شناسه خبر:68398
1402/2/9 09:43:13

رئیس کل دادگستری استان کرمانشاه گفت: حدنگاری اراضی کشاورزی به یک مطالبه عمومی تبدیل شده است.

نشست هم اندیشی قضات و دبیران هیأت‌های قانون تعیین تکلیف وضعیت ثبتی اراضی و ساختمان‌های فاقد سند رسمی استان‌های کرمانشاه، ایلام، کردستان، همدان و لرستان به میزبانی کرمانشاه ظهر پنجشنبه برگزار و بر حد نگاری اراضی کشاورزی تاکید شد.

پرویز توسلی‌زاده رئیس کل دادگستری استان کرمانشاه با اشاره به اهمیت حدنگاری که بیش از پیش نیازمند آموزش همگانی است، اظهار کرد: امروز حد نگاری به یک مطالبه عمومی تبدیل شده و در ملاقات‌های عمومی بارها این موضوع از سوی مراجعین مطرح می‌شود.

وی به نقش حدنگاری در توسعه اقتصادی و اجتماعی اشاره کرد و افزود: بر اساس تاکید رئیس قوه قضائیه و قوانین بالادستی این موضوع می‌تواند به ثبات مالکیت‌ها بیانجامد و از بسیاری از مشکلات جلوگیری کند.

رئیس کل دادگستری استان کرمانشاه تصریح کرد: نظام حقوقی خوب باید آینده مالکیت‌ها را برای افراد پیش بینی پذیر کند و به افراد آرامش ذهنی بدهد و ثبات مالکیت‌ها از جمله این آرامش‌ها است.

توسلی زاده ورودی بالای پرونده‌ها را ابر چالش دستگاه قضائی دانست و بیان کرد: ورودی سالانه بیش از 500 هزار پرونده دستگاه قضائی را با مشکل مواجه ساخته چرا که امکان برنامه ریزی را سلب می‌کند و با توجه به امکانات و نیروی انسانی موجود کار سخت می‌شود.

وی خاطر نشان کرد: تراکم جمعیت زندانیان با توجه به هزینه‌هایی مادی و معنوی که بر جامعه و دستگاه تحمیل می‌شود از دیگر مشکلات جدی است.

رئیس کل دادگستری استان کرمانشاه در بخش دیگری از سخنان خود از اهتمام جدی دادگستری استان و شورای حفاظت از اراضی ملی و منابع طبیعی برای به سرانجام رساندن موضوع حد نگاری سخن گفت و بیان کرد: در این مسیر برخی مشکلات از جمله موضوعات بودجه‌ای وجود دارد که نیازمند توجه ویژه است.

وی افزود: همکاری سایر دستگاه‌ها با دستگاه قضائی از دیگر موارد قابل توجه است و اینکه در صدور سند و پرداخت هزینه‌های مربوطه نباید به زارعین و کشاورزان سخت گرفت و باید راه را هموار کرد.

 

شناسه خبر 68398