شناسه خبر:68335
1402/2/7 09:05:49

سپهرغرب، گروه خبر: استاندار کردستان گفت: روند اجرای پروژه مسکن ملی در کردستان رضای‌بخش نیست در حالیکه دستگاه‌های متولی باید همکاری گسترده و همه جانبه داشته باشند.

اسماعیل زارعی‌کوشا در جلسه شورای مسکن استان کردستان، اظهار کرد: سرعت در کار و پیشبرد طرح با در نظر گرفتن ضوابط و قوانین از مهمترین مولفه‌ها در طرح نهضت ملی مسکن است.
وی خاطرنشان کرد: تولید مسکن از نیازهای اساسی جامعه است و ثبت‌نام 180 هزار متقاضی کردستانی در سامانه مسکن نشانه نیاز ما به تولید مسکن است.
استاندار کردستان با بیان اینکه ساخت مسکن از شعارهای اصلی دولت سیزدهم است، گفت: تحقق این شعار برای شخص رئیس جمهور بسیار حائز اهمیت است.
زارعی‌کوشا خاطرنشان کرد: امروز در کردستان کسانی که در حوزه مسکن نقش دارند تحصیلکرده و از فرزندان همین استان هستند.
به گفته وی، وضعیت فعلی روند اجرای طرح مسکن ملی در استان رضایت‌بخش نیست و از دستگاه‌های متولی انتظار می‌رود در راستای نهضت ملی مسکن همکاری گسترده و همه جانبه داشته باشند و طرح موضوعات مشابه در جلسات توجیه ندارد.
استاندار کردستان با بیان اینکه برای 21 هزار و 500 متقاضی مسکن در استان زمین تامین شده است و در مراحل گوناگون قرار دارد، افزود: از هفته آینده هر چهارشنبه ساعت 6 صبح جلسات حوزه مسکن به صورت شهرستانی برگزار خواهد شد.
زارعی‌کوشا با تاکید براینکه موضوعات پیرامون مسکن روستایی هم باید حل و فصل شود، اذعان کرد: برای رفع مشکلات مسکن مهر جلسه‌ای با همه بانک‌های استان باید برگزار شود و تعهد بانکی در حوزه مسکن روستایی عملیاتی شود.
وی در مورد رتبه‌بندی عملکرد اجرای تعهدات مسکن ملی، گفت: استان‌های مرکزی که از نظر زمین مشکلی ندارند نباید با استان ما که به شدت کمبود زمین دارد مقایسه شود این رتبه‌بندی را قبول نداریم.
استاندار کردستان اضافه کرد: ما دنبال این هستیم که برای مردم مسکن ساخته شود نه مطرح کردن خود در رنکینگ همه باید در راستای اجرا و عملیاتی کردن برنامه هدف‌گذاری شده تلاش کنند.
زارعی‌کوشا با تاکید براینکه موضوع مسکن باید جدی گرفته شود و به هیچ وجه موضوعی نادیده گرفته نشود، اظهار کرد: متاسفانه سامانه ثبت‌نام وزارت راه و شهرسازی مشکل دارد با این سایت روستاها خالی از سکنه خواهد شد.
*زمین مسکن ملی در کردستان، نیمه نخست امسال تأمین می‌شود
مدیرکل راه و شهرسازی کردستان گفت: در 6 ماهه اول امسال برای تمام افرادی که در طرح نهضت ملی مسکن ثبت‌نام کرده و تأیید نهایی شده‌‌‌اند، زمین تأمین می‌شود.
جهانگیر الیاسی، اظهار کرد: برابر برنامه‌ریزی‌های صورت‌گرفته در 6 ماهه نخست امسال برای تمام افرادی که در طرح نهضت ملی مسکن ثبت‌نام کرده و تأیید نهایی شده‌‌‌اند، زمین تامین می‌شود.
وی اضافه کرد: برای افراد ثبت‌نامی تأیید شده در طرح نهضت ملی مسکن در قالب پنج گروه شامل ساخت توسط دولت، خودمالکی، استیجاری، بافت فرسوده و مسکن روستایی در حال تأمین زمین هستیم.
مدیرکل راه و شهرسازی کردستان ادامه داد: تعهد دولت برای ساخت مسکن در کردستان (ساخت توسط دولت) 36 هزار و 800 واحد است که هم‌اکنون هفت هزار واحد در حال ساخت بوده و برای 13 هزار واحد دیگر نیز زمین تامین شده و در حال تعیین پیمانکار برای آماده‌سازی و واگذاری است که با این تعداد، واحدهای در حال ساخت به 20 هزار واحد می‌رسد.
الیاسی از برنامه‌ریزی برای تأمین 21 هزار واحد خبر داد و گفت: به همین منظور مراحل بازنگری طرح جامع شهرها در حال انجام است که به محض بازنگری توافقات لازم انجام می‌شود.
وی خاطرنشان کرد: هر آنچه که ما تعهد داریم برای متقاضیان تأیید نهایی شده تحقق پیدا می‌کند.
وی گفت: اکثر اراضی مازاد دستگاه‌های اجرایی تملک و در اختیار راه و شهرسازی قرار گرفته و در خصوص بعضی از دستگاه‌ها همچون مراکز آموزشی که دغدغه‌هایی برای آینده دارند، مذاکرات اولیه انجام شده و با لحاظ تمام دغدغه‌ها، اراضی مازاد تملک خواهد شد.

شناسه خبر 68335