شناسه خبر:68676
1402/2/16 10:09:26

سپهرغرب، گروه خبر: فرماندار شهرستان بهار با بیان اینکه مصمم به آغاز عملیات اجرایی مسکن ملی در کمترین زمان هستیم، گفت: بازدید از اراضی مستعد و پیشنهادی برای مسکن ملی با حضور کارشناسان انجام گرفته که در این رابطه روند قانونی برای آغاز عملیات اجرایی باید در کمترین زمان طی شود.

سپهرغرب، گروه خبر: فرماندار شهرستان بهار با بیان اینکه مصمم به آغاز عملیات اجرایی مسکن ملی در کمترین زمان هستیم، گفت: بازدید از اراضی مستعد و پیشنهادی برای مسکن ملی با حضور کارشناسان انجام گرفته که در این رابطه روند قانونی برای آغاز عملیات اجرایی باید در کمترین زمان طی شود.
به گزارش سپهرغرب و به نقل از روابط عمومی فرمانداری شهرستان بهار، مجتبی فیض‌اللهی در جلسه نهضت ملی مسکن شهرستان بهار با تأکید بر اینکه افزایش محدوده شهرها در راستای تأمین زمین و تکمیل بانک زمین ضروری است، خواستار تسریع در روند تأمین زمین نهضت ملی مسکن در شهرستان بهار شد و اظهار کرد: پیگیری‌ها برای تخصیص زمین و آغاز عملیات اجرایی ساخت مسکن ملی در شهرستان بهار باید سرعت گیرد و به همین منظور هماهنگی بین ادارات مرتبط ضرورت بیشتر دارد.
مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان همدان هم گفت: براساس نهضت ملی مسکن و پیشبرد اهداف در این بخش، بنیاد مسکن موظف به حضور در شهرهای زیر 30 هزار نفر شده، اما در استان همدان با توجه به تعامل سازنده‌ای که بین بخش‌های مختلف وجود دارد، در شهرهای با جمعیت بیشتر نیز خدمت‌رسانی خواهیم کرد.
مسعود رضایی ادامه داد: نهضت ملی مسکن سرعت لازم را در کشور نداشته و برای جبران با جدیت درحال پیگیری است؛ ضمن اینکه برخی مشکلات باعث جلوگیری از تأمین زمین بوده و در شهرستان بهار نیز تأمین زمین به‌علت مرغوبیت زمین‌های کشاورزی در اطراف شهر، با مشکل مواجه شده است.
️وی با بیان اینکه طبق قانون جهش تولید مسکن بخشی از تکلیف نهضت ملی مسکن با انجام پروژه اقدام ملی و مسکن مهر سابق پیگیری می‌شود، خاطرنشان کرد: در شهرستان بهار نیز پروژه نیمه‌تمام مسکن مهر سابق در قالب 120 واحد با اصلاحات و بازسازی جدید، مطابق با ضوابط شهرسازی ابلاغی، کیفیت‌بخشی و رعایت ایمنی انجام می‌شود و 97 متقاضی که طی سالیان گذشته مبلغی واریز کرده‌اند، در این رابطه در اولویت هستند.
رضایی ️از شهرداری‌ها خواست در صدور پروانه نهضت ملی مسکن تسریع کرده و پیش‌پروانه ساختمانی را صادر، تخفیفات لازم را اعمال و ضمن رعایت ضوابط ساختمانی، مدت‌زمان را مدیریت کنند.
وی تأکید کرد: متناسب با پیشرفت کار در نهضت ملی مسکن، تسهیلات با نظر کارشناسان آزاد شده و هم‌زمان آورده متقاضی نیز به پروژه تزریق شود.
رضایی افزود: بخشی از نهضت ملی مسکن در روستاها محقق خواهد شد و از 128 هزار سهمیه استان همدان در نهضت ملی مسکن، 148 هزار سهمیه روستایی است که طی چهار سال احداث می‌شود.
وی همچنین با اشاره به مسکن روستایی نیز اظهار کرد: از 165 هزار و 361 واحد مسکن روستایی در استان، تعداد 108 هزار واحد معادل 65 درصد بهسازی و مقاوم‌سازی شده‌اند که 14 درصد از میانگین کشوری جلوتر هستیم و البته این به معنی تراکنش مناسب در همه شهرستان‌های استان نیست.
رضایی ادامه داد: در شهرستان بهار 19 هزار و 933 خانوار روستایی و 15 هزار و 202 واحد مسکن روستایی وجود دارد که از این شمار هشت هزار و 272 واحد معادل 54 درصد نوسازی شده‌اند.
️وی همچنین گفت: از 11 هزار سهمیه استان در مقاوم‌سازی مسکن روستایی، یک‌هزار و 109 واحد سهمیه شهرستان بهار است که از این شمار تاکنون 945 مورد تخصیص یافته و 824 نفر به سیستم بانکی معرفی شده‌اند و 326 مورد قرارداد منعقد کرده‌اند و مابقی پرونده‌ها نیز تا پایان اردیبهشت‌ماه باید به قرارداد منتج شود.
رضایی تأمین مسکن محرومان را از افتخارات بنیاد مسکن برشمرد و تصریح کرد: برای بهره‌مندی افراد مستضعف از مسکن، براساس تفاهم‌نامه ساخت 600 واحد در استان همدان تعریف شده که از این تعداد، سهمیه شهرستان بهار 158 واحد است؛ این واحد‌ها علاوه‌بر بهره‌مندی از تسهیلات 200 میلیون تومانی، 50 میلیون تومان به‌صورت بلاعوض، دو تُن میلگرد و 200 کیسه سیمان دریافت می‌کنند.
این مقام مسئول فرصت کنونی را برای الحاق زمین به محدوده شهرها مناسب دانست و گفت: شهرداران می‌توانند در این راستا با مالکان توافق کنند و از این فرصت برای توسعه شهر بهره گیرند.

شناسه خبر 68676