شناسه خبر:68682
1402/2/16 10:25:59
معاون اداری مالی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور خبر داد:

افتتاح نهمین کتابخانه اهدایی بانک پاسارگاد در استان همدان

سپهرغرب، گروه خبر: معاون اداری مالی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور خبر از راه‌اندازی نخستین کتابخانه بدون کتاب در ایران خبر داد.

محمد احمدوند صبح روز پنجشنبه در آیین افتتاح کتابخانه عمومی بینش پاسارگاد روستای اشترمل شهرستان تویسرکان که توسط بانک پاسارگاد احداث و به نهاد کتابخانه‌های عمومی اهدا شد و با حضور مدیرعامل بانک پاسارگاد، معاون اداری و مالی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، نماینده مردم تویسرکان در مجلس شورای اسلامی، فرماندار تویسرکان، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان همدان و اهالی روستای اشترمل برگزار شد، اظهار کرد: بانک پاسارگاد منشأ خیر عظیمی در همدان شده و ما امروز نهمین کتابخانه اهدایی این بانک را در استان افتتاح می‌کنیم.
احمدوند با بیان اینکه بانک پاسارگاد در سال 94، 6 باب کتابخانه در استان و سال 99 دو کتابخانه دیگر در ملایر و تویسرکان بنا کرده است، افزود: ما در نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور وظیفه داریم درخصوص تجهیز کتابخانه‌ها و تأمین نیروی تخصصی اقدام کنیم و یکی از نیروهای برجسته خود را در این کتابخانه قرار دادیم.
وی با اشاره به اینکه کتابخانه‌ها در نگاه جدیدی که در دنیا همه‌گیر شده دیگر محلی صرفاً برای به امانت گرفتن کتاب نیستند و یک مرکز کتاب‌رسانی فرهنگی به حساب می‌آیند، تصریح کرد: درحال حاضر در کتابخانه‌ها بیش از 40 خدمت فرهنگی ارائه می‌شود و در برخی از کتابخانه‌های خاص به 60 خدمت هم می‌رسد.
معاون اداری و مالی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور ادامه داد: کتابخانه امروز محلی است که در آن با بهره‌گیری از فناوری‌های جدید، به منابع اطلاعاتی گوناگون دسترسی پیدا می‌کنیم و امروز اعضا در کتابخانه‌ها به منابع اطلاعاتی فارسی و غیر فارسی دسترسی دارند و می‌توانند از آن‌ها استفاده کنند.
وی با بیان اینکه در کتابخانه‌های بزرگ‌تر بخش‌های تخصصی مهارت‌آموزی داریم، خاطرنشان کرد: 160 سرفصل آموزشی در نهاد تعریف شده که این تعداد در بسیاری از کتابخانه‌های ما قابلیت ارائه دارند.
احمدوند تأکید کرد: در بسیاری از مناطق به‌ویژه روستاها کتابخانه تنها مرکز فرهنگی منطقه است و این اهمیت کتابخانه، توجه سایر مسئولان به‌ویژه افرادی که در حوزه فرهنگ مشغول هستند را می‌طلبد.
وی گفت: در کتابخانه‌های عمومی توسعه نرم‌افزارهای کتاب‌خوانی را در دستور کار قرار دادیم و امسال کتابخانه بدون کتاب را راه‌اندازی می‌کنیم؛ مرکز این کتابخانه در تهران خواهد بود، اما در بستر فناوری اطلاعات، دسترسی کتابخانه‌های دیگر به منابع آن برقرار خواهد شد.
معاون اداری و مالی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور اظهار کرد: در برخی از کتابخانه‌ها اتاق علم برپا شده که دانش‌آموزان و دانشجویان می‌توانند آموزش‌های علمی را به‌صورت مجازی فرا بگیرند؛ همچنین توافق‌هایی با مراکز فنی و حرفه‌ای انجام شده است.
وی با بیان اینکه نگاه به کتابخانه‌ها باید تغییر کند چراکه این مکان تنها برای به امانت گرفتن کتاب و سالن مطالعه نیست، تأکید کرد: کتابخانه مرکز یادگیری و تجمع یادگیرندگان است و امیدواریم روزی برسد که در هیچ روستایی مشکل عدم دسترسی به کتاب، نداشته باشیم.
   کتابخانه یکی از نیازهای اساسی روستای اشترمل بود
نماینده مردم تویسرکان در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: اهمیت بحث کتابخانه و احداث زیرساخت لازم برای اینکه امر کتاب‌خوانی سهل‌تر شود، بسیار والا است و یکی از نیازهای فرهنگی مردم این منطقه کتابخانه بود که محقق شد.
محمدمهدی مفتح تأکید کرد: باید برای اینکه بانک پاسارگاد در این راه گام برداشته است، اهمیت قائل شویم؛ چراکه کار بسیار ارزشمندی است که در راه اهداف انقلاب اسلامی، افزایش بینش مردم و ایجاد فضا و امکانات مطالعه انجام شده است.
   کتاب‌خوان‌ها کمتر آسیب می‌بینند
فرماندار تویسرکان نیز اظهار کرد: تویسرکان یکی از شهرستان‌های فرهنگی کشور بوده، به‌طوری که 150 سال است در آن نماز جمعه برگزار می‌شود و قدمت حوزه علمیه آن به دوران صفویه بازمی‌گردد؛ همچنین نخستین کتابخانه عمومی استان همدان نیز دهه 40 شمسی در تویسرکان ایجاد شده است.
حسین افشاری با بیان اینکه نگاه فرهنگی بانک پاسارگاد در همدان جای قدردانی دارد، تصریح کرد: ساخت کتابخانه عمومی نشان از عمق نگرش مسئولان این مجموعه دارد؛ چراکه ما در بررسی آسیب‌های اجتماعی می‌بینیم کمترین گروهی که درگیر مشکلات می‌شوند، افرادی هستند که با کتاب ارتباط دارند و بیشترین گروهی که آسیب می‌بینند، افراد دور از حوزه مطالعه و اندیشه هستند.
وی با اشاره به اینکه اشترمل یک روستای قرآنی است، گفت: از مردم روستای اشترمل باید تقدیر کرد که با اهدای زمین و همراهی خود باعث شدند این اقدام به نتیجه برسد.
   کتابخانه‌های همدان به فناوری اطلاعات و ارتباطات مجهز هستند
مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان همدان نیز با بیان اینکه تمام کتابخانه‌های عمومی استان به فناوری اطلاعات و ارتباطات مجهز هستند، گفت: پایگاه‌های اطلاعاتی فارسی و لاتین با حمایت‌های نهاد کتابخانه‌های عمومی، رایگان در دسترس اعضا قرار دارند.
عاطفه زارعی اظهار کرد: احداث 9 کتابخانه عمومی در استان همدان اقدام بزرگ بانک پاسارگاد است که در یاد و خاطر مردم باقی خواهد ماند و تنها کاری که از دست ما به‌منظور قدردانی برمی‌آید، استفاده بهینه از این امکانات به جهت دست‌یابی به اهداف والای فرهنگی و تربیتی آن است.
وی با بیان اینکه خیرین بازوان توانمند و تکیه‌گاه مستحکمی برای کتابخانه‌های عمومی استان هستند، افزود: بیش از 55 درصد ساخت‌وسازهای بانک پاسارگاد در سطح کشور، سهم استان همدان بوده است.
مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان همدان با بیان اینکه امروز نهمین کتابخانه اهدایی بانک پاسارگاد در همدان را افتتاح می‌کنیم، تصریح کرد: دو کتابخانه عمومی دیگر در روستای کوزره و دهپیاز کلنگ‌زنی شده که تا پایان سال به بهره‌برداری خواهد رسید.
وی با بیان اینکه زمین این کتابخانه توسط اهالی اهدا شده و یک نیروی متخصص به ارائه خدمات خواهد پرداخت، ادامه داد: در تویسرکان 9 باب کتابخانه موجود بوده که 6 باب شهری و سه باب روستایی است.
زارعی گفت: درحال حاضر 118 کتابخانه عمومی در سطح استان وجود دارد که 70 باب شهری، 47 باب روستایی و یک باب سیار شهری درحال ارائه خدمات هستند و بیش از 70 هزار عضو فعال دارند.
وی افزود: سه کتابخانه اهدایی بانک پاسارگاد در کبودراهنگ، سه کتابخانه در شهرستان بهار، یک کتابخانه در ملایر و دو کتابخانه در تویسرکان واقع شده است. این کتابخانه‌ها 20 هزار نفر از جمعیت روستاییان را زیر پوشش قرار داده‌اند که کودکان و نوجوانان بیشترین اعضا ازنظر گروه سنی و بانوان بیشترین مراجعان به حساب می‌آیند.
مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان همدان ادامه داد: کتابخانه‌های عمومی در کنار سایر مراکز آموزشی و فرهنگی به‌ویژه مدارس و دانشگاه‌ها هستند که ارتباط آن‌ها با مردم هرگز منقطع نمی‌شود.
   کتابخانه عمومی بینش پاسارگاد مرکزی برای برگزاری مسابقات قرآنی
مدیرعامل بانک پاسارگاد کشور نیز در این آیین اظهار کرد: کتابخانه عمومی بینش پاسارگاد تبدیل به مرکزی برای برگزاری مسابقات قرآنی شود، جوایز آن را نیز ما پرداخت خواهیم کرد.
مجید قاسمی تأکید کرد: ما با دو کتابخانه‌ای که در همدان خواهیم ساخت، احداث 21 کتابخانه را تمام خواهیم کرد؛ در رابطه با مدرسه‌سازی، 70 مدرسه را ساخته یا درحال تکمیل داریم و در تمام مراکز استان‌ها دارالفنون احداث خواهیم کرد.

شناسه خبر 68682