شناسه خبر:68350
1402/2/7 09:25:11

سپهرغرب، گروه مشکات: پیشکسوت قرآنی کشورمان با بیان اینکه وزارت آموزش و پرورش را خط مقدم آموزش قرآن می‌دانم، پیشنهاد کرد در کنار هر مدرسه‌ای با همکاری مدرسه، مسجد محل و خانواده‌ها یک جلسه آموزش قرآن تشکیل شود که به مهارت‌آموزی دانش‌آموزان مدرسه کمک کند و تشویق دانش‌آموز در محیط مسجد انجام شود.

حسینعلی شریف، به بیان نکاتی درباره لوازم گسترش فعالیت‌های قرآنی در کشور پرداخت و گفت: ایران خود را پرچمدار امور قرآنی در دنیا می‌داند، بنابراین باید هر روز از روز قبل به قرآن نزدیک‌تر شویم و برای نزدیک شدن به قرآن چند باب وجود دارد که یکی خواندن ظاهری قرآن و دیگری حفظ آیات است. ابواب دیگری همانند ترجمه، تفسیر و تدبر هم وجود دارد که در مراحل بالاتری قرار دارند. اگر بخواهیم که مردم ترسی از ورود به این فعالیت‌ها نداشته باشند، لازم است با روش‌های ساده خواندن قرآن را یاد بگیرند.

  زمینه‌های توسعه فعالیت‌های قرآنی
وی ادامه داد: اگر در هر کدام از مراکز عمومی یا خصوصی مثل مساجد و مدارس کلاس‌های آموزش قرآن تشکیل دهیم به موفقیت‌های زیادی می‌رسیم. لازم است به گونه‌ای برنامه‌ریزی کنیم که برای همه افراد علاقه‌مند، زمینه لازم فراهم شود. مسلماً یکی از رشته‌هایی که به میزان زیادی می‌تواند در میان مردم انس با قرآن ایجاد کند، حفظ قرآن است. البته این مرحله حفظ باید بعد از فراگیری روخوانی باشد.
پیشکسوت قرآنی بیان کرد: یکی از راه‌های بسیار عالی برای انس با قرآن، حفظ است که مقام معظم رهبری هم بارها و در چندین‌بار که ما در روزهای اول ماه مبارک رمضان خدمت ایشان بوده‌ایم، بر این نکته تأکید داشته‌اند و از جمله فرمودند که باید تلاش کنیم 10 میلیون حافظ قرآن داشته باشیم. مسلماً تحقق چنین هدفی کار آسانی نیست، اما قطعاً با برنامه‌ریزی شدنی است. بنده لازم است پیشنهادی در این راستا ارائه دهم چون معتقدم وزارت آموزش و پرورش خط مقدم آموزش قرآن است و می‌تواند آن را عملی کند و در نهایت به این هدف برسیم.
  پیشنهادی به وزارت آموزش و پرورش
شریف تصریح کرد: پیشنهادم این است که در کنار هر مدرسه‌ای، یک جلسه آموزش قرآن با برنامه‌های آموزش روخوانی قرآن، حفظ و تدریس مفاهیم آیات کاربردی قرآن دائر شود. اگر وزارت آموزش و پرورش بتواند از چنین جلساتی حمایت کند، گام مؤثری در توسعه فعالیت‌های قرآنی و تربیت حفاظ قرآن برداشته شده است. معتقدم چنین کاری به بودجه ویژه‌ و زیادی نیاز ندارد، چون اکثر خانواده‌ها حاضرند این کلاس‌ها به صورت سیار در طول سال، یک یا دو بار در منزل خود برگزار کنند و حتی حاضرند پذیرایی آن را هم بر عهده گیرند. در این صورت نور قرآن در آن منزل و محله تابیده می‌شود.
وی افزود: یک برنامه تکمیلی هم می‌توان در این راستا در نظر گرفت و آن این است که ماهی یکبار از بهترین بچه‌های آن محفل‌ها در زمینه‌های حفظ، قرائت و ترجمه آیات منتخب، در مسجد محله تجلیل شود. این هم می‌تواند اتفاق مبارکی باشد که دانش‌آموزان به میزان بیشتری با قرآن آشنا شوند. اکنون شرایط اینگونه نیست، بلکه بسیاری از خانواده‌ها دنبال یک محفل قرآنی می‌گردند که اتفاقاً ممکن است فاصله‌اش با منزل آن‌ها بسیار زیاد باشد.

  هزینه‌های سنگین وزارت آموزش و پرورش
پیشکسوت قرآنی در پاسخ به این سؤال که آیا چنین پیشنهادی را با وزارت آموزش و پرورش در میان گذاشته‌اید، گفت: مواردی پیش آمده که این پیشنهاد را مطرح کرده‌ام، اما جدی خیر، چراکه معمولاً آموزش و پرورش در چنین مواردی معتقد است که هزینه سنگینی بر عهده آن‌ها گذاشته می‌شود. واقعیت این است که آموزش و پرورش بسیار عیال‌وار است و حدود 13 میلیون دانش‌آموز را تحت پوشش دارد.
شریف در پایان افزود: اگر خانواده‌ها، در این زمینه همکاری داشته و برخی جلسات را در منزل خودشان برگزار کنند، هزینه‌ای به آموزش و پرورش تحمیل نمی‌شود. معتقدم برای آن مربی زحمت‌‌کش به کمک خانواده‌ها یا مدرسه، حق الزحمه‌‌ای در نظر گیرند.
*اکبر ابراهیمی

شناسه خبر 68350