شناسه خبر:68518
1402/2/12 08:42:58

سپهرغرب، گروه خبر: امام‌جمعه همدان با اشاره به ایستادگی جامعه کارگری و کارفرمایان با وجود مشکلات، گفت: اگر بعضی از قوانین دست‌وپاگیر برداشته شود و برخی مسئولان دست از گلوی تولیدکننده بردارند، تولیدکننده به‌راحتی می‌تواند به تولید مشغول شود.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین حبیب‌الله شعبانی‌موثقی ظهر روز گذشته در جمع مدیرکل و تشکل‌های کارگری و کارگران با بیان اینکه اسلام در مسئله اقتصاد قائل به تولید حداکثری است، اظهار کرد: حضرت علی (ع) در طول 25 سالی که خانه‌نشین بودند، کارگری و ثروت بسیار زیادی نیز تولید کردند.
وی با تأکید بر اینکه آنچه از تولید حداکثری نیز مهم‌تر است توزیع عادلانه ثروت در جامعه بوده، افزود: اینکه افزایش حقوق کارگر هرسال عقب‌تر از افزایش تورم باشد، این یعنی قدرت خرید او نسبت به سال گذشته کاهش پیدا می‌کند که این موضوع در اسلام قابل پذیرش نیست.
امام‌جمعه همدان با بیان اینکه در روایتی از امام سجاد (ع) آمده دعا کنید زندگی شما از حد کفاف پایین‌تر نیاید، یادآور شد: زندگی در حد کفاف یعنی فرد مسکن، ماشین و خرج‌های روزانه‌اش تأمین باشد و برای هریک از آن‌ها نیازی به قرض گرفتن نداشته باشد.
وی با تأکید بر اینکه مسئولان و متولیان باید نسبت به این مهم توجه ویژه‌ای داشته باشند، اظهار کرد: بخش اساسی آسیب‌هایی که گاهی از موارد در جامعه پیش می‌آید و با آن‌ها مواجه هستیم، مربوط به مسائل اقتصادی است.
حجت‌الاسلام‌والمسلمین شعبانی‌موثقی با بیان اینکه یک کارگر با چنین شرایطی نمی‌تواند برای خود و خانواده‌اش مسکن تأمین کند که در اقتصاد اسلامی این مشکلات پذیرفتنی نیست، تصریح کرد: اینکه رهبر معظم انقلاب در 10 سال گذشته با وجود مشکلات فرهنگی اما شعار سال را مسائل اقتصادی مطرح می‌کنند و تکیه بر اقتصاد دارند، نشان‌دهنده اهمیت این موضوع است.
وی با بیان اینکه کارفرمایان هم با مشکلات فراوانی مواجه هستند، یادآور شد: تأمین اجتماعی، دارایی، مالیات و برخی از قوانین دست‌وپاگیر موانعی هستند که بر سر راه کارفرمایان وجود دارند و حتی گاهی از موارد این موانع اجازه رشد و گسترش کار را نمی‌دهند.
امام‌جمعه همدان با تأکید بر لزوم حل مشکلات جامعه کارگری و کارفرمایان، اظهار کرد: پیشنهاد بنده این است که مسئولان با حضور در واحدهای تولیدی و شهرک‌های صنعتی، ضمن آنکه از نزدیک مشکلات را مشاهده‌ کنند، از زبان کارگران و کسانی که در میدان عمل حضور دارند، راهکارهای حل مشکلات را بشنوند.
وی با اشاره به اینکه کسی که در میدان با مسائل به‌صورت مستقیم مواجه است بهتر می‌تواند گره مشکلات را باز کند، یادآور شد: تجلیل و شنیدن مطالبات شما وظیفه ما است، حتی تریبون نماز جمعه نیز یکی از ابزارهای مطالبه مشکلات جامعه کارگری بوده؛ صرف برگزاری این جلسات کافی نیست و باید برای حل مشکلات اقدامی عملی انجام دهیم.
حجت‌الاسلام‌والمسلمین شعبانی‌موثقی با بیان اینکه بخشی از مشکلات مربوط به استان نمی‌شود و کشوری است، گفت: با حضور و وحدت مسئولان، می‌توان پیگیر رفع بخشی از مشکلات که در داخل استان قابل حل بوده، شد؛ البته نه با یک جلسه یک‌ساعته، لازم است یک روز کامل را مسئولان در واحدهای تولیدی حاضر شوند و شنونده مشکلات و البته راه حل‌ها باشند.
وی خاطرنشان کرد: بنای دولت و استاندار نیز بر حمایت از جامعه کارگری است و امیدواریم شاهد برطرف شدن مشکلات باشیم.
حجت‌الاسلام‌والمسلمین شعبانی‌موثقی با تأکید بر اینکه در این جلسات باید راهکار نیز ارائه شود و تنها به بیان مشکلات نپردازیم، اظهار کرد: امیدواریم خروجی این جلسات به رفع مشکلات و رونق تولید منجر شود.
وی به دیدار جامعه کارگری کشور با رهبر معظم انقلاب اشاره کرد و یادآور شد: همان‌طور که مقام معظم رهبری نیز فرمودند، اعتراضاتی که جامعه کارگری دارند، اعتراضات واردی است.
امام‌جمعه همدان تصریح کرد: متأسفانه جامعه کارگری شرایط معیشتی سختی دارد و این سختی‌ها برای جامعه بازنشسته‌ نیز دوچندان است و خدا نکند فرد بازنشسته مستأجر هم باشد.
وی با بیان اینکه باید از جامعه کارگری و کارفرمایان که با وجود مشکلات ایستادگی کرده‌اند تقدیر کنیم، گفت: اگر بعضی از قوانین دست‌وپاگیر برداشته شود و برخی مسئولان دست از گلوی تولیدکننده بردارند، تولیدکننده به‌راحتی می‌تواند به تولید مشغول شود.
حجت‌الاسلام‌والمسلمین شعبانی‌موثقی با اشاره به اینکه نمایندگان مجلس برای رفع این قوانین دست‌وپاگیر باید تدبیر کنند، اظهار کرد: برخی از قوانین نیاز به تنقیح دارد و این مهم برعهده نمایندگان مجلس است.
وی با تأکید بر اینکه نظام مسائل و مشکلات باید بررسی و بیان شود، گفت: وظیفه مسئولان است که در بین جامعه کارگری حاضر شوند و این حضور را برای خود توفیقی بدانند، چراکه این سفارش و سیره حضرت امیر (ع) است.

شناسه خبر 68518