند. اگرچه این سد خونی مغزی از اندام در برابر مهاجمان مضر محافظت می‌کند، اما از رسیدن بسیاری از داروها به مغز نیز جلوگیری می‌کند.
اکنون دانشمندان می‌توانند با باز کردن موقت سپر محافظ آن با امواج فراصوت و حباب‌های کوچک، یک داروی شیمی درمانی قدرتمند را وارد مغز انسان کنند. این کارآزمایی بالینی می‌تواند به درمان‌های جدیدی برای مبتلایان به سرطان مغز منجر شود.
آدام سونابند جراح مغز و اعصاب از دانشکده پزشکی دانشگاه نورث وسترن گفت: «در واقع هیچ درمان ثابتی برای بازگشت تومورها وجود ندارد. بیماران مبتلا به گلیوبلاستوماهای عود کننده هیچ گزینه درمانی معنی داری ندارند، بنابراین ما در حال بررسی راه‌های جدیدی برای درمان آن‌ها بودیم.»
در روش جدید فرد ابتدا مایعی مملو از حباب‌های میکروسکوپی تزریق داخل وریدی دریافت می‌کند که رگ‌های خونی بدن را پر می‌کند. این تکنیک قبلاً به طور معمول برای کمک به تجسم عروق در تصویربرداری فراصوت استفاده می‌شود. در ناحیه مورد نظر مغز، امواج فراصوت حباب‌ها را تکان می‌دهند و دیواره‌های رگ‌های خونی را باز می‌کنند.

شناسه خبر 68707